• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • BrudSommar2006

September, illamående behöver nog inte vara ärftligt, mamma mådde finfint under båda sina graviditeter och jag mådde uruselt så fungerar det åt det hållet så fungerar det väl tvärtom också. Annars har jag hört att mycket vad det gäller både graviditeter och förlossningar kan vara ärftligt men man vet ju aldrig innan.

Lapinette, lycka till med toalettinköp!

• sweetstreet

Heeeelllllööööööoooo!!!

Sweet is back!
    Finally!

Jag har saaaaaknat er alla godingar här i tråden! Men har trots denna gnagande känsla ändå lyckats ha ett par superhärliga semesterdagar i en stuga lite norr om NYC! :) :) :)
    Dagshiking (hm knsigt ord!!! :o väldigt svengeslt!!!!! :o :o :? blandat med strandbesök och BBQ varje kväll! Med eh, typ massa öl OCH vin varje kväll... :D :D :D

Saknade maken lite såklart, men eftersom jag var där med förträffliga vänner så var det ändå riktigt kul!!!!!!

Och näe, jag har inte torkat bort alldeles och jag har heller inte antastat mina vänner som en k*t hund, utan lyckades hålla mig ungefär så normal som jag nu kan klara av att vara... ;)

• sweetstreet

Eftersom det tagit mig en mindre evighet att läsa ikapp så ska jag nu här FÖRSÖKA kommentera en del av era inlägg. Men det lär vara många jag missar också Sorry för detta :?

• sweetstreet

Nummer 1.

Angående ert 6-snack så måste jag bara fåm inflika att jag hört olika sidor av saken. Trro att vissa killar verkar kunna tända t o m mer på sina gravida furar/flickvänner just p g a att kroppen ändrar sig. Ni vet "nyhetens behag" typ. Särskilt i det stadiet när de får super-bazookas och kasnke lite mer våtmark mellan benen! :D :D :D Det blir lite som "heeeej kom hit och lek lite med mig. Ratta lite på de nya rattarna...." ;)

Men sedan finns ju varianter där männen känner sig som "inkräktare" också. Fast det har jag inte riktigt förstått ändå. Jag menar HUR STORA tror de att de ÄR egentligen????!!!! :o :o :o :o :o XXXXXXXXL eller vad??????? Med tanke på att själva vaginan inte precis är sm ett lillfinger i storlek så sak det ju vara en jädigt bamsig sak som ska lyckas ta sig hela vägen in till barnet?! :? :o

• sweetstreet

Och det där med sexfrekvanes tror jag är lika individuellt under och efter graviditet som det är innan. Vissa gör det 3 ggr per dag andra 3 ggr per månad eller 3 ggr per år.

Det som verkar styra mest för hur ofta man har sex under själva graviditeten tycker jag verkar vara vilken fysisk form man är i, typ har man ont, spyr man hela tiden eller har man hormoner som gör att man inte ens vill räkna till siffran 6, så blir det ju itne så ofta.

Och efter att barnet är fött verkar det till en början vara hur ens förlossning varit som avgör mest. Type om man har väldigt ont. Jag menar har man 7 svåra år av att bara gå på toa kanske man inte känner sig så upplagd för 6?!

Pratade nyss med en kompis som fick barn i bröjan av året så det är nu ca 6 månader. Och eftersom han (de fick en son) inte alls sover mycket (vissa nätter vaknar han typ varje halvtimme...!!!! :o :o :o) så är de vakna mer eller mindre varje natt. De har dessutom en 2-åring också, så jag kan bara gissa mig till att 6-lusten INTE är på topp just nu för ngn av dem. trist, men det verkar som om SÖMN är deras prio 1 just nu om de får någon minut över....

Och sådant styr man ju inte över själv, så det är nog bara att bita ihop och hoppas att det blir bättre framöver. För jag gissar att sömnbrist kan ta död på även den mest aktiva nyymfoman??? Tyvärr. :(

• sweetstreet

Nummer 2.

Mugglan!
    Läste om din svullna arm/hand. Har en kompis som fick det du har. Karpalsyndrom??? Hon fick i ena handen först och sedan i andra. Tyvärr gick det så långt att hennes hela arm (underarm) svullnade så mycket att hon var tvungen att operera den. Tror det blev op av båda hennes armar faktiskt innan bebben kom ut. Men hon började svullna tidigt i gravididteten.

Vill abra säga att TA DET FÖRSIKTIGT med detta!!!!!! Bra att du går på koll och har det under uppsikt! För det var rätt jobbigt för min kompis.

• sweetstreet

Nummer 3.

Augustibrud (för det var väl du??)

bra att du fixat tid för test! Ja, cellprov kallas för "smear test" eller "pap smear" på engelska. Pap står för papilloma virus (HPV) som är ett virus som kan orsaka cellförändringar o cancer i livmodern. Det är mot detta virus man startat vaccinationer nu i Sverige.

Sådan här cellprover bör man ta minst 1 ggr vartannat år!

• sweetstreet

Puman!

Hoppas innerligt att ditt test gick bra idag och att du fick ett bra svar!!! :)

• sweetstreet

Haha! Det där med moderkakan har jag också hört.

jag säger bara FY FAAAAAAAN vad ÄCKLIGT!!!!!!!! :o :o :o :o :o
    Hur kan någon frisk männsika som inte lever på svältgränsen i ett u-land i 3:e världen ens komma på tanken att vilja äta moderkakan!!!!!!!?????? SJUUUKT tycker jag.
    (sorry ifall någon känner sig trampad på de små tårna men så känner jag).

Kan förstå att det finns ritualer som hör ihop med moderkakan och att man förr (eller på vissa ställen än idag) äter den. Men allt sådant bottnar ju ändå i att männsikan då eller där skulle öka chanserna att överleva. Förr (samt i icke-västerländska moderna länder idag) så är ju förlossning en oerhörd risk. Mamman förlorar ofta mycket blod, och att sedan äta moderkakan var ju ett sätt att snabbt få i sig mycket näring. Den består ju till strörsa delen av blod och blodkärl så det måste ju slå blodpudding i järnvärde....?! :D

Men jag menar, att ens komma på tanken i Sverige eller annat i-lönd! Huh! Jag RYSER!!!

• sweetstreet

Har en kompis vars kompis födde barn och min kompis skulle dit för att hälsa på och titta på barnet någon månad efter förlossningen. Och vad får hon se på kylskåpsdörren om inte ett foto av moderkakan!!!!!! Hon höll på att spy upp fikat....! :o

Hennes kompis var däremot helt oförstående. "Det är ju livets träd" hade hon sagt och tittat på min kompis med en min full av beundran.
    Visst, må så vara att det är fantastiskt med moderkakor och med att det öht taget kan bli några barn (åtminstone hos viss kvinnor då´rå... ;) ) men man måste ju inte visa upp härligheten (själva moderkakan då) för hela världen. Och framförallt inte på kylskåpsdörren! :o
    Fast det kasnke är ett jädrigt bra bantingistips????? ;)
    Vickan, du kasnke ska be ngn kompis som fött barn om en bild du kan förstora och sätta upp i köket? Så att du alldeles säkert inte blir hungrig... :D :D :D

Svar på tråden När märker man av det?