Hej tjejer!
Hinner inte läsa igenom allt då vi ska åka snart (är hos mamma och pappa på besök), men ville bara snabbt ge en styrkekram till September! KRAM!! Vet hur det känns med tidiga MF, jag fick ju 2 st, det andra i samband med mens.
Ang progesteron. Vet inte varför systern sa att ni ska vänta en cykel? Jag fick mitt andra MF cykeln innan jag blev gravid 'på riktigt'. Då sa hon bara att jag skulle prova progesteron och se om det funkar. Jag gjorde allstå inga test som visade om jag verkligen behövde eller ej, men tydligen är de där testerna inte helt tillförlitliga ändå, utan kan vissa helt olika värden för olika personer. Progesteron är inte farligt, dvs ett litet extra tillskott gör ingen skada om du nu inte skulle behöva det. Jag tog från dagen efter ÄL testet gav utslag till vi såg hjärtat banka i v 8. Ni kan även ta längre om ni vill.
Mitt råd är alltså, prata med systern igen och fråga varför ni måste vänta en cykel (särskilt som du nu har blödit ut allt verkar det som). Be om ett recept och testa nästa cykel när ni är på semestern. Om det inte blir ngt, dvs om du testar negativt 2 veckor efter ÄL testets utslag, så kan du bara sluta med proggisarna och då kommer mensen.
Hoppas detta gav lite mer info om detta med progesteron. Jag tycker det funkade skitbra, ingen aning om det var det som gjorde susen men det skadar inte att försöka! (Dock vill jag säga att jag vet ju inte om situatioen är annorlunda iom att du fått X.)
Tips på annan gyn är Gerd Hall på Odenplans läkarhus.
KRAM!