• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Moppy

Lappis - jag håller med dig, så skönt att bo i stan, kunna cykla eller gå till jobbet och bara njuta nu när sommaren kommer med alla uteserveringar etc.

En fråga - dessa gummiband till jeans och andra byxor ni pratar om. Är det ngt man köper i mammashopar eller tar man ett eget gummiband eller vad? Sorry att jag är så lost. Har också sett sådana där resårer man sätter över jeansen. Var hittar man dem?

• mugglesfan

Moppy: jag körde den hemmagjorda gummibandsvarianten. Tog ett svart litet hårband och fäste i knapphålet på byxan (genom att trä bandet genom sin egen ögla - svårt att förklara!) och sedan kunde jag fästa gummibandsöglan i knappen. Det gav mig ett par extra cm vilket var vad som behövdes. Jag växte inget runt låren i början så mha ett bälte (som dolde gummibandslösningen) kunde jag ha mina vanliga jeans länge.

Jag är osäker på om sådana resårer funkar och blir snyggt. Har settt reklam för det i grav-tidningar men kommer inte ihåg nu vad märket kallades. De fanns iaf i beige och jeansfärgat tror jag.

Inredning ja: det är det som snurrar mest i min skalle. Vi har beställt ny soffa och nytt matbord. Och idag fick jag äntligen tag i en Pappelinamatta till köket (vitt/beige - köket är ek och matbordet vitt så det blir super). Hade tur och hittade en butik som beställt en sådan matta sedan tidigare; beställde man nu så var det lev i sept! Vi får vår 28/6 - det är ju helt sjukt... Sedan så finns det så himla mycket snygga fräcka lampor så det är svårt att välja!

Hur går det med era vardagsrumsplaner Lappis? Ni hade ju varit ute med en inredare på stan väl? Gav det mkt nya idéer?

• Moppy

Muggles - fast då åker väl gylfen ner så att säga. Så blev det när jag försökte....

• mugglesfan

Jag är också nöjd med att bo kvar i stan så jag lättare kan träffa mina kompisar när jag är mammaledig. De flesta av dem bor kvar i stan och det är lättare att ta sig till ett fik el bara gå och strosa lite. Måste inte ha bil. Skulle kännas tristare att gå omkring i ett tyst villaområde på dagarna...

Jag ska ju gå barnvagnspromenader med Vänner har vi ju bestämt (hmmm...kanske borde börja fundera på att skaffa barnvagn snart?! ). Hon borde förresten snart vara "klar" om det började fem i morse. Runt 12 h är väl ganska standard om allt går som det ska? El finns det ingen "standard" kanske

• Lapinette

Två butiker (för badrum och vardagsrum) i 5 timmar!!! Där hittade vi allt utom golvet och bänkskivan i badrummet. Men det fixade vi nog i lördags istället. Ja, hon är toppen. Vill knappt ha något betalt och idag har jag fått typ 10 mail från henne gällande arbetet som nu ska göras i vårt vardagsrum. Hon kommer alltid med 10 motfrågor som får en att tänka till och förstå att oj, vi har inte alls tänkt till .

Så vardagsrummet fixas i maj. Sen får vi invänta med att beställa ny soffa, bokhylla, soffbord, fåtölj tills vi fått vi blivit av med de saker vi har idag.

Badrummet hoppas jag fixas i augusti/september. Svårt att få ett svar från hantverkaren.

• mugglesfan

Jo om glipan blir tillräckligt stor så kan man inte få upp gylfen ordentligt. Men det löste jag med längre tröjor Men till slut var det inte bekvämt med den lösningen så då handlade jag mammajeans på Lindex (handlar aldrig på Lindex i vanliga fall men hittade inga stuprörsjeans i mammaaffärerna, bara "tjafs". Fast det har säkert kommit nu men just då fanns det inte. Apropå det, i början var ju magen alldeles för lite för allt tyg i mammajeansen men det brukar finnas en resår som man kan dra åt med knappar i början, och så fick jag vika tyget dubbelt över magen. Numera fyller jag ut lite bättre...

• Moppy

Lappis - hur kommer det sig att inredaren inte tar betalt? vi behöver inte renovera men väl bygga nya förvaringslösningar och få lite tips på hur vi ska inreda rent allmänt. tror du hon vore bra för det?

• mugglesfan

Oj, vad för saker har hon kommit med som ni inte tänkt på? *nyfiken*
    Vad är det i stora drag ni ska göra (förutom tapetsera)?

Vi köpte vår soffa från BQ of Sweden - en smart soffa som heter Valencia. Köps i moduler med låsanordning så att man kan ta loss och bygga ihop den på studs. Så två hörnmoduler och två mittmoduler kan bli en tvåsitssoffa + två fåtöljer (utan armstöd då) el en tresits + en fåtölj, el en superlång fyrsits, eller... Passar utmärkt när man har öppen planlösning mellan kök/v-rum som vi har. Öppen planlösning => lite väggar => svårt att möblera.

Sorry, nu blev det väääldigt OT

• Lapinette

Gillar när det är OT för då slipper jag tänka på gravidsympton och annat.

Moppy - det är en kompis till min kollega och hon gör det här lite på hobbynivå då hon tidigare mest har hjälpt kompisar. Hon har en egen affär och kan hon så beställer hon in saker där så får hon en liten förtjänst. Dock kan hon inte beställa sakerna vi har tittat på då hon har en butik för barninredning. Hon tar 3 000 kronor för att hjälpa oss med att inreda badrum och vardagsrum men självfallet svarar hon på frågor när jag frågar om att hänga tavlor i sovrummet också.

Till sovrummet kollade vi ut en soffa (Slettvoll), en fåtölj (Smiley) och en bokhylla (Voice). Matsalsbord köpte vi i höstas (ett stooort i björk)och skänk har vi också sen tidigare (Bo Concept).

muggles - vi har tapetserat sovrum och en fondvägg i vardagsrummet samt målat hallen själva. Nu ska vi sänka taket i vardagsrummet och lägga in spots, höja fönsterbrädan (som inte är i höjd med fönstret), måla övriga väggar och socklar vita. Sedan är det att göra helt om i badrummet. Du vet kakel, klinkers, badkar, handfat, armaturer, bänkskiva, skåp...tutti!

Härligt med öppen planlösning. Vi har dock valt att behålla vår "lilla" vägg mellan kök och vardagsrum.

• Lapinette

För att vara helt OT och det som upptar min lilla hjärna (förutom bebisverkstan) så har vi när badrummet är gjort fixat alla rum utom "extra rummet" som idag går under beteckningen kontor/gästrum. Vår förhoppning är ju att en dag kanske göra detta rum till barnkammare.

Svar på tråden När märker man av det?