• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Frejis

Lapinette - en halv brustablett aspirin. Bra för kroppen... hm, känns lite som pensionärsgrej som vissa tar för att tunna ut blodet och förebygga mot blodproppar lite. Förmodligen en ganska oskyldig metod för att testa om det funkar; påminner lite om bisolvonmetoden fast det handlar om aspirin och inte om hostmedicin. Jag har redan hunnit bli skeptisk - jag menar att alla med sekretproblem skulle kunna ta lite aspirin om det fungerade så bra och skippa ivf. Men min mor är inte fertilitetsdoktor så att hon vet inte sådant; detta är nog ett spontant förslag "ifall..." :)

Jag ska vara här till mitten av juli, vilket innebär att även progesteronprovet måste göras här. Hoppas att KS godtar det annars får jag brumma lite om diskrimnering av forna öststaterna... ;)

Undrar varför de flesta inte gör sekretprovet längre, är det någonting gammalmodigt eller?

• Frejis

Kan inte stava så bra längre och går därför ut med taxen som verkar ha slocknat i soffan. Uuuuuuuuut! :)

• Lapinette

Frejis - aspirin, vi får se om jag kommer ihåg det när jag står på Apoteket. Annars har jag blivit lite "immun" mot alla dessa metoder. Tror liksom inte på dem längre.

Gällande sekretprovet så verkar det som den är så osäker, beroende på dag och humör kanske?! Fast å andra sidan är det ju lite samma sak med simmarna. De kan ju vara dåliga en gång och helt ok en annan gång beroende på om maken är sjuk/stressad mm. Dock var jag lugn som en filbunke när sekretprovet gjordes. I alla fall, ångrar att jag inte frågade min läkare varför han inte tänkte skicka iväg mig på sekretprov. Hans kommentar var ju att "gör dem det testet fortfarande" när jag sa att jag hade gjort det på Sophiahemmet.

• Liten med Mindre

Å - långsemester Frejis - så skönt! Klart du måste få ta proverna där borta! Fattas bara annat.

Det kan inte vara kul att ha haft oväder så många dar i rad - för visst var du väl i Sverige i onsdags - med allt regnande? Eller åkte du redan då? Dagvill är jag minsann!

Ta med taxen ut på en skön liten promenad. vore jag där skulle jag gärna följa med - taxtempo låter som något för mig. :D

• Liten med Mindre

FruLlan - om det hjälper något så kan jag bestämma att ni planerar en utflykt till Västerås, med stopp i Barkarby på vägen. Har ni tur blir resan kortare än planerat, och ni får tid att fylla på med babylakan och annat från IKEA.

Så - det var väl lätt? Krävs förstås att då tar lite ledigt från jobbet, ex över helgen. ;)

• nu är jag fruL

mindre:
    TACK
    precis vad jag behöver, någon som fattar beslut åt mig!!!!

frejan: HEJ gumman!!!!
    hoppas att du har det bra over there. Faaaan vad skönt med semester.... avis!!!

faaaaan
    sekretprov verkar vara en hel vetenskap
    så man kan alltås ha bra en dag och dåligt sekret en annan?????

Då gäller det ju verkligen att pricka rätt dag!!"!

• Liten med Mindre

Så lite så FruLlis. :)

Jag kanske kan få återkomma till dig om hjälp när jag har svårt att bestämma något jag vill äta?

(Och maken hjälper inte till - han har tagit tillfället i akt att slappa till alldeles - och säger "det är du som mår dåligt - du får bestämma". Som om det hjälper!!! Förmodligen kan jag äta det mesta, bara jag slipper fundera över det. )

• Lapinette

Frullan - sen beror det på hur nära ÄL du gör testet. Men jag verkar dock inte släppa igenom något när det är 3 dagar innan ÄL vilket jag ändå tycker är ganska nära inpå. Jag menar, vi har ju börjat köra på dag 10-11 vilket troligen inte alls har hjälpt något.

• BrudSommar2006

God morgon i tråden, nu har jag både hunnit äta frukost, klä på mig och borsta tänderna så nu bara måste hon vakna när som helst!

Liten, kul med bra NUPP-resultat! Ska du berätta på jobbet nu då?

FruL, det är säkert inget fel på visningsexet i affären så ni borde slippa att åka till Västerås. Var beredd på att få stå och vänta ett tag i affären innan ni får hjälp, det verkar vara mer regel än undantag i bebisaffärer. Första gångerna blir man irriterad nu vet man hur det kommer att bli redan innan man åker dit.

Jag har i det närmaste slutat blöda nu, jätteskönt, det var värt att blöda så där supermycket de första veckorna om det nu är så att det slutar tidigare i stället, annars hade man ju ställt in sig på de där sex veckorna men nu verkar det ha slutat redan. Det där med att man inte behöver tänka på mensskydd under en hel graviditet känns ju som att det inte är värt speciellt mycket, först trosskydd under typ halva graviditeten pga flytningar och sedan bindor i sex veckor efteråt, det känns ju som att nackdelarna överväger aningens där. Snart kanske man lyckas börja gå på toaletten som vanligt också.

Nej, nu hör jag hur det grymtas från rummet bredvid, måste hasta!

• mugglesfan

Frejis: hoppas ni inte tycker jag är värsta besserwissern bara! Men jag har en tendens att läsa på grejer när det är ett ämne som är aktuellt och just nu är ju graviditet ganska aktuellt för mig... Jag tyckte verkligen att Mammapraktikan var en bra uppslagsbok; det var där jag läste mig till att jag fått en svampinfektion tex. Hade ju aldrig haft ngn innan så jag var lite konfunderad vad det var som hände. Det här mer kramper stod också i Mammapraktikan.

Ang de flesta symptom så är det ju bara skönt att veta vad det är, vad det beror på och om man kan göra ngt. Då kan man oftast slappna av bättre. Jag blev tex lite orolig för en mikro-blodpropp härom dagen när jag kände stickningar och domningar i ena handen/armen. Visst, löjligt att tänka blodpropp (MS föresvävade mig också ) men när man inte vet vad det är blir man alltid lite extra orolig. Det är tydligen klassiska karpaltunnelsyndrom - BM tog det direkt.

Svar på tråden När märker man av det?