• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • mugglesfan

var ligger eg det berömda sekretet? är det hela vägen från blygdläpparna in till livmodertappen? tänk att det fortfarande finns saker att lära i ämnet... fascinerande!

• mugglesfan

puman: men hur hinner ni 3 ggr/dag när ni jobbar? på semestern fattar jag men annars? jag menar, jobbar man och kommer hem vid sex(!)-snåret, äter ngt, åker och tränar, kommer hem så är ju klockan säkert 20-21. Men ja det är klart, 3 ggr kanske man hinner innan läggdags, om man skippar nyheterna på tv

sorry om jag låter äckligt nyfiken...

• nu är jag fruL

mugglan
    jag är också helt lost...
    va faaan har man liksom inte sekret i hela musen eller????
    Eller vad fan är då sekret? jag trodde liksom det var slemmet....

fan jag vet ju ingenting...hur i helve^te lyckades jag bli gravid

• mugglesfan

el kör ni en "morgongång" och sedan två på kvällen? *funderar*

• Lapinette

muggles - ska erkänna att jag inte såg pillifjongen hon stack in i mig (fast jag gjorde det två ggr) men jag antar att den ser ut som en lång spruta och den ska visst komma så pass högt upp att den passerar sekretet. Det känns inget alls!

Härligt puman! Så där hade vi det de första 3 åren. Dock skulle jag råda dig till att ha 1 gång per dag runt ÄL så det hinns produceras riktigt bra med simmare emellan. Övrig tid kan ni ju fortsätta med 3 ggr/dagligen.

• nu är jag fruL

jungfrufödsel
    är det jag som är maria????
    Mumin-maria den nya tidens helgon

• Lapinette

hi, hi....nu måste du skriva sexdagbok din första dag på vår tråd Puman!

Varför vi hann och ville ha så mycket var ju för att vi inte bodde på samma ort så när vi var tillsammans var vi som två blodiglar.

• nu är jag fruL

men lappis...
    hur kan en kanin bli en blodigel

• Lapinette

Sekret. I livmoderhalskanalen finns håligheter - kryptor - som, pga. hormon- och till viss del nervpåverkan, bildar olika typer av slem/sekret. I dag har man identifierat fyra olika grundtyper, vilka har fått benämningarna G, L, S och P.

Under mens, och dag/-ar närmast mensens slut, dominerar ett hormon som heter progesteron. Progesteron stimulerar G-kryptor att bilda G-sekret som är tjockt, trögflytande och ogenomträngligt för spermier. G-sekretet rinner inte ut ur kvinnan utan stannar som en ?propp? i livmoderhalskanalen. Efter mens finns ofta några torra dagar och ingen flytning att se eller känna. Under de här dagarna är östrogennivåerna låga.

När mensen är slut påverkar hormonerna FSH (follikelstimulerande hormon, follikel = äggblåsa) och LH (luteiniserande hormon, luteus = gulkropp) äggstocken till att mogna ut äggblåsor till ägg. Fler blåsor börjar mognadsprocessen men det är bara ett, eller två (tvåäggstvillingar), mycket ovanligt med tre eller fler, som mognar fullt ut.

När ägget växer i äggstocken stimuleras kroppen att bilda hormonet östrogen allt mer stigande nivå. Östrogen påverkar L- och S-kryptorna i livmoderhalskanalen vilka svarar med att bilda det sekret som är livsviktigt för spermiernas överlevnad och transport till livmodern och det väntande ägget. Vid låga nivåer östrogen stimuleras L-kryptor. De bildar ett segt, tråddragande sekret. Kvinnan upplever vått och klibbigt i underlivet. När östrogenet nått högre nivåer stimuleras också S-kryptorna. De bildar ett tunnare, klart, lättrinnande och tråddragande sekret. Kvinnan upplever vått och halt i underlivet. Känsla av våthet och mängd sekret ökar allt eftersom ägget växer och östrogenet stiger.

Ett och ett halvt dygn innan ägglossning sker sjunker östrogenet abrupt, samtidigt kommer en snabb tillfällig stegring av en typ av stresshormon som heter noradrenalin. När detta händer stimuleras P-kryptorna. De bildar P-sekret som har till uppgift att ?låsa upp? L-sekretet för att spermierna som väntat i L-kryptorna ska kunna simma vidare till ägget. Nu upplever kvinnan en extremt våt och hal känsla i underlivet

Svar på tråden När märker man av det?