• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Liten med Mindre

Moppy - då hoppas jag på fladder i magen under semestern.

Usch - jobbet går inge bra idag. Går omkring och känner mig otålig. Vill hellre träna, packa inför helgen, städa, SHOPPA! Har massor med skoj saker jag vill handla - och så räcker aldrig tiden.

• sweetstreet

Grattis Liten!!!!!!

Härligt med fina värden! :) :) :)
    Hoppas också att du kommer kunna ta till dig Mindre nu när du vet att det verkar fint där inne!

Ang era NUPP/KUB tester så har jag ingen aning om vilka andra kromosomavvikelser man kan se där? Men Jag skulle kunna gissa att det kanske är trisomi 18, 13 och 22 man kanske kollar? För de är de vanligaste efter trisomi 21 (Downs).
    Trisomi13 sker i 1/5000 födslar och trisomi 18 i 1/3000.
    Men eftersom Downs är den mildaste är det den som är vanligast. De andra trisomierna är mycket mer allvarliga så i de fallen tror jag de flesta barnen dör antingen innan födsel eller strax efter.

Ni kan läsa mer här ifall ni är intresserade:
    sv.wikipedia.org/wiki/Trisomikromosom

• sweetstreet

Det finns även andra kromosomavvikelser man kan födas med men jag har verkligen ingen aning om ifall dessa syns på ett KUBtest????
    Då handlar det ju inte om tillskott av hela kromosomer som vid en trisomi, utan mer om att en kromosom kan sakna vissa gener (deletioner) eller att två olika kromosomer bytt delar med varandra (translokationer).
    T ex så jobbar jag ju med ett sk Deletion syndrome där en del av kromosom 1 saknas. 1/5000 barn föds med detta idag. Men det går endast att upptäck med FISH-teknik (man märker in alla kromosomerna med olika markörer och ser om de ser normala ut) vilket man väl utför vid ett fostervattensprov.
    Men som sagt jag har ingen aning om ifall detta kan fås fram med KUB???

• sweetstreet

Hej FruLLan!!!

Skönt att se ett livstecken från dig också!!! :)
    Jobba nu inte ihjäl dig!

• Liten med Mindre

Tror att blodprovet fixar 13 och 18, utöver 21, efter vad jag läst mig till. Vet inte varför hon inte nämnde någon av dem. Men det kvittar. Väljer att tro att Mindre mår fint.

• sweetstreet

Syrran,
    jag kommer nog hem någongång ungefär i mitten av december tror jag. Ska på en disputationsfest som troligen kommer vara 14 december. Så precis innan det kommer jag till Stockholm. Så kasnke är du på BB då??? ;)

Men annars vore det såklart superkul att ses! :)
    Kommer troligvis inte stanna i stockholm över jul utan ev dra ner till Skåne och fira jul ihop med makens familj. Det är "deras tur" iår. Men kommer även ev tillbaks i mitten av januari för en annan disputationsfest, men det är inte säkert än. Beror lite på biljettkostnad etc....

• Liten med Mindre

Det är fascinerande det där med gener och hur det funkar, och ibland inte funkar. Jag har tyvärr glömt så mycket nu när jag inte pysslat med det på - 9 år. :D Det har nog hänt en del sen dess också.

• sweetstreet

Japp det är skitcoolt med gener! Faktsikt!
    *nörden har talat* :D :D :D

Men Liten jag tror också att allt är finemang med Mindre! :)

• Liten med Mindre

Väntar på tårta på jobbet, och tiden går sååååå långsamt!

• sweetstreet

liten frresten,

strömavbrotttet igår märkte jag faktiskt inte av! Trots att jag bor på Upper East Side o jobbar i Bronx. Just de delar av NYC som drabbades. Men strömavbrottet var enabrt från 77:e gatan o upp så vi drabbades inte av det för vi bor söder om den gatan. Och i Bronx var det nog bara södra delen som drabbades tror jag.
    Fast det var såklart kaos i t-banan eftersom den stod still, men eftersom jag fick bilskjuts hem så klarade jag mig fint!

Men i övrigt kan jag säga att det är nästan olidligt varmt o fuktigt här just nu!!!!!!! :(
    Fy!

Svar på tråden När märker man av det?