• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Tinga

Lapinette - konstig nässpray, som man blir täppt av! De ska ju ha motsatt effekt!

Piggelin - det drar ihop sig! Jag antar att det är en sak att diskutera en resa när man är i 3-4:e månaden och en annan sak när man väl är därframme i graviditeten. Förlossningen måste ju kännas mycket mer påtaglig nu, och det är ju svårt att veta långt i förväg hur man kommer att känna, när man inte varit i den situationen förut. Låter iallafall som en bra idé att ha mycket aktiviteter på gång, så hinner du inte fundera så mycket!

Liten - du har ju fortfarande ett tag kvar till BF, så du lär ju hinna använda de nya byxorna också ett tag.

BS - du kanske borde ta en middagslur tillsammans med Iris? Jag har börjat inse att det faktiskt är väldigt skönt med en liten tupplur mitt på dagen, och något som man kan uppskatta även före 70 års ålder!

• Liten med Mindre

Tinga - byxorna blir säkert använda. Har man bara 2 att byta med så... (Eller ett par just nu då, plus ett par sommarbyxor.)

Det gäller att inte vara kräsen. Skulle gärna haft någon mysig kjol eller nåt - men jag är en sån fryslort att kjol går bort på hösten/vintern. Och så är det inte riktigt snyggt med gympaskor till "kontorskjol" heller. (Har bara klackar på mina kjolanpassade skor, och de skorna är inte maganpassade.) Kanske kunde hitta några fina stora stövlar på second hand också? det sägs ju att fötterna kan bli klot på slutet - och att det kan vara skönt med kliva-i skor.

• Tinga

Liten - det finns ju ganska mycket olika sorters strumpbyxor nu i höst, varav flera lite grövre/tjockare/varmare, så då kanske det skulle kunna funka med kjol trots allt? Har man grova strumpor kan man ju även ha grova skor, tycker jag.

• Liten med Mindre

Får se vad jag lyckas med i morgon - har fått mamsen med mig på stan. Hon hoppas lösa problemet med att hitta födelsedagspresent åt mig. Det kan jag ju gärna hjälpa till med.

Tacksam att någon gillar att gå i klädaffärer med kräsna personer som jag. Jag gör det inte (varken med mig själv eller andra likasinnade - typ maken.)

• Lapinette

Låter som att få barn i början av augusti kanske inte är så fel. Jag menar då kan man ju gå i stora klänningar och tofflor de sista månaderna. Känns onekligen skumt när jag tänker på att jag kanske, eventuellt, vi får se, hoppelihoppas är gravid om 2 månder. Skum känsla faktiskt!

• Mrs  B

Tack alla för Krya på dig kramarna!

Jo då, det börja kännas bättre nu, men har inte fått i mig något att äta, men druckit två glas med vatten/lite saft och det har jag fått behålla i alla fall. Nu är maken och sonen iväg och handlar skorpor så det ska jag försöka äta när de kommer hem.

Blir till att vara hemma nu framöver och bara ta det lugnt och samla krafter inför måndag, då jag vill kunna börja jobba igen.

• Moppy1

Stackare ni med magsjuka. Verkar var ngt som går i hela landet, vi har en del sjuklingar här på jobbet också. Vill INTE åka på det nu, har klarat mig från att bli sjuk hittills under grav och vill att det så förblir! (vill inte sluta som min profylaxledare som var magsjuk ( ! ) under förlossningen...uuuu....)

Själv var jag hos BM igår och nu hade mitt magmått gått ner lite, lite från kurvan. Har legat fint på kurvan hela tiden men nu hade det tydligen planats ut lite. Suck, de är så upphängda på alla dessa kurvor hit och dit och deras mätningar av magen känns så godtyckliga. Alla barn/magar är ju olika och växer väl lite i skov sådär. Jag känner ju själv att han växer och jag går upp i vikt, tror snarare att det beror på att min mage sjunkit ner eftersom han fixerat sig. Ja ja, ska nu ialla fall på sk tillväxt UL. Det är väl skönt att få kolla att allt är ok. Tycker dock mkt om min BM, hon är verkligen on the case och tar tag i saker snabbt och vill kolla allt för att utesluta ev problem. Förutseende personer tycker jag om (kontroll freak som jag är.. )

Liten - jag kör mkt kjol och stövlar nu för tiden. Har köpt sköna mammastrumpyxor som inte tar emot på magen och har sedan en jeanskjol med mudd som jag glider runt i. Ser helt ok ut! Kan rekommenderas. Börjar också växa ur mina tidiga mammakläder, så man får ta vad man har så att säga.

Lappis - tror stenhårt på augustibarn för er. Sommaren är skön, dåslipper man tänka på vilka varma jackor man kan ha med mage under

BS & Cicci - ang ställningar för pojkar/flickor. Tror det där med bakifrån och pojkar stämmer bra. Ialla fall i vårt fall

• Liten med Mindre

Mrs B - beställ lite proviva drycker, typ blåbärssoppa eller något - och några proviva shots!

Lapinette - tror också att det är lite lättare klädmässigt att gå gravid över sommaren. Åtminstone billigare att köpa tunna lätta kläder än tjocka och kontorsmässiga. Sen är det säkert ingen höjdare att vara höggravid i värmebölja. Alla årstider har sin charm!

Känner mig ändå lite tillfreds med att få den "tunga" perioden med täta amningar under vintern när man gärna kurar inne och sover mycket ändå. (Inte för att jag räknar med att få sova - men trötthet är mer "accepterat" då än under sommarens ljusa varma kvällar.)

• Liten med Mindre

Moppy - problemet var ju det där med snygga skor till kjolen. Kommer knappt i stövlar med normala ben och fötter.

Men - det är inget jätteproblem. Ringde secondhand-affären och de hade ett utbud av svarta byxor som lät fina. Ska prova efter jobbet.

• Piggelin1

Tinga & August - japp, det närmar sig med en hiskelig fart nu!
    Ena dagen är jag lugn, nästa dag nojig & stressad. Rent allmänt känns det som att bebisen INTE behöver komma före sitt BF iaf, så att jag har lite tid att hinna koppla bort jobbet & komma ifrån det.

Efter denna veckan är det tre veckor till att jobba, sen två veckor kvar till BF. Vaknade stressad i tisdags morse - kändes som om vi hade alldeles för mkt grejor kvar på vår lista med saker som måste fixas innan BF. Men nu har mannen tagit tag ordentligt i en hel massa stora & små grejor, vilket gör att jag känner mig betydligt lugnare igen. Bla så måste vi uppsöka en familjerättsbyrå för att intyga att Mannen verkligen är pappa - det slipper man ju när man är gift

Ang mammakläder, så har jag turen att i princip allt fortfarande passar. Dock upptäckte jag igår att mina annars extremt stora & sladdriga pyamasbyxor inte längre sitter bekvämt om magen, så de får åka in i garderoben ett tag nu

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!