• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • pudan

Tinga,

Urskåning och urskåning......jag är född och har alltid bott här i Malmö men min pappa är från Luleå så litet norrländskt blod har jag allt! Han är en ordkonstnär av oanade mått och har alltid vänt på ord och hittat på nya och det var han som började kalla mig Pudan när jag var liten. Jag har ingen aning om det är kopplat till "Kudde" tyvärr....Däremot har vi ett annat knepigt ord i familjen för örngott; nämligen mos eller kuddamos. Det myntade min pappa när han var i ensiffrig ålder eftersom det stod inbroderat på örngotten. M som i farmors förnamn, S som i farfars och Olsson sonm var deras efternamn. Bokstäverna skrevs i ordningen MOS. Faktum är att vår familj är så van vid märkliga uttryck att det inte var förrän syrran och jag var i övre tonåren som vibrydde oss om att ta reda på vad MOS egentligen stod för

Brud i Augusti...

Hej! Vi har försökt bortåt ett halvår snart och det är första gången. Går nu och väntar på att det ska vara dags för att testa och tiden går såååååååååå långsamt

• Tinga

Tack för faster-grattis allihop, förresten! Tja, om man inte själv lyckas bli gravid är det åtminstone det nästbästa när ens syskon lyckas.

Pudan - jag brukar också vrida och vända på ord, och ibland hittar jag på egna. Min mans favortikommentar, när jag säger något (för honom ) konstigt är "Finns det inget bra ord hittar man på ett!". Precis den devisen lever jag efter! Jag menar, vad ska man göra?

Clown - intressant att höra om din kompis! Det finns ju flera stycken här som "kickstartat" ÄL med hormoner, så då kan det tydligen ske både på konstgjord och naturlig väg.

• Clown

Pudan: Har ni kört med ÄL-tester ett halvår också?

MSW: Vad är det för risker om du blir gravid? Är det din sjd som försvårar möjligheten att bli gravid?

• MSW

Tinga: Ja precis... Jag tycker jättemycket om mina syskonbarn.. Och dom kan man "lämna tillbaka" när de skriker och man behöver inte uppfostra dom.. :)

Clown: Sjukdommen innebär ökad blödningsrisk.. Jag tror inte att det är svårare för mig än för någon annan att bli gravid, utan problemen dyker väl snarare upp NÄR(om) jag blir med barn.. men jag behöver diskutera/planera ihop med min doktor och en gynekolog, med behandling (åtminstone vid ÄL och inför förlossning, men förmodligen hela graviditeten)..

• Clown

MSW: Är det någon form av blödarsjuka du har? När planerar ni att börja försöka? Har ni bokat någon tid för rådgivning gällande graviditet i kombination med din sjukdom?

Du behöver självklart inte svara om du inte vill, blev bara nyfiken.

Min syster förlorade mycket blod under sin förlossning men hon återhämtade sig efter något dygn. Hon har ingen blodsjukdom men har mycket lätt för att få blåmärken.

• MSW

Clown: ja det är en form av blödarsjuka.. Var hos min doktor för ca en månad sen så vi började prata om lite olika förslag.. Har även fått tid hos en annan läkare för en "second oppinion".. Så planerna har väl börjat rulla igång så smått.. Vi ska på bröllopsresa i januari, så vi har väl pratar om att vi ska försöka vänta med att försöka tills efter det..
    Men vi får väl se vad doktor nr 2 säger.. Och dit ska vi inte föräns om 1,5 månad..

• vårbrud2008

Jag ÄLSKAR kantareller, är helt tokig i de, men har inget ställe jag kan plocka på. Däremot plockar svärmor en hel del, men vill inte alltid dela med sig av någon anledning. :(

Jag är född och uppvuxen i Skåne men har aldrig hört talas om pudan, som kudde.

Innan idag var jag och sonen på Maxi och handlade och var nästan klara när han helt plötsligt fick för sig att springa iväg. Hann aldrig se var han tog vägen och helt plötsligt var han spårlös försvunnen. Trodde hjärtat skulle stanna på mig!!!!!
    Tog min väska och började springa rund och leta efter honom och fick tag i några som jobbade i affären. De ringde i högtalarna och sprang runt och letade de med.
    Det tog säkert en kvart innan några personer kom med sonen vid kassorna och sa var de hade hittat honom.
    Så arg jag var på sonen!!!!!!!!!
    Skällde ut honom så alla bara tittade på mig, men fatta vad livrädd jag var.

Imorse hittade han dessutom på ett annat hyss, han skulle ha linser i ögonen så som hans pappa har. Kom upp från källaren och sa att han satt i linser i ögonen. Jag rusade ner för att se vad han gjort. Jodå, han hade öppnat en linspaket, men jag hittade inte linsen varken i förpackningen, runt om eller i hans ögon.

Ibland blir man bara tokig!

Kan tilläggas att pappa började jobba idag efter två veckors semester, så nu är det bara sonen och jag hemma i två veckor till.
    Puh...... säger jag bara. :) :(

• -August-

Oj Varbrud, vilket stormarknadstrauma! Fy sa laskigt. Alla mammors mardrom kan jag tanka mig.

• Clown

Vårbrud 2008: Hur gammal är sonen?

• Tinga

Vårbrud - din svärmor verkar vara definitionen på otrevlig svärmor! Du har ju berättat en del tidigare om henne, så det förvånar mig inte att hon håller hårt i sina kantareller.

Min svärmor plockar också mycket kantareller, men tyvärr gillar min man inte svampt överhuvudtaget, så när vi är där bjuds det aldrig på mat med svamp i, för då ska naturligtvis svärmor fjäska för sin lille son. Sen berättar hon gärna om alla goda rätter med svamp hon lagar, men dem ser jag aldrig röken av. Fast jag ska inte klaga; min svärmor har mest goda sidor.

Tufft med en vilsen 2.5-åring på Maxi! Jag förstår att du var orolig. Tur att han kom till rätta så pass snabbt, även om det säkert kändes som en evighet för dig.

Svar på tråden När märker man av det?