• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • sweetstreet

Ojdå Augusitbrud!!
    Låter ju itne så bra! :o

Hur är det i london med julafton?? Är det mycket julstämning??

Måste säga att sedan vi flyttade hit till NYC så har jag itne alls samma julkänsla som hemma i Sverige.
    har kommit fram till att en del av detta beror på att det ju inte alls är så mörkt som i Sverige. Trodde aldrig att jag skulle kunna sakna decembermörkret! :o Men det kan man.

haha! Sedan är det ju inte heller PC att fira jul här längre.... :? :o
    Så kasnke är det därför julstämningen inte riktigt infinner sig trots julsmyckade varuhus...??

• BrudSommar2006

Suck, skrev ett långt inlägg och så blev jag av med det.

Lapinette, ja, den där metoden tror jag på, skicka henne att köpa fler par!

FruLlan, jag tycker att jag har gott om mjölk, på ett par timmar fyller det på igen och på tre - fyra timmar utan att amma så läcker det. Fast det räcker ändå inte, hon ammar ur båda på nolltid och vill ändå ha mer på en gång och blir så ledsen när hon är hungrig och det inte finns mer så hon får ändå ersättning flera gånger om dagen.

Clown, vad trevligt med en göteborgare till, nu är vi ganska många både från Stockholm och Göteborg, nu fattas väl bara några fler från längst norr och söder att hålla Tinga och Victory sällskap eller har jag missat några av oss?

• -August-

Sweet - Jag har absolut inte samma julkansla har som i Sverige. Det beror nog mycket pa morkret som du sager, och att det inte ar minusgrader eller sno. Sedan ar ju Lucia en naturlig uppvarming pa sjalva julhelgen, och henne far man kampa for att se skymten av har .

Man far anstranga sig lite extra har helt enkelt. Gloggkvallar och minijulafton brukar funka...

Men det ar ju jobbigt att julaftonen inte ar en rod dag i vara tillfalliga hemlander!

• sweetstreet

FrulLan!
    Jag tror också att en förlossning kan var superhäftig!!! :)
    MEN jag tror även att den kan vara skithemsk också. Jag har vänner som tyckt både det ena och det andra. Och ibland tror jag de som upplevt sin förlossning som ngt jättejobbigt och hemskt blir lite "överkörda" av de kvinnor som haft en jättebra. Lite som att de känner sig som "sämre kvinnor" för att just deras förlossning inte gick som de velat/tänkt sig. Och vissa som haft en lätt förlossning har svårt att förstå att inte alla har det så.
    Det verkar ju vara så otroligt individuellt, så det är nog svårt att förutsäga.

Men en sak som är BRA är att du har den inställningen du har! För jag tror att JÄTTEMYCKET hänger på det!!! Om man är positivt inställd och "lugn" så tror jag man kommer otroligt mycket längre och chansen till en "positiv" förlossning är så mycket bättre! :) :) :)

Men jag tror att man inte får fokusera allt för mycket heller på den "perfekta förlossningen". Har bl a en vän som jättegärna ville föda "normalt" och var positivt inställda till detta, men som sedan inte kunde utan fick snittas efter lång och jättejobbig tid av förvärkar (eller vad det nu heter??). Hon låg i över två dygn(!!!!!! :o :o :o) och hade skitont men öppnade sig inte tillräckligt trots att de försökte med "ingångsättande dropp" och allt. Hon kunde inte heller sova under denna tid pga av alla värkar så hon fick till slut lite morfin för att kunna få ngn avslappning alls. Men till slut gav de upp och hon fick kejsarsnitt. Och hon var otroligt ledsen och deppig för detta efteråt, men jag tyckte verkligen inte att man ska hänga upp sig helt på förlossningen heller. Herregud, hon fick en frisk och jättefin son! Skitsamma vilken väg han kom ut!!! Tycker jag då'rå som helt okunnig, ogravid och utan egen erfarenhet.... :D

Men för de flesta går det ju bra och även om det självklart handlar om smärta så tror jag precis som du att man kan mycket mer än man tror!!!! :)
    OCH eftersom man har turen att leva i ett i-land så kan man ju få hjälp ifall man inte råkar kunna själv. Som för min kompis. Detta om ngt borde väl lugna en lite iallafall! :)
    Det är ju inte längre förknippat med dödsfara att föda barn i i-länder som tur är för oss!

• BrudSommar2006

Augusti, brukar ni stanna där ni är över jul? På mina tio år i Skottland så lyckades jag faktiskt ta mig hem varje jul.

Lapinette, hoppas att bilen är som den ska nu då.

Nu ska jag äta glass!

• sweetstreet

Augustibrud,
    i England är väl åtminstone annandag jul röd??? Boxing day eller vad den nu heter??

Här är det egentligen enbart juldagen som är en holiday...

Och där jag jobbar firar man ju inte jul alls, så vi ahr inga "offentliga" helgdagar då alls egentligen. TJobbar ju på ett judiskt universitet. Fast hrä firar ju judarna Hanukka runt jul så många är ändå lediga.

Men i mitt labb är vi så blandade att det nog egentligen endast är jag och tre till som verkligen firar jul.

• Lapinette

Skittrist när man inte får sin semster augusti!!! Har själv suttit och gråtit hemma när maken (då pojkvän) ringt och berättat att han inte kan ta då vi har planerat. Just då var det extra viktigt eftersom vi bodde i varsitt land. Själv kan jag ta semester när jag vill, min chef vill inte ens att jag ska fråga. Det är bara jag som jobbar på "min" avdelning just nu så det är upp till mig att planera så det funkar.

Jag har faktiskt firat två jular i London pga dåvarande pojkvän som hatade jular och älskade London. Helt ok med massor av shopping och på själva julafton var vi ute och åt gott och skålade med andra par som gjorde samma som oss.

Sen är det ju så här att fast man är i Sverige så är det ingen garanti för snö...om man inte bor i Norrland. Själva ska vi fira jul hos svärmor i år. En överenskommelse vi gjorde i fjol. Vartannat år här och vartannat där. I fjol var det första julen tillsammans och dessutom så firade vi den i vår nya lägenhet.

• -August-

Brudsommar - vi brukar aka hem! Det har ar bara tredje julen dock Oj, vad gjorde du i Skottland sa lange? Nyfiken

Sweet - Jajjamensan, boxingday heter det. da man ska byta alla julklappar man fatt... Aker ni hem till Sverige?

Sorry att jag tjatar om jul nu da halften av oss inte ens har paborjat sommarsemestern

• -August-

Det ar egentligen mest fjallsemesterna jag surar over... Vi har tva skilda familjer = fyra familjer att valja bland att fira jul hos. Saklart vill alla att vi kommer dit, men Umea, Gotland och en angermanlandsk hala ar lite svart att kombinera for en hel . Manga kompisar aker just dar mellan jul och nyar, darfor hade det varit kul.

Slutgnallt! Jag far i a f fira med min alskling , och det ar i varldsklass!!!

• nu är jag fruL

sweet:
    jag tror inte att jag kommer att få en speciellt "lätt" förlossning. det är inte skälet till att jag ser fram emot det. Tvärtom. Jag stälelr in mig på att det kommer göra ont utan bara helv*ete och lite till. jag tror att det inte går att föreställa sig smärtan, utmattningen och eländet. Så jag tycker inet att jag har en konstig inställning till det snarare realistiskt.

MEN jag tycker det ska bli ganska så häftigt att uppleva det, inklusive blodet, svetten och tårarna. Att få vara med om det själv. det jkänns spännande.
    Konstigt att förklara kanske...

Sen tycker jag nästan tvärtom. jag tycker det är de dåliga förlossningsberättelserna som tar överhanden jämt. Jag tycker det är oerhört sällan som någon faktiskt berättar att förlossningen var en positiv upplevelse. Näe nästan jämt är det bara hur jobbigt och hemskt det var.

det där med att bli deppig om man måste snittas... ja det trior jag skulle kunna hända mig. just för att jag verkligen vill få uppleva det hela. MEN självklart. är det det bästa alternativet för mig och barnet är det ju inget snack om saken. Då blir det så klart snitt. men OM det går utan snitt så vill jag gärna få lida lite

ha ha ha
    jag låter så säker och stöddig nu. jag ska skriva uipp vilken sida det här inlägget är på så ska jag gå tillbaka dit när min förlossningsskräck kommer om några veckor

Svar på tråden När märker man av det?