• viktualia

Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!

... hängt på BT galet mycket!

Här kommer en 6:e tråd på samma tema som de tidigare... nr 5 stängts strax av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop, kära järngäng!!

Och för dig som tittar in för första gången, vill jag bara berätta att här pladdrar vi om allt och inget. Vill du vara med kommer du att bli uppmanad att presentera dig noga! För nyfikna är vi dessutom!!....

För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!

Dags att fortsätta vår fantastiskt givande pladder hörrni!!

Välkomna alla BT lister!

på er!

• Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!
  • jolisa

good morning, har ni haft en skön helg??

• MuffinsTönt

Morrn Morrn!

Ms K
    Tack för ditt råd. Det hade ajg ingen aning om. Fast det är kanske så ganska naturlig. Usch! Jag som är jättedålig på att hålla kontakt osv. *darr darr*

• MuffinsTönt

Ahhh!!! En annan doktorand (inte är i min grupp, vi e på samma avd o jobbar i samma labb) har frågat om jag är intresserad av en doktortjänst IFALL det erbjuds. What the h*??!?!?

Matskedsgumman/Vickan/alla som är i akademivärlden
    help! *viskar*

• viktualia

Kära Muffins... få saker har jag grubblat så mycket över som frågan om jag vill bli doktorand eller inte, har sökt doktorandtjänst en gång men fick det inte då och är nog egentligen rätt nöjd med att jag "slapp".

MEN jag rör mig i samhällsvetenskapliga kretsar och det är något annat än den värld där du är. Och därför skulle jag nog inte vara lika emot om jag var du.

Här kommer några funderingar/frågor att tänka på:

- Kolla vad ingångslönen är för doktorander (ring SACOs kontor i Götet) - är den anständig eller är det slavkontrakt?

- Fundera över - vem skulle troligen bli handledare i så fall - är det en vettig person? vettiga ledaregenskaper?

- Hur ser institutionens ekonomi ut - svajjar det rejält eller är det en stabil verksamhet? Vad gör doktorander förutom egen forskning - undervisning/institutionstjänstgöring? Hur ser du på det?

- Hur ser din bild av tiden efter examen ut? Vad VILL du göra och vad vill du INTE göra? Kan du tänka dig att under hyfsad stress ägna dig åt samma forskningsämne i sisådär 4 år? Eller känns den tanken bara jobbig? Vad hade du för bild av tiden efter examen, när du började plugga?

• MuffinsTönt

Kära Vickan
    Tack för frågorna. Behöver nån som ger mig lite perspektiv. Ska ta o gå igenom dem. Ensam och me Grabben. Kan gissa att detta påverkar honom också.

• viktualia

Alltså kärnan i mina frågor är: BRINNER du för forskningen? Tror du att du kan få ett ämne som är så intressant att du brinner för det - då ska du hoppa på ett ev erbjudande! Annars är det mer tveksamt..

• Telemarkgrrl

viktualia skrev 2007-11-12 12:27:35 följande:

Kära Muffins... få saker har jag grubblat så mycket över som frågan om jag vill bli doktorand eller inte, ...
    Mer än barnfrågan, Vickan?!
  • MuffinsTönt

Det jag håller på just nu, kan jag tänka mig fortsätta me. Men som sagt ytterligare 4/5 år med det. KANSKE...

Doktorand var ju inte mitt mål från början. Å andra sidan har jag ju avvikit från det målet. Jag har valt annan inriktning än den jag hade tänkt mig.

Får grubbla lite...

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... den 6:e tråden!