• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • mugglesfan

Oiiij, jag ryser. Vilken tur hon har tjejen som slipper vänta längre än 6 dagar över tiden! (Visst är det BF+6 idag?) "Hanterbart" låter bra! Det är ganska exakt 6 månader sedan vi hade en förlossningen i tråden (oj, vad pretentiöst det lät, det var inte meningen). Jag tror det i mitten på nov som Livia behagade titta ut? Sedan blir det väl en skur i aug/sept och en vid årsskiftet

• Oms

brudsommar - kände mig manad att svara på dina frågor;)

* Epiduralen fylls på m jämna mellanrum. den gör ont att sätta men sätter de den rätt så tar den mkt bra. Man känner inte av slangen.

* Att fylla på värkstimulerande dropp gör inte ont men sen när det börjar verka DÅ kan det göra ont i o m att värkarna blir intensivare, är man bra bedövad så märker man inte av det.

* I regel behöver du inte gå upp o kissa, du får en kateter, speciellt om du har valt den epiduralen där man måste ligga ned (det är oxå den som tar bäst)

* man kan få epidural när man är öppen 4 cm... vägen dit är lååååång! och ja, et gör som ondast i början, det är ju då barnet ska tränga ned i förlossningskanalen och det är mkt vanligt att man kräks då (vilket är bra då man då hjälper barnet ned m magmusklerna)

Jag hade värkar i ca 30 timmar m min dotter, förlossningen började med tidig vattenavgång och jag blev inlagd för infektionsrisken (fick sen infektion och fick peniccillin intravenöst på BB)

Denna gång hoppas jag att det går snabbare för jag vill INTE föda barn igen:(

och ja, har glömt o säga det här inne *dock i "den andra tråden" men jag är gravid nu! jag hann inte ens "skriva in mig" i den här tråden som jag hela tiden sagt att jag skulle göra då det var dags, utan jag slutade m mina p-piller som jag ätit i 11 år och vips så var jag gravid (oförskämt jag vet - det gick för snabbt även för mig, hade inte tänkt mig en december bebis men men) jag trodde det skulle ta sådär en 6 mån eller så och hade tänkt berätta för er att nu kör vi.. ja hej du!

har varit på inskrivning och ska på VUL imorgon och då ska vi ha bestämt oss för om vi vill göra KUB för då skriver läkaren en remiss.

ha det bra!

• BrudSommar2006

Jag gillar också ordet hanterbart, väl valt ord Vänner, här är man ju nervös så det räcker fast det är nästan tre veckor kvar till BF, men du har ju varit så lugn hela tiden och verkar vara det fortfarande så jag tippar att det här kommer att gå hur bra som helst för er!

• Liten med Mindre

Oooo - spännande Vänner!

Stora lycka till-kramar!

• Liten med Mindre

Grattis OMS! Ibland går det ju fortare än tänkt, och ibland tar det längre tid. Uppenbarligen inget vi kan kontrollera.

Attans bara att det är så svårt att släppa kontrollbehovet. :)

• Lapinette

Vänner - LYCKA TILL! Så spännande att det äntligen är dax. Tänk er vad tiden ändå går fort. Känns som igår vi började chatta här om hur man ska få till det etc.

P.S. Själv mår jag bättre idag. Inte lika låg så det måste ha varit vädret!

• BrudSommar2006

Oms, grattis, grattis, även om det visst gick lite fort för er!

Tur att jag har dig här som kan svara på mina frågor! Jag visste inte att man fortfarande kunde få den bedövning som man måste ligga ned med, jag trodde att de alltid ville att man skulle kunna vara uppe och röra sig. Ja det visar sig väl hur det blir!

Tillhör du dem som mår så där oförskämt bra under graviditeten??

Så länge som du hade värkar borde ju ingen behöva hålla på, var det ryggbedövningen som förlängde alltihop tror du? Fick du värkstimulerande som inte tog?

Vilken otur med infektion av vattenavgången, den ska ju inte vara så överhängande har jag trott, med tanke på att man inte behöver åka in längre så fort vattnet har gått om det händer t ex mitt i natten och man inte har värkar än. Nåväl, andra gången ska ju vara lättare säger de så sådan otur borde du inte ha igen.

• Oms

Brudsommar - tack! ja nog gick det fort, hann inte ens med att få en riktigt mens emellan *känns hemskt att säga det här då jag lider m alla som försökt sååå länge, min närmaste väninna har hållt på i 2 år nu och inget händer men hon har bara en fungerande äggstock, endomettios samt att maken har slöa spermier...vet inte riktigt hur jag ska berätta nyheten för henne;(*

*vissa bb låter en få epidural när man ligger ned om det är det som bedöms lämpligast för mamman (är du mkt trött och behöver sova för att orak med tex) Huddinge ger det och ibland på SÖS vet jag, men itne KS och här i sthlm (har vänner som arbetar på förlossningen på KS och Huddinge) men du bor i Götet va? et itne hur de gör där.

*jag tillhör dem som har ALLA gravsymptom under grav... mår illa om jag inte äter varje timme, huduvärk, trötthet, noll kondis, gasig, rapig, acne, svullen mage, ont i ligamenten, jätteömma bröst osv osv. m dottern gick allt över v.12 och det hoppas jag på denna gång med! sen kommer ju halsbränna, svårt o andas, kissnödigheten, on när de sparkar i mellangärdet osv - men trots alla besvär så är en graviditet en välsignelse så jag klagar inte på besvären utan jag erkänner dem;)

* jag hade inget mellanrumm mellan mina värkar under 10 timmar utan det var spik - ned till hälften o spik igen. droppet tog bra, fick dessutom för mkt dropp. det som tog tid var att jag inte öppnade mig som jag skulle. när jag väl var öppen till max tog det 13 min så var hon ute. då var hon blå, hade navelsträngen 2 varv runt halsen och i kors runt bålen stackarn:( hennes hjärtljud var jättelåga då varje värk gjorde att navelsträngen drog åt runt halsen på henne.

* min tidiga vattenavgång yttrade sig i att det började sippra ngn dag efter det att slemproppen hade gått (efter en vild antt;) ) och när jag v'äl kom in så hade det sipprat i 3 dagar och därmed var infektionen ett faktum. sen fick man ta hål på fostersäcken mitt under värkarabetet då vattnat inte gick av sig självt (Vanligar än vad man tror)

Detta är inget skräckscenario utan e rätt så vanlig förstagångs förlossning - de tar oftast längre tid och är lite bökigare - men man överlever det med;)

• Oms

tillägg - min BM sa nu att man låter inte det gå så lång tid m krafitga värkar idag utan då snittar man - just för risken för dåliga hjärtljud hos barnet. Men hon sa oxå att första gången är ju en prövogång och man vet inte från person till person hur det går.

oavsett hur så vet vi iaf en sak - barnet ska UT;):D

• BrudSommar2006

Oms, jag har också haft/har alla gravsymptom man möjligtvis kan ha! För mig gick illamåendet över i v 20 har jag för mig.

Vi bor i Solna så jag tillhör KS, får väl se hur det blir när det väl är dags antar jag. Men man vet ju att det kan ta lång tid första gången så det är jag ju beredd på. Trodde inte att man lät det gå så länge som 30 timmar men förklaringen kan ju vara att de har gjort om reglerna då. Känns skönt, fast hoppas att man slipper snitt i alla fall.

Svar på tråden När märker man av det?