• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Frejis

Tinga - jättetråkigt med din farmor! Det låter i alla fall att hon fick en värdig avslutning på sitt liv, vilken nog är viktigt för anhöriga. Min egen mormor dog tidigare i år, men hon blev tyvärr övermedicinerat och det var oerhört jobbigt för min mamma som upptäckte allt det här.

Clown - välkommen till tråden! Roligt att se att tråden förnyas hela tiden. Som jag lite på skämt skrev tidigare, behöver vi fler ogravida.

Izzie - angående namndiskussionen så kan jag å ena sidan förstå att de tyckte om ert namn (folk har ibland förmågan att resonera sig fram till saker typ "det namnet de sade var ju fint..."), men de kunde ju i alla fall nämna något. Fult att göra så här! :(

Victory - vårt fel är att det inte finns några fel. Fick svar på alla prover som har tagit igår, allt är normalt och bra. Jag fattar inte det här och jag har lyckats hamna i ett alltmer frustrerat tillstånd, särskilt när jag tänker att ivf kanske inte heller fungerar. Har lust att lägga ner allting, iaf tillfälligt och åka till... Thailand. Kul att ni har bokat resan, hur länge ska ni vara borta? Vår bröllopsresa gick till Thailand och vi var där i tre veckor. Superskönt :)

Lapinette - jag "gästspelar" i Stockholm fram till nästa onsdag då vi ska till Grekland i ett par veckor. Vill ha värme och mat som kommer att resultera i ett par irriterande bildringar på midjan ;) Så om jag tjatar extra mycket om träning och SATS i augusti, förstår ni varför ;)

• Lapinette

Vi åker måndagen den 30 juli. Det är då vi börjar vår semester (2 hela veckor). Vi hade bokat Västkusten men vågar inte chansa då vi har så få veckor denna sommar. Förhoppningsvis har vi längre semester nästa sommar (och en liten knodd) samt att vädret kan ju inte bli lika uselt då. Då får det bli Västkusten.

• Moppy

Hej tjejer!
    Hinner inte läsa igenom allt då vi ska åka snart (är hos mamma och pappa på besök), men ville bara snabbt ge en styrkekram till September! KRAM!! Vet hur det känns med tidiga MF, jag fick ju 2 st, det andra i samband med mens.

Ang progesteron. Vet inte varför systern sa att ni ska vänta en cykel? Jag fick mitt andra MF cykeln innan jag blev gravid 'på riktigt'. Då sa hon bara att jag skulle prova progesteron och se om det funkar. Jag gjorde allstå inga test som visade om jag verkligen behövde eller ej, men tydligen är de där testerna inte helt tillförlitliga ändå, utan kan vissa helt olika värden för olika personer. Progesteron är inte farligt, dvs ett litet extra tillskott gör ingen skada om du nu inte skulle behöva det. Jag tog från dagen efter ÄL testet gav utslag till vi såg hjärtat banka i v 8. Ni kan även ta längre om ni vill.

Mitt råd är alltså, prata med systern igen och fråga varför ni måste vänta en cykel (särskilt som du nu har blödit ut allt verkar det som). Be om ett recept och testa nästa cykel när ni är på semestern. Om det inte blir ngt, dvs om du testar negativt 2 veckor efter ÄL testets utslag, så kan du bara sluta med proggisarna och då kommer mensen.

Hoppas detta gav lite mer info om detta med progesteron. Jag tycker det funkade skitbra, ingen aning om det var det som gjorde susen men det skadar inte att försöka! (Dock vill jag säga att jag vet ju inte om situatioen är annorlunda iom att du fått X.)

Tips på annan gyn är Gerd Hall på Odenplans läkarhus.
    KRAM!

• mugglesfan

Hej - kikar in igen! Vädret är mulet och väldigt blåsigt

Page - äntligen tillbaka!!! Har saknat dig. Tänk att ingenting i livet någonsin kan vara säkert, dvs att man inte kan lita på ngt egentligen. På det du skriver kan man ana sig till ett scenario och om det är som jag tror så är det otroligt svårt att förlåta men å andra sidan har ni ju varit tillsammans så himla länge att det kanske är värt att förlåta ändå(?). Skickar massor av kramar åt ditt håll.

Frejis: kul att du är tillbaka också. Jag förstår din frustration över att det inte funkar trots att ingenting är fel. Men som sagt, ivf har ni ju inte testat ännu. Hoppas att det fungerar för er!

Izzie: ang namnstölden. Håller med dig om att man inte kan ta patent på ett namn men håller samtidigt med om att man inte "snor" ett namn som kompisar har tänkt, iaf inte utan att säga typ "vi hade inte tänkt på det namnet innan men när ni nämnde det så tyckte vi det var så fint". Och då får man ju ta det som en komplimang. En sak som min BM sa på föräldrakursen var att man ska ta det namnet man tänkt oavsett om kompisar/kollegor/grannar valt samma. Vem vet vad som händer i livet? Efter några år kanske man inte umgås med den familjen längre och då spelar det ju ingen roll. El så tar man ett namn som man tycker är unikt och sedan lär man känna en familj där ett av barnen heter samma - och då är man ju i den sitsen oavsett. Om namnet är viktigt för er så kanske ni ska välja det iaf?!

Vi har inte avslöjat våra namntankar för någon men mest för att slippa höra åsikter om namnen. Jag vill tex inte höra ngt negativt om de namn som vi tänkt. Även om man ska strunta i vad andra tycker så skulle det kännas tråkigt om tex svärmor inte tyckte det var fint. (Fast hon är så snäll så jag tror iofs inte hon skulle säga ngt negativt även om hon tyckte det, men det var bara ett ex.) Vi har tänkt meddela namnet när barnet är fött och det blir ett faktum, svårare för folk att kritisera då. Och sedan är det ju inte säkert att de namn vi tänkt (vi har valt ett pojk- och ett flicknamn) passar heller, utan det kanske blir ngt helt annat?

• mugglesfan

Är det ngn som haft kontakt med Cicci? Undrar hur det har gått med Silverfirren (vad blev det för namn?) och hans ev sjukdom. Förmodligen var det inget allvarligt (värdena var ju påväg åt rätt håll) men skulle ändå vara kul att höra ett litet livstecken.

BS: har du förresten haft ont av att amma? Tex när livmodern dragit ihop sig el på bröstvårtorna? Är bara lite nyfiken eftersom jag har hört av en kompis att det kan vara besvärligt med det där i början.

• Lapinette

Hej alla semesfirare som ändå tittar in på tråden! *vinkar till Moppy och Muggles*

Frejis - förstår precis din känsla. Man vill så gärna ha en förklaring på vad det är som är fel. Tyvärr så är det mer vanligt än ovanligt att man inte hittar något. Själv vet jag ju inte om det är sekretet som ställer till det för oss då vi inte testade tillräckligt nära ÄL MEN det kan vara det?! Det ger en åtminstone ett litet hopp om att inseminationerna kanske kan funka.

Usch, det närmar sig BIM...bara 4 dagar kvar. Vet hur jäkla ledsen jag kommer att bli när/om tanten kommer. Man borde ju vara luttrad vid det här laget men det blir bara värre. Speciellt efter denna omgång med 3 dagars insemination. Näh, försöker förtränga tanken men visst dyker den hela tiden upp. Är jag....njaaaeee, känner nog inte så mycket. Jag är INTE gravid!...eller?

• start september

Tack Moppy! Vad glad jag blev för ditt inlägg!

Jag ska ringa bums till henne och fråga. Jag var så glad att jag skulle få det att jag inte ifrågasatte och då hade jag ju inte börjat blöda ens.

Ha en fortsatt skön semester!

• start september

Lapinette, känner så väl igen mig i det du skriver. Försök ha det så bra och ta det så lugnt som möjligt. Jag håller hårda, hårda tummar!

• start september

Page,

jättekul att höra av dig, men inte kul det du skriver. Stor kram till dig, du verkar ha det jobbigt. Livet blir inte alltid som man tänkt sig och och inget är så enkelt som man tror i teorin, så det går inte att lämna några råd. Ta den tid du behöver och försök se till till att du mår så bra som möjligt.

• start september

Osis! Systern på Sophiahemmet gick på semester idag och kommer tillbaka först efter ÄL.

Orsaken att hon sade så att vi skulle vänta verkar vara att doktorn har semester...

Det är ingen som har lite progesteron över?

Svar på tråden När märker man av det?