• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Lapinette

Nu bläddrar jag i tidningen Hälsa nr 7-8 och på sid 81 hittar jag artikeln "Äntligen gravid - med alternativa metoder".

"Om bebin låter vänta på sig och du och din partner inte blir gravida - tveka inte att söka hjälp. Och inkludera även alternativametoderna."

Japp, då har jag lite läsning ikväll. Vi får se om det ger något nytt.

• mugglesfan

Sweet: de kommer nu på fredag och stannar till på söndag så det är lagom länge.

Nja, jag hoppas att det är falskt alarm - sammandragningar kan man väl ha länge innan?

frullan: vad synd att det inte funkade! Jag undrar lite varför de väntar så länge med vändningsförsök, i v37 är de väl ofta fixerade och det måste ju vara svårare då. Kanske hade varit lättare när de upptäckte att Borren låg i säte, men innan han fixerat sig? Fast om man vänder för tidigt, så vänder de kanske tillbaka, det kanske är därför?

• sweetstreet

två av mina närmaste vänner gick till en alternativ "läkare" för att de hade försökt få barn i typ 1 år utan resultat.

De fick några kapslar med örter och jag tror någon av dem skulle gå runt emd ett riskorn fasttejpat barkom örat. Enligt de blev de gravida inte så långt efteråt.

MEN jag tror inte riktigt på sådant. Hm... Trist o tråkig är jag. Typisk naturvetare....

Homeopati (riktig homeopati) tror jag vekrligen inte på!!!!! :o Men jag tror många i Sverige kallar sig homeopater fast de inte alls sysslar med homeopati. Vilket är bra för jag klarar verkligen av riktig homeopati!! :[ :[ :[
    Homeopati = "utspändandets princip"

Däremot tror jag att placebo effekten KAN finnas. Men eftersom jag är en skeptiker så tror jag att folk som söker upp alternativ vård i form av riskorn bakom örat, troligtvis hade blivit gravida ändå även utan riskorn. Trägen vinner.... eller vad det nu heter? :?

Men, men alla hittar ju sin egen väg till lycka! :)

Det enda jag blir arg på är när folk verkligen betalar en massa dyra pengar på behandlingar som ju egentligen är verkningslösa!! Känns som ruffel o båg då tycker jag. Att de som utför detta verkligen tjänar pengar på andras olycka. Och det gillar jag itne!!! :[ :[ :[

• Lapinette

Jag är inte mycket för sånt heller men min kollega kör sin homeopati och vägrar näst intill använda vanlig läkarvård vilket jag tycker är att gå för långt. Om hon blir dålig i magen så ska det läka ut sig självt istället för att ta ett litet piller från Apoteket och man är återställd på ett par dagar. Nåja, jag hatar att ta piller över huvudtaget ... förutom p-pillrena som jag knaprade på i så många år.

Det var ju bra att det funkade för dina vänner! Jag tror det är jätteviktigt att man verkligen tror på det då funkar det säkert men om man är skeptiskt så går det nog inte.

• Victory

Mugglan: Jo, visst vet jag att man kan dricka och att många gör det inför en grav. Ville nog bara ha lite medhåll från er att det var ok! För att slippa mitt dåliga samvete? Vi ska förresten till Phuket, alltså Phukets flygplats, men sen har vi tänkt åka runt lite. Krabi bl.a.

Tinga: Jag förstår din frustration kring ÄL!! För mig har det ju dröjt både 20 och 24 dagar de senaste gångerna! Mycket irriterande! Nu har jag bara testat i två dagar så jag har inga större förhoppningar än på ett tag. Jag hade också ganska kort lutealfas, alltså tiden mellan ÄL och BIM. Första gången kring 11 dagar, andra gången var det nog runt 13 dagar. Så oroa dig inte, det kommer! Vi verkar ha liknande problem med våra cykler!

Åh, Sweet, jag önskar att vi var lika aktiva på sexfronten som ni är! Här är det rena torkan? Min man har nog inte fattat att det krävs sex för att ett barn ska bli till! Men just nu är jag arg på honom för en annan sak, så jag är kanske inte så rättvis.

• BrudSommar2006

Muggles, kommer de ända från Australien och så stannar de bara i några dagar?

Jag hade också mycket sammandragningar innan men sedan när det verkligen gällde så var det inte sammandragningar på samma sätt, jag hade trott att magen skulle bli hård men det var mer bara som en smärta som kom och gick.

Victory, ni verkar ha det stormigt till och från, hoppas att ni är sams nu i alla fall. Ni som har verkat vara så överens på sista tiden vad det gäller att få till det här med barn?

Bebisen har varit grinig nu på förmiddagen, jag tror att hon behöver sova men inte riktig lyckas. Nu fick jag henne precis att somna efter att ha vandrat runt med henne bra länge och så lade jag henne precis i vagnen. Jag tror att hon sov i två och en halv minut, lagom så att jag hann sätta mig här framför datorn och nu är hon vaken igen! Fast hon har inte börjat skrika än så jag tänkte att jag hinner väl skriva klart i alla fall...

Maken har åkt till Ica för att handla och ringde precis och säger att de öppnar inte förrän tolv. Det är ingen idé att åka hem emellan eftersom det är en bit så han får sitta där och vänta stackarn.

Det blåser som sjutton idag också men det verkar inte bli något regn som det ser ut just nu i alla fall. Vi tänkte åka iväg och äta lunch sedan och till kvällen kommer mina föräldrar tillbaka, de har varit iväg till Varberg på fest en sväng, så då äter vi väl något med dem gissar jag.

I morgon åker vi hem efter att ha varit här i fyra veckor, det känns lite tråkigt att semestern nu nästan är över. Jag ska ju visserligen vara hemma över nästa sommar också men det blir ju till att åka hem till lägenheten nu.

Fast å andra sidan vill vi planera hennes dop och så länge vi sitter här så blir det ju ingenting. Och husvisningarna kanske kommer igång snart också.

Maken är i alla fall hemma en vecka till så vi ska göra lite utflykter är det tänkt, det går ju ganska bra att ta med sig bebisen ut på dagarna, bara man är tillbaka innan oväsendet börjar framåt kvällen.

Just nu ligger hon och har jättekul med sin Spöket Laban-mobil - så kan det gå! Nu fick jag några minuter extra för mig själv!

• BrudSommar2006

Tror inte heller riktigt på alternativ-medicin förresten.

FruLlan, hur går det med huvud-ståendet? Ingen vänd bebis än? Tror att vattenlöslig färg inte ska vara någon fara men att annan färg är farlig men överlag så är det nog bäst att inte chansa alls, man ska ju egentligen hålla sig borta från all färg och kemikalier gissar jag.

• BrudSommar2006

Lapinette, har ni packat klart nu då? Här blir det ju också till att börja packa snart, fast för att åka hem och inte bort. Det är ju inte alls lika roligt! Vi har ju hunnit sprida ut våra pinaler rätt bra på fyra veckor också.

• Lapinette

Vi målar istället för att packa. Det blir så fräscht!

Makan hatar att packa. Spelar ingen roll att han reser ganska ofta i jobbet och har haft två förhållanden på distans. Han packar alltid i sista sekund och då vet jag att jag ska hålla mig på avstånd för han blir arg som ett litet bi. Jag har skrivit lista och börjat lägga ned mina saker. Det blir mest sandaler, shorts, klänningar, toppar och bikinis. Tar inte så mycket plats.

Har kollat in väderprognosen och det verkar som ca 30 dagtid och runt 24 nattetid.

• mugglesfan

Lappis: jag symptatiserar med din man - jag hatar också att packa. Gör det alltid i sista stund, typ kl 00 natten innan när man ska upp 06.30... Suck. Men ännu mer hatar jag att packa upp... Fast jag blir inte arg när jag ska packa, jag bara drar mig för det. Men jag tror min avsky mot packning har kommit sig av just mina många resor. I mitt första jobb reste jag mkt, kunde komma hem fre kväll och sedan åka på ny resa sön kväll. Ibland kändes det meningslöst att ens packa upp.

BS: de bor ursprungligen i Australien men nu några år i London för att jobba, så det är inte såå långt. Lite kul att vi hållit kontakten i 7 år! Hon har iofs varit och hälsat på mig en gång förut för 6 år sedan men då var hon inte gift, så jag har aldrig träffat hennes man. Jag bara hoppas att det inte ösregnar hela helgen för vad hittar man på i Göteborg då? Bor man i Sydney och London så är ju knappast Göteborgs centrum ngt att ha... Jag har planer på att ta med dem till pittoreska Marstrand men i ösregn är det knappast aktuellt. Men de har ju lovat lite bättre till helgen så vi får hoppas på det bästa.

Apropå sammandragningar så hade jag inte alls lika många i natt så det var nog bara för att jag höll i gång och bar en massa i fredags. Jag kände då att jag fick lite ont i ryggen men ignorerade det. Eg får jag inte bära för min man men jag tycker det känns så fånigt att bara stå bredvid så jag hugger i iaf. Så jag förtog mig nog lite...
    Sammandragningar gör ju inte ont för det är väl bara livmodermuskeln som "övar sig". Men när värkarna väl kommer igång gör det väl ont för att livmodermunnen håller på och öppnar sig, så det är väl det som är skillnaden(?).

Victory: vi var på Koh Lanta i nov förra året - det var nog där vår bebbe blev till. En fin ö men väldigt bra dykning (om ni är intresserade av det?). Men väldigt lugn, inget party.

Idag har vi bröllopsdag så vi ska till Sjömagasinet (en av de bästa rest i Göteborg och "granne" med oss där vi bor) och äta en söndagsmiddag. Tänk att det redan gått ett år sedan vi gifte oss!

Svar på tråden När märker man av det?