• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • mugglesfan

Lappis: vad ska ni hitta på när ni är här på Västkusten? Förstod att ni tex ska bo 2 nätter i Mollösund. Tänker ni göra dagsutflykter då? Har ni funderat på tex Käringön? För Mollösund är ju superlitet och kan ses på en halvtimme

• Lapinette

muggles - vi tänkte ligga på någon klippa och lapa sol, sitta och äta färska räkor och dricka gott vin...men självfallet blir det någon utflykt när vi känner att vi orkar förflytta oss.

• Lapinette

Vi är ju bara 2 nätter på varje ställe så bara det blir innebär ju att vi hinner se en hel del på våra 10 dagar.

• BrudSommar2006

Muggles, apropå att gå på toaletten, så har man många stygn som svider så får man luta sig framåt ordentligt för att kunna kissa. Och om man som jag får massor med hemorrojder så att baken känns som broccoli så tar det en himla tid om man behöver göra något mer så man kan bli sittandes ett tag. Har fått användning för profylaxandningen så här i efterhand för att få krampen att släppa. Kan vara rätt så stressigt när liten Iris ligger utanför och skriker. Nåväl, nog om mina toalettbekymmer, som förresten är i det närmaste över nu, ursäkta!

Angående bebiskläder så är H&M storlekar större än t ex Lindex och KappAhl. Kan vara bra att veta om man hamnar mellan två storlekar ett tag. Det startkit i stl 50/56 jag köpte från Babyland är litet i storleken, bara som stl 50, definitivt inte i närheten av en 56.

Angående hjul på Briovagn, eller annan vagn för den delen, så satsar ni på vanliga hederliga gummihjul, som ju har bäst mönsterdjup för t ex snö, så tänk på att skaffa flera extraslangar och kit för att laga punktering för det blir det hela tiden. Vi har precis bytt till luftkanalhjul. Får se om det går bra i snön också med dem, vi har sparat de andra för säkerhets skull.

• mugglesfan

Lappis: hoppas ni får grymmebra väder så att ni får se västkusten från dess bästa sida! Och lapa sol och äta färska räkor låter som en superbra idé! Jag kan bara rekommendera att åka ut till ngn av öarna också, bara båtfärden ut brukar vara väldigt fin. Och ibland är det väldigt personligt ute på öarna, lite mer småskaligt så att folk har tid att prata med en i affären och så. Charmigt...

• BrudSommar2006

Det här med att pumpa ur för att kunna dricka alkohol har jag helt lagt på hyllan tills vidare, jag har inte mjölk så att det blir någon över att pumpa ur, hon ammar ju hela tiden dygnet runt. Även med ersättningen hon får på kvällen så får jag bara några timmars respit så att mjölken lagom hinner rinna till igen. Fast det kanske fungerar bättre längre fram. Till jul är hon ju mer än sex månader i vilket fall så då kanske jag inte ens ammar längre så riktigt glögg borde definitivt finnas med på kartan hur det än blir med resten. Har jag klarat mig utan alkohol så här länge så kan det väl vänta så länge antar jag.

• mugglesfan

Det låter jobbigt att det blir punktering hela tiden - är det så dålig kvalitet på gummit?

Aha, stygn och hemorrojder - lät ju inte som ngn höjdare Hoppas det går över snart! Fick du hemorojder redan under grav el först efter förlossningen?

• mugglesfan

BS: jag vill absolut inte ge mig ut för att vara ngn expert på amning men jag fick råd av min BM ang amning och funderar bara på om de kan hjälpa dig också (el om de bara fungerar i teorin??? Oms kanske vet...). Min BM menade att om man behöver öka mjölkmängden ska man amma ofta (enl henne var ofta var 1,5h) men inte så att det blir helt slut. Så ska man hålla på i några dagar, kanske 3-4, sedan så får man supermkt mjölk. Iaf hade det funkat för henne när hon hade bebis. Och om barnet ligger kvar för länge vid bröstet så menade hon på att det ibland mer använder bröstet som napp och att man då ska sticka in ett finger i munnen (så att suget släpper) och ta bort barnet från bröstet. Det finns enl henne ett lugnande hormon i bröstmjölken som kan göra att barnet nästan somnar in av att amma, slutar suga i sig mjölk men tar tag igen så snart man försöker avbryta. Men att det i dessa fall handlar mer om tröst/napp än hunger.

Som sagt: jag har ingen aning om detta fungerar i verkligheten (känner mig ödmjuk inför dem som varit med på riktigt ). Kanske börjar Iris skrika om du "lossar" henne från bröstet i förtid? Glömde fråga BM vad man gör då... Kontentan var att man kan öka mängden men att man måste köra en viss metod och ha lite tålamod (några dagar som sagt).

• BrudSommar2006

Muggles, hemorojderna dök upp först vid förlossningen.

Jo, hon ammar definitivt så ofta som var 1,5 timme så det borde ha fått upp mjölkproduktionen, eller rättare sagt, den här säkert uppe för om hon skulle råka sova någon timme mer på natten eller så så börjar det genast läcka och kännas obehagligt så man vaknar själv. Fast det är sällan, hon brukar vara så duktig på att väcka en!

Hon använder definitivt mig som napp, det har jag insett för länge sedan men när hon för en gångs skull är tyst och ligger snällt så att man kan läsa en stund eller se på TV eller ringa dagens enda telefonsamtal då är det inte frestande att peta bort henne och börja om igen... Har försökt med vanlig napp men hon har inte riktigt förstått vitsen än.

• mugglesfan

BS: aha då förstår jag. Som jag misstänkte låter alla sådana där råd väldigt enkla när man hör dem men sedan fungerar det väldigt sällan så enkelt i verkligheten. Ja om dina bröst börjar läcka på natten så har du ju säkert arbetat upp din maxkapacitet.

Men det som var bra med min BM var att hon sa att nästan alla har ngt litet problem med amningen i början och att man bara ska ha tålamod (och söka hjälp om det inte löser sig av sig självt). Tycker det är bra att hon inte skönmålar det typ som att "amning är naturligt och det kan alla göra hur lätt som helst" om ni förstår vad jag menar.

Svar på tråden När märker man av det?