• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • start september

Grattis Liten till fina värden! Låter så mysigt när du beskriver!!

Lapinette, tack för dina ord. Jag hoppas så att det fungerar med nästa insemination för er. Om det är det som krävs så har ni ju faktiskt bara gjort ett försök än så länge och då känns det ju som att oddsen är goda för nästa gång ni prövar

• Liten med Mindre

Nu blir jag förstås lite fundersam - hon som mätte påpekade att det bara var värden för Downs som vi fick. Men läser jag på andra ställen (FL, skäms), har folk fått värden för andra trisomier också.

Har vi missat något? :?

• Storasystern

Liten, jag förstod det också som att det bara var Downs som de kollade med NUPP. Det var väl det enda samband som var känt, det mellan nackspalt och Downs??

• Liten med Mindre

Tack, då ska jag inte läsa mer FL om kub, utan vara nöjd och glad. :)

Fick just våra bilder mejlade från maken som sprang till jobbet och scannade in dem. :D

• Storasystern

Liten, då får vi se en i fotogalleriet då?? :) :) :)

• Piggelin1

Liten,
    vi fick en annan siffra också på KUB'et, men om vi hade bra siffror på DS, så var sifforna på det andra (vars namn jag inte kommer ihåg) mikroskopiska i jämförelse.
    Kan kolla hemma vad det var.
    Eller Muggles, du som brukar ha koll - kommer du ihåg?

• Moppy

Grattis Liten till det fina UL:et och NUPP-värdena! Så skönt för er!

De mäter 3 saker på NUPP/KUBB, Downs + 2 mindre vanliga gensjukdomar till (Trisomi heter en, kommer inte ihåg den andra). Men de ger dig oftast bara Down siffrorna på pappret. Jag frågade om detta specifikt när jag var där, och då bekräftade de alltså att de kollar sannolikheten för alla 3 men om de inte skiljer sig åt från Downs-sannolikheten så meddelar man inte de sannolikheterna separat.

• mugglesfan

Piggelin och Liten: själva NUPP kan bara tyda på Downs (ju bredare nackspalt desto större risk för Downs) men blodprovet ni gjort (dvs om ni gjort KUB och inte bara NUPP) talar om de andra två kromosomsjukdomarnas risk. De är mer ovanliga och jag kommer inte ihåg namnet på dem. När man gör KUB (Kombination Ultraljud och Blodprov antar jag att det står för) får man siffror för alla 3 sjukdomarna. Gör man bara NUPP får man nog bara Downs. Men oroa dig inte Liten! Klart att Mindre är perfekt!!!

Karpaltunnelsyndrom beror på svullnad i handloven och svullnaden kan trycka på en nerv vilket gör att man får domningar i handen/fingrarna. Inget farligt, ganska vanligt efter 6:e månaden tydligen.

• mugglesfan

Sorry vill inte låta som värsta Messerschmidten... (såg att det såg ut som det när jag läste vad jag skrivit). Fast både Piggelin och jag fick faktiskt värden för alla tre sjukdomarna fast vi hade bra värden - de verkar göra så där vi gjorde KUB. Det var mååånga siffror kommer jag ihåg

• Moppy

Det är nog olika var man gör det. På Ultragyn vid Odenplan i Sthlm får man bara Downsvärdet på pappret, trots att man mäter alla 3. Du tog inte blodprovet Liten, eller hur?

Svar på tråden När märker man av det?