• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Lapinette

Vi finns bland bröllopsresor. Tror det är den tredjetråden vi är inne på. Ibland väldigt lugnt då ingen reser men så ibland blir det fart på oss.

Har nu bytt ut ostbrickan på Ernie Els till en kanin som drömmer om "morot" istället. Passar ju liksom in på mig.

Vet ni hur TRIST det är att göra insemination. Ser så fram emot lite vanligt sexande igen i o m att IVF-processen dras igång. Inga små platsburkar med simmare och ingen stress över att jag ÄL. Känns fruktansvärt härligt!

• muggles

Liten: det är bra att ha tillgång till vatten där man har skötbordet för man bör tvätta händerna efter blöjbyte.
    Och det är ju lite mäckigt att byta rum för att tvätta händerna, lätt att glömma då. Det är ju inte så bra att
    ha bytt blöja och sedan sätta sig och amma, man tar ju på brösten med händerna, iaf i början innan man "fått till det".

Apropå bajsning: japp vi testade diverse metoder att få henne att bajsa, speciellt som vi först trodde hon
    blivit förstoppad: rumptermometer med vaselin i rumpan, lägga henne på mage och "trycka" upp benen under henne
    (ska massera tarmen), lägga henne på mage på en arm och massera magen med andra handen, lägga henne på rygg på
    skötbordet och massera magen. Inget resultat.

Hon hade otroligt mycket gaser och hade verkligen ont. Jag började fundera på om det var ngt jag ätit. Jag tom
    skippade kaffet i 2 dagar för att se. Hjälpte inte. Jag skippade mjölkprodukter - hjälpte inte. När BVC-sköterskan
    hörde att hon inte bajsat (trots att hon fått lite ersättning - de ska bajsa varje dag när de får ersättning, annars
    kan det mkt väl ta upp till en vecka mellan bajsningarna) och att hon haft mkt gaser, så var hennes teori att Moa
    helt enkelt var hungrig. Hon fick helt enkelt för lite mat vilket gav: "inget bajs, bara gaser".

Och - hon hade rätt! Vi har ökat frekvensen mellan amningarna och gett lite lite ersättning, bara så att hon blir
    mätt och i natt bajsade hon för första gången. YES! Det är helt sjukt men man blir så glad. Härom natten började jag
    tänka att hon kanske hade fel på tarmen och oroa mig för det...

Hon har annars visat så himla tydligt när hon varit hungrig: smackat, räckt ut tungan, sökt med huvudet (rooting-reflexen),
    och stoppat fingrar och händer i munnen, så att när hon bara krampade och skrek (utan att göra ovan) så fattade inte vi
    att hon var hungrig. BVC-sköterska säger att hon är ett sådant barn som inte är så "tydligt" men det ska visst bli bättre när
    hon blir lite äldre och kraftigare. Just nu är hon uppe på 3250 gr (födelsevikt 3375), så hon är inte så jättestor än.

Mina problem med amningen började med att hon har ganska liten mun och jag har tydligen lite större vårtor än normalt (vet inte om
    jag redan skrivit detta, ursäkta i så fall), vilket resulterade i att hon bara sög på vårtorna. Det gjorde ont som fan.
    Men det tog ett tag för BB-personalen att lista ut att det var detta som hände pga att hon i övrigt har bra sugteknik (käkarna rör sig mm).
    Pga ontet på vårtorna och att hon sög "fel" och inte fick i sig så mkt, så fick hon ersättning, dels för att gå upp i vikt, dels för att jag
    skulle få vila mina vårtor. Detta i sin tur resulterade i amning med alldeles för långa pauser, så nu har jag mjölk, men för lite.

Nu har vi iaf fått in en bra teknik hon och jag, det gör inte ett dugg ont när hon suger och det är jättemysigt när det funkar. Men vi
    försöker boosta mjölkproduktionen så att hon får i sig tillräckligt från mig och inte behöver ersättningen.

Fö kan jag säga att anis/fänkålsteet är helt ok; jag gillar ju lakrits så lite anis är gott

JAg måste påpeka också att det inte var ngt "straff" som BVC utsatte mig för utan högst frivilligt. Hon frågade om jag ville försöka öka
    produktionen, och hon tänker mkt på hur jag mår. Vi har fått en grymt bra BVC-sköterska!!! Hon varnade mig för att man känner sig enormt
    otillräcklig när mjölken inte räcker till och i natt fick jag mkt riktigt en gråtattack igen. Det känns så hemskt att inte kunna mätta sitt barn...
    Men om vår BVC-sköterska har rätt (igen) så är det här över på några dagar och sedan ska det funka. Men varning för en hålögd Muggles på lördag...

Just nu känner vi att vi inte hinner njuta av Moa och umgås med henne - allt fokus ligger på matning. Men jag hoppas att det är övergående som sagt.

• junilejon

Tjena tjejer...här såg det väldigt annolunda ut sen i lördags Kom inte in på mitt gamla konto så jag fick skapa mig ett nytt! Fick ni det med? Hur i så fall kan ni har era gamla nick kvar!!!??? Jag gillade ju mitt och vill ha det kvar....
    Har det hänt något annas som är viktigt att veta? Någon plussare? Någon bommare? Nu går vi ju snart alla mot BIM....väntar och längtar dit med skräckblandad förtjusnig...

• muggles

Ursäkta de konstiga radbrytningarna men jag skrev i Notepad för att komma ihåg (försökte läsa ikapp och kommentera men var tvungen att ge upp, får inte så mkt datortid nu).

Skönt att höra att du mår bra igen Page!!! Bra att ni pratat ut och kan gå vidare, ni har ju varit ihop så länge. Ibland kan ju sådant här stärka förhållandet också... (Och behöver jag säga, att jag varit i din situation så jag vet hur det känns, dock som tur är inte med min nuvarande make).

• junilejon

Tjohoooo jag fixade det själv...såg att man kunde uppgadera sidan...fan vad smart jag är Visst tänker ni...hallo där nere i skåne!!! KOKO!!!!!nej då.. bara trött

• muggles

Jag fattar inte hur man kopplar sitt gamla id till sitt nya - skulle varit kul att se hur många inlägg man gjort... JAg har rotat runt i inställningar mm men hittar det inte, grrr

• Lapinette

Junilejon - bra fixat!!!

Muggles - tjena tjejen! Härligt att läsa om dig och Moa.

• junilejon

Tackar tackar... visst är vi smart här inne...

Lapinette skrev 2007-09-04 18:06:51 följande:
    Junilejon - bra fixat!!!Muggles - tjena tjejen! Härligt att läsa om dig och Moa.
  • junilejon

Tackar tackar... visst är vi smart här inne...

Lapinette skrev 2007-09-04 18:06:51 följande:
    Junilejon - bra fixat!!!Muggles - tjena tjejen! Härligt att läsa om dig och Moa.
  • Lapinette

junilejon - du får inte vara så snabb i fingrarna!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!