• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Lapinette

Halloj Cissi!
    Härligt att höra att allt är bra. Är köket klart nu? Vårt badrum blev klart i tisdags så vi har flyttat tillbaka 2 veckor tidigare än beräknat. Sånt gillar jag!

Tinga - gällande test brukar man rekommendera att man inte varit på toaletten på typ 4 timmar för att få ett tillförlitligt resultat. Av den anledningen så testar jag på morgonen för att vara säker.

• Tinga

Lappis - jag har också läst det där med 4 timmar, så gissa om jag suttit här och knipit på eftermiddagarna! Det har iallafall varit minst 4 timmar sen senaste toalettbesöket, så den delen har jag åtminstone levt upp till.

• nu är jag fruL

cicci
    hejsan hjärtat! kul att"se!" dig igen

TACK för att du ryter i åt borren!!!! Han vrkar ju strunta fullkomligt i mig och maken. men dig kanske han lyssnar på! Man kan ju hoppas!
    Så tack!"
    Jag ska printa ut ditt inlägg och gnugga mot magen så han riktigt fattar vad det är du säger åt honom

ja jag vill verkligne få uppleva en fölossning

jag tar gärna din lista! Det allra nödvändigaste är ju liksom det jag siktar på.

Tinga
    ha ha ha
    jag hoppas verkligen att det inte räknas som aga
    ha ha ha
    men då skulle jag nog åka dit redan ändå....
    jag kan ju bli så trött på hickandet i magen att jag "ruskar" om den
    och det får man säkert inte för alla rabiata tycka kärringar
    ha ha ha

cicci förresten
    Du FÅR inte prata om vin och öl.....
    jag har en sjuklig abstinens....

• Snart så....

Frullis gumman, vad är det för envis krabat du har där inne??
    Om h*n inte lyssnar på mamma så kanske pappa får skälla och bråka lite så h*n vänder sig??
    Är det helt omöjligt att vända eller kommer det iallafall göra ett försök? Kanske inte på Mama Mia men då kanske du ska tvinga dem att skicka dig till SÖS?
    Förstår dig helt att du vill genomgå en vanlig förlossning och slippa snitt.
    Min BM sa att just i stockholm så är vi så kinkiga när det gäller säte=snitt. I övriga delar av landet och tex Norge så får man föda normalt trots säte. Kanske något att prata med BM om OM du verkligen vill föda normalt?

Vad väger Borren nu då? 14% låter inte som någon katastof på viktkurvan. Vad säger BM? Äter inte bebisar upp sig när de väl ploppat ut?

Precis som Cicci skriver så har jag nog lite mer på min shoppinglista än vad hon har. Jag vill ha det mesta hemma så varken jage eller sambon behöver åka och handla massa akut när Kick´n väl kommit ut. Då vill jag bara var hemma och njuta av bebisen. Sen kan det ju alltid dyka upp saker som måste handlas men att ha det mesta hemma redan känns otroligt viktigt för mig.

• BrudSommar2006

Cicci, vad kul att höra från dig!!! Och vad skönt att allt verkar vara bra, trots strul med köket. Hantverkare verkar helt klart vara ett släkte för sig, fast Lapinette verkar ju ha haft tur med badrummet i alla fall efter allt strul med vardagsrummet. Skönt att PKU-testet verkar vara på väg att rätta till sig också. Har ni bokat dop redan? Vi måste ta tag i det nu i veckan när vi är hemma igen.

FruLlan, vilken envis liten bebis!!! Ta det nu lite försiktigt med de gymnastiska övningarna, hellre ett snitt än ett brutet ben kanske...

Tinga, du kanske ska börja testa tidigare i cykeln och hålla på längre för säkerhets skull? Det går ju visserligen åt fler stickor men då missar ni inte ÄL i alla fall.

• BrudSommar2006

Saker vi haft en himla nytta av till bebisen:

Bodys med lång ärm - inte varmt nog på dagarna för kort ärm och på nätterna vill hon ha armarna fria och inte ligga under täcke, likadant i vagnen. Inga tröjor, de åker bara upp.

Långbyxor och strumpor - hon har för stora fötter för sin benlängd för att kunna ha byxor med fötter

Mössa och kofta
    Hårborste
    Badbalja
    Barnolja, schampo, duschkräm, hudkräm för torra fötter, salva för röd stjärt
    Tvättlappar engångs
    Skötväska
    Våtservetter
    Nappflaskor och Babysemp
    Nagelsax med rundade kanter för mjuka naglar - de säger att man ska fila men det fungerar ju bara inte
    Barnvagn, regnskydd, insektskydd, parasoll
    Korg
    Plastad frotté
    Lakan, täcke, kuddar
    Filtar
    Babyskydd
    Babysitter
    Bärsele

Tror det var "allt", skulle inte vilja behöva klara mig utan allt ovan. Nu har hon dessutom börjat intressera sig för mobil till barnvagn och babyskydd.

• nu är jag fruL

snartis
    Ja maken får lov att skälla ut borren nu. Det är helt klart.

Gör vi vändningsförsök så kommer det ske på SÖS. Man gör alltid ett vändningsförsök på en förlossnignsavdelning. det innebär ju en viss risk... Dessurom så ska man fastat så att man kan bli sövd om det kräver akutsnitt. Så det är inget som en BM gör. Hon bokar bara tiden...

Funkar inte vändningsförsöket så blir det snitt sen.
    Man KAN välja att föda vaginalt OM man har ett tillräckligt stort bäcken. Man gör en undersökning för att kolla hur stort bäcken man har sen kollar man även hur stor bebisen är. Om måtten är okej så kan man välja att föda i säte. Men det medför mycket extra risker att föda i säte. jag har hela tiden varit inställd på det trots allt OM det går.... men när man hör om riskerna för bebisen så trevkar jag...

men det är ett senare problem. Nu ska jag först stå på händer sen blir det vändningsförsök. Om det misslyckas så får vi fatta beslut om snitt elelr inte då.
    omd et inte blir akutsnitt vid vändningen förståss.....

Blir det planerat snitt så gör man det 2 veckor innan BF för att det inte ska bli problem. och då... är det bara 3 veckor kvar i såna fall
    hoppsan.....

snartis
    jag tar gärna din lista också....

BS. ja du har ju rätt hellre ett snitt än brutet ben... det är klart

• mugglesfan

Heeeeeeeeeeeeeeeej Cicci - vad kul att höra ifrån dig!!! Vilken önskebebbe du fått!

BS: jag skrev upp alla de saker du nämnde (vissa har vi redan införskaffat), bra att ha även om vi redan fått en minimalistisk lista av BM. Det vi har kvar är sådant man köper på ICA; tvättlappar, blöjor, bindor (till mig).

frullan: här i Göteborg får man föda i säte men hörde av en väninna vars bebbe också ligger i säte att det verkar lite ruskigt. Tydligen spänner de fast benen i gynställning och så måste det vara 8 (!) läkare (el var det personal?) på rummet pga riskerna. Tyckte det lät rätt hemskt. Det tyckte hon med, så hon var inte beredd att göra det trots att hon gärna ville föda utan snitt. Det var nog klokt att invänta "håll-hjälp" - jag hade inte heller ställt mig på händer utan hjälp. Har aldrig varit bra på sånt!

Tinga: det låter som om du har ganska lång cykel. Kanske faktiskt värt att kolla upp med BM. Du kanske behöver lite hormoner för att speeda upp den lite? Det är iofs inte alla som ser till den berömda aladåben, så det behöver inte vara ngt fel. Men du borde inte ha missat böjen om du testar varje dag, oavsett när på dagen. Vissa har ju testat och sett böjen flera dagar i rad (el åtminstone 2), så lite längre fönster än så har den väl tror jag.

• mugglesfan

Cicci: mejla du bilder på Pick'n till mugglesfan@hotmail.com så lägger jag in dem i galleriet.

Lappis: nu har jag spanat in ert badrum - snyggt! Påminner om vårt (kanske därför jag tycker det är snyggt?! ). Har också investerat i en halvflaska Pol Roger - den ligger på kylning

Vi var hos BM idag och mätte livmoder och hjärtljud. Hade bokat en tidig tid för då när det skulle bokas trodde man ju att det ev kunde vara strandväder så här i slutet på juli. Ja just det... Nu skiner visserligen solen men det är typ 20 gr och ganska kraftig vind, så strand är ju inte aktuellt. Kändes lite jobbigt att gå upp så tidigt i onödan... Men vi kompenserade genom att äta en amerikansk frukost på en "diner" här i Göteborg - amerikanska pannkakor med lönnsirap och fruktsallad och kaffe! Och kunde faktiskt sitta ute i solen!

Verkade som om BM (inte min ordinarie som är på sem) var lite orolig över att jag ligger ngt under kurvan när det gäller SF-måttet. Men min ord BM sa förra gången (när jag låg strax över) att det förmodligen skulle bli såhär denna gång. Jag insåg nu hur mkt jag gillar min ord BM som är nästan i min mammas ålder och väldigt moderlig och varm som människa. Hoppas vi hinner träffas en gång till innan BF!

• Vänner-fan

Hej!
    Hemkomna från BVC. Prinsen väger 6,7 kg. Att jämföra med sin 8 mån gamla kusin som väger 8,5. Men både följer hyfsat sina egna kurvor, så det är ju bra.

Mugglan, sms:ade dig precis. Om fika sönd eller månd. Jag får inte tag i min frisör. Usch, har börjat tappa håret nu och räknade ut att det var väldigt länge sen jag klippte mig, så det hade varit kul att få det uppfräschat inför de bröllop vi ska på. Vänta med att köpa blöjor. Du ska få en rabattkupong av mig först. Visserligen bara på 30 spänn, men många bäckar små... Eller du kanske redan har fått sådana med posten. Rabatten är på små blöjor och prinsen hade inte de små särskilt många dagar...

Kom hem utan att ha köpt babywatch igår. Brorsan hann bjuda in på middag och när han hörde att vi tänkte köpa det fick vi den de haft till sina barn. Inser nog inte hur bra jag har det på barnsaksfronten.

Nu är det lunchdax!

Svar på tråden När märker man av det?