• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Lapinette

*klappar ihop min tassar = applåd*

Frejis vad är det jag läser mellan raderna??!! Toppen att du kollar upp info inför IVF. Helt suveränt!

• Soofia

Visst är det stora magar överallt, och om inte det barnvagnar överallt...

Nej nej nej...inget prat om att ge upp ni som har kämpat så hårt!!! Någon vänder faksit turen, och oftaste när man minst anar det!
    Visst det är kanske lätt att säga när man själv bara har börjat försöka.
    Man blir full av beundran och väldigt rörd av att läsa era inlägg.

Så tänk positivt även om det tar emot ibland!

• Lapinette

Frejis - Sophiahemmet har inte rekommenderat något alls men min läkare tyckte vi skulle prova typ 3 ggr under sommaren och sedan återkomma om det inte funkat för att dra igång IVF. Har även läst lite varstans att man rekommenderar 3. Själv vet jag inte om vi ska räkna våra gånger då den första var för tidig och den sista möjligtvis för sen. Ska kanske slå ihop dem och räkna det som 2 försök?

• Lapinette

Är för det mesta positiv MEN just dagen efter tant brukar inte känns så skoj. Men idag skiner solen och ikväll ska vi träffa våran superhärliga kompis från Cannes/Göteborg och dricka massor med gott vin . Jag lever efter devisen, varje dag är kanske den sista! Alltså den sista innan jag blir gravid .

• Frejis

Lapinette - jag sitter just nu och läser på villhabarn.com om statistiken och inseminationerna. Min Uppsalaläkare rekommenderar 2, max 3 inseminationer, men det skiljer sig mellan klinikerna.

Klistrar in det som jag har läst - det är kanske intressant. Det är alltså läkaren på SH som svarar på patienters frågor.

Fråga 8: Jag och min man har genomgått en fertilitetsutredning där man inte hittat några fel på oss. Vi är alltså oförklarligt barnlösa. Vi ska inom kort genomgå en insemination. Är insemination det bästa vi kan göra eller bör vi gå direkt på IVF?
    Min andra fråga är om det kan vara skadligt eller om det finns några biverkningar då man äter Pergotime?
    Svar: Om det föreligger en oförklarad infertilitet är insemination ett behandlingsalternativ. Det kan vara den enklaste metoden. Provrörsbefruktning är effektivare men också mer komplicerat. Hos oss på Sophiahemmet har vi just räknat igenom graviditetschanserna vid makeinsemination när kvinnan är under 38 år. Det visade sig att 13% blev gravida på en behandling (alltså positiv graviditetstest efter en behandling). I motsvarande patientgrupp där vi gjorde provrörsbefruktning blev 42% gravida (alltså positiv graviditetstest efter återförande av embryo). De här siffrorna säger en del om relationen vad gäller effektiviteten mellan de två metoderna. Vi brukar i första hand rekommendera insemination eftersom det är en enklare behandling. Det finns också alternativ till den sedvanliga IVF-behandlingen med nedreglering och hormoninjektioner för att ge en äggutveckling:
    Man kan göra IVF i naturlig cykel. Det innebär att man väntar på det enda ägg som utvecklas spontant och när äggblåsan är 18 mm stor ger man en ägglossningsspruta på kvällen. Två dagar senare kan man tömma den ledande äggblåsan och se om man får tag i det enda ägget som kroppen utvecklat. Detta kan sedan fertiliseras med mannens spermier och efter två dagars odling kan ett embryot återföras. Den här metoden har problemet att det inte varje månad utvecklas en äggblåsa. Ett annat problem är att ägglossning kan ha skett spontant redan innan man hinner plocka ut ägget. Chansen för graviditet är också mindre än med den stimulerade IVF-behandlingen eftersom man endast har ett ägg att arbeta med.
    Ett annat alternativ kan vara IVF i lättstimulerad cykel. Det innebär att man bara tar Pergotimetabletter i fem dagar och sedan inväntar äggblåsornas tillväxt. När den ledande äggblåsan är 18 mm ger man en ägglossningsspruta på kvällen och man kan då göra äggplockningen två dagar senare och odla ägg och spermier i ytterligare två dagar innan man gör ett återförande av embryon.
    När det gäller Pergotime så har det utomordentligt få biverkningar. Vi använder det till många patienter och det är mycket sällan det uppstår några problem. Det viktigaste biverkningen kan vara tvillingar eller fler foster om man inte övervakar hormonstimuleringen ordentligt.

• Lapinette

Frejis - suverän läsning. Både du och jag vet ju att insemination bara ökar chansen med 10 % medan en IVF ökar med ca 30-40 %. Jag har kompisar som försökt att få barn som uppmanat mig att gå direkt på IVF så jag hade faktiskt inte en tanke på insemination förrän systern på Sophia frågade spontant om jag ville göra ett "när jag ändå var där". Sen när jag fick negativt utslag på sekrettestet så blev självfallet inseminationen mycket intressantare. OM det är vårt problem så innebär det ju att vi inte har börjat försöka förrän i somras och då med hjälp av inseminationer.

• Liten med Mindre

Angående alkoholen så följde vi teorin ingen alkohol mellan mens och ÄL. Sen bestämde jag att jag visst fick dricka mellan ÄL o mens, annars hade jag ju fått vara utan vin i evigheter - bara för att maken lika gärna dricker läsk.

Och, Ciccis dundermetod var på tapeten: tror den innehåll alkoholstopp mellan mens och ÄL för henne och mannen, rökstopp, rosenrot, multivitamin och berocca. Säkert något mer som jag glömt. :D Och vinet fick de säkert i sig sen mellan ÄL och bebis. :)

• Lapinette

Det var säkert även Bisolvon! Minns att hon hade partajat i 3 dagar i rad innan hon testade.

• Frejis

Lappinette - jag kände igen mig rätt mycket när du skrev om dina funderingar kring hormonstimulerad insemination. Usch, så känner jag inför hela ivf-grejen, en riktig atombomb! men har kommit på att det kanske går att göra en lättstimulerad sådan. Som första alternativ iaf...

Man får väl hoppas att vi inte hamnar i den patientgruppen som gör många ivf utan att lyckas. Jag hoppas självfallet att er insemination har fungerat nu. Själv vet jag inte om jag vill göra insemination nr 3 - tid, pengar och den emotionella berg-och-dalbanan har väl gjort sitt.

• Lapinette

Vi får se om jag kör en sån där nykterhets sväng till under hösten. Borde kanske få till en om vi ska göra en insemination eller vid IVF. Tror ni det hjälper något?

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!