• viktualia

Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!

... hängt på BT galet mycket!

Här kommer en 6:e tråd på samma tema som de tidigare... nr 5 stängts strax av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop, kära järngäng!!

Och för dig som tittar in för första gången, vill jag bara berätta att här pladdrar vi om allt och inget. Vill du vara med kommer du att bli uppmanad att presentera dig noga! För nyfikna är vi dessutom!!....

För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!

Dags att fortsätta vår fantastiskt givande pladder hörrni!!

Välkomna alla BT lister!

på er!

• Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!
  • viktualia

Och jag drack aldrig några häxblandningar eftersom mina föräldrar inte hade några spritflaskor hemma och har fortfarande knappt det.. smakmässigt lär jag inte ha missat något...

*fniss fniss*

• MuffinsTönt

Haha! Det låter som jag är värsta snapsmissbrukaren. MEN, det är jag inte. Gillar inte alls snaps men kan smuttra lite grann på första skål. Fick smaka på två sorters öl som jag tyckte var go. Ena kommer jag inte ihåg men andra var kort o gott Hell.

• viktualia

Muffins - hur går förberedelserna inför helgen då? Jag har jour fram till strax efter lunch imorgon, sen försvinner jag från nätet för att inte återvända förrän troligen söndag kväll...

• MuffinsTönt

Ja du Vickan! Jag har förberett mig så gott det går. -mentalt! Praktiska förberedelserna kan jag inte göra förrän på lör. DÅ ska vi handla o starta. Mr G är inte nån planeringsmänniska. Men jag tror nog det är lungt. Förrätt och efterrätt låter hyfsat enkelt. Det är bara steken som jag är lite nervös för. Funderar lite på hur stor stek man ska köpa för 9 pers. Enligt receptet är 600g för 4 pers. 9 måste väl bli 1,4-1,5kg. Låter som en rejäl bit. hur mkt brukar det vara i en färdigpaket i affären. Är det 1kg eller 1,5 eller 1,350kg? Tar det ändå trekvart att steka?

Oj, många frågor!

• viktualia

Muffins - jag har lite dålig koll på hur stora fläskfiléerna är i standardförpackningarna.... men det borde inte ta så rasande mycket längre tid att fixa dubbelt så mycket. Steken kan du göra i god tid och låta köttet vila lite innan det serveras. Och du kan köra allt kött på en gång i ugnen, kanske får du köpa två filéer och då får du kolla temperaturen på båda!

• MuffinsTönt
    viktualia skrev 2007-09-27 21:02:04 följande:
    Steken kan du göra i god tid och låta köttet vila lite innan det serveras.

Och du kan köra allt kött på en gång i ugnen, kanske får du köpa två filéer och då får du kolla temperaturen på båda!
    Va menar du med vila? Är det lika med kallna o sen värma upp igen? Eller menar du typ en timme innan alla kommer. Och sen stäna av ugnen men låta den vara kvar.

Ska jag ha en termometer i varje stek eller kan jag byta stek på termometern efter andra halvlek?
  • Telemarkgrrl

Fniss, Muffins du är ju för söt!

Fläskfilérna skiljer sig lite i storlek beroende på hur stor grisen var. Men på ett ungefär väger dom 400 gr st. Jag skulle räkna med tre stycken filér till nio personer. Och det tar lika lång tid i ugnen för tre stycken som för en.

• Telemarkgrrl

Om det är fläskfilé så behöver den inte vila. Och det räcker med en termometer eftersom fläskfilér är ungefär lika stora. Sätt termometern i det tjockaste stället på en av fläkfilérna så går det bra. När den är klar är dom andra också klara.

• MuffinsTönt

Tellis
    Äsch! *rodnar* Jag kan ju inte det här med matlagning o sånt som hör till. Därav kostiga frågor o snurriga funderingar. Tack för att ni finns som hjälper mig.

"Och det tar lika lång tid i ugnen för tre stycken som för en.
    " Låter skitbra!!!

• MuffinsTönt

Hmm... låter som man kan skriva vilka fula ord som helst nu för tiden. SKa vi prova???

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!