Jätteintressant artikel! Jag håller med fullständigt - är ung vad vi har kommit fram till här i tråden redan innan (bla mha Sweets logiska resonemang). Visste dock inte att amerikaner är ännu mer strikta än svenskar - trodde vi tog guld i ämnet säkerhet...
Att amerikaner ska undvika kaffe hade jag fattat men choklad! Hallå eller...
Sweet: tack för din omtanke om mina svullnader. Faktum är att det verkar hjälpa med ortoserna jag sover med och även övningarna jag ska göra varje dag. Så det känns redan bättre men jag är jätteglad att jag gick till den där arb.terapeuten. Ibland är man lite för nonchalant och tycker att "det är ju inte så farligt". Vill ju inte behöva operera om jag inte måste...
Ang syskon: jag är ju ensambarn och har alltid önskat mig ett syskon, men tyvärr blev det inte så. Pga problemen med min mamma hade det också varit skönt att ha lite avlastning och ngn att dela det med. Dock är ju inte alla syskon på god fot med varandra, så funkar det bra ska man verkligen vara tacksam. Det är ju inget man kan räkna med tyvärr, även om jag som inte har syskon tycker det är svårt att fatta att man inte kommer överens när man har blodsband och har vuxit upp ihop. Men en gång var det en kollega (på mitt förra jobb) som sa till mig apropå syskonprat: "är du ensambarn - då tycker jag synd om dig!". Hon menade att om man inte har syskon så blir man automatiskt otroligt bortskämd och har inte lärt sig de sociala koderna, typ att man måste dela på saker, att man inte kan få allt man pekar på typ. Jag blev lite sårad faktiskt. Jag upplever inte mig själv som speciellt bortskämd, hade en ganska sträng mamma som såg till att jag blev uppfostrad
(De psykiska problemen kom senare när jag var vuxen, när jag var barn var hon en superbra mamma.) Jag tycker det var lite väl generaliserande sagt. Och så var det kankse lite onödigt att säga det rakt ut till mig, även om hon nu tyckte det. Jag svarade väl också ngt i stil med att jag har även gått på dagis och där lär man sig att man inte är "ensam" och att dela och allt det där.
Men visst hade jag gärna själv haft ett syskon och vill gärna ha 2 barn, vi får väl se hur det blir med det.
Sweet: ang han som sökte ingenjörer. Jag förstår vad du menar, och man aks inte tolka allt negativt. Men det var lite sättet han frågade på, kroppsspråket och att han tittade förbi mig efter en ingenjör, som fick mig att tolka det som att han inte uppfattade mig som ingenjör. Det var ju ingen fara, han var ju inte otrevlig el så. Förhoppningsvis lärde han sig en läxa
Det KAN ju vara jag som tolkar in för mkt i det också, men just i det här fallet tror jag inte det... Nåja.
KUL att du är tillbaka igen Sweet! Hoppas det går finemang hos läkaren också!