• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Liten med Mindre

Gissar att man garderobsmässigt kan lära sig att gå runt på rätt få men bra plagg. Har ju inga klädkrav på jobbet direkt.

Och så har jag hamstrat kläder från den era när de skulle vara lite större, och inte så figurnära. "Kan vara bra att ha den dag jag blir gravid." :D

(Inser att äpplet och trädet är nära varandra ifallet mamma och mig.)

• Bröllopstokiig

Cicci, en sådan förlossning skulle man ha haft, och tänk att slippa alla stygn! Så det var verkligen så som man har hört, att man ska krysta ut barnet när man är öppen tio centimeter. Grattis, grattis, kul att det gick så bra!!! För mig tog det två timmar med krystvärkar till ingen nytta innan hon arbetat sig ner tillräckligt långt ner i kanalen för att kunna börja krysta på riktigt.

Vilken dag vi har haft, jag har precis lagt henne, hon har varit uppe och studsat hela dagen och varit ledsen för att mjölken inte räckt till. Nu hoppas jag att hon sover några timmar så att den hinner rinna till igen, annars får jag börja med ersättning tidigare idag än jag brukar, annars brukar det räcka att jag ger henne extra innan läggdags.

Har inte hunnit läsa ikapp i övrigt, jag ska börja med det nu så får vi se hur långt jag kommer innan hon vaknar.

• Liten med Mindre

BS, jag går från jobbet någon gång mellan 4 o halv 5. T-bana som det ser ut idag. :D

Funkar det?

• Moppy

Jag vet inte vad jag kan tillägga om din berättelse Cicci, mer än vad alla andra sagt. Jag skrattade och rös om vartannat. Helt otrolig!! You rock!! En förebild för oss gravida helt enkelt.

• BrudSommar2006

Liten, det blir alldeles utmärkt, har du listat ut hur du tar dig hit från jobbet nu då?

Usch vilket trist väder, det blir väl till att hålla sig inne idag då. Annars brukar jag åtminstone försöka ta mig ut och hämta vovven på dagis men det känns inte kul att ge sig ut med vagnen i ösregn, maken får hämta istället.

I morgon är det BVC på förmiddagen och röntgen hos veterinären på eftermiddagen så vi får väl se när/om jag kan titta in här.

Vänner, vad bra att maken kan hjälpa till att avlasta, det är det dåligt med här, hon blir riktigt arg när han tar henne och det är ingen avlastning precis att höra henne gallskrika. Sedan när jag får tillbaka henne riktigt rister snyftningarna i henne en lång stund innan hon lugnat ner sig och det skär i hjärtat på en.

• mugglesfan

Liten: ang garderob. Jag har varit tvungen att förnya det mesta eftersom jag mest haft låga jeans och figurnära toppar och tröjor tidigare. Men jag har klarat mig med 2 par mammajeans, 1 par andra lite pösigare byxor + 1 par capribyxor. Sedan 4 kjolar och ett antal toppar. Allt utom mammabyxorna har jag köpt i vanliga (billiga) affärer. Visst det blir lite H&M-kvalitet över det men det ska ju inte hålla så länge (tänker väl spara ifall det blir en nr 2 men skulle inte förvåna mig om jag då är gravid på vintern bara för att... ). Kontentan: satsa på några få basplagg och ett antal toppar/koftor som du kan kombinera - det räcker långt!

• BrudSommar2006

Neej, vaken igen, hon sov i tio minuter tror jag.

• Liten med Mindre

BS - jag har en karta från hitta.se :) Och telefon.

Det låter som ni får ge bebisen några veckor till, sen får du pysa iväg ett par timmar och lämna dem själva. Kan nåt sånt funka tro? Säkert jobbigt förstås, för alla inblandade.

Var det inte AM som var envis med att ligga i vagnen t ex?

• mugglesfan

Cicci: intressant det du säger om att låta värken komma. Vi övade på profylaxen 3 olika tekniker för att klara smärta:
    1. tänka på ett smärtfritt ställe (tex högerfot el vänster lillfinger) medan mannen nöp hårt i tex låret
    2. visualisera ngt mentalt, tex ett äpple med alla detaljer, el en blomma som slår ut
    3. att "gå in i smärtan", att bara låta den komma och acceptera den fullt ut

För mig funkade endast nr 1, nr 2 funkade inte och nr 3 gjorde allt bara ännu ondare. Men en annan tjej sa att för henne funkade nr 3 bäst - då upplevde hon ingen smärta alls, den bara försvann. Så jag tänkte öva mera! Kursledaren menade att man kanske får börja nypa lite löst - acceptera den smärtan, och sedan öka på smärtgraden för att lära sig. Att om man inte "vågar" möta smärtan så funkar det inte. Jag hade ju bett min man nypa hårdare för att jag skulle öva "på riktigt" så jag kanske hade för bråttom... *funderar*

• Liten med Mindre

Muggles - ja, det blir till att leta ett par bra tröjor att bo i till hösten/vintern. Har nog 2-3 par byxor som funkar ett bra tag tror jag, 2 sommarkjolar och några finare klänningar/tunikor (gissar att de blir kortare om de ska täcka en mage också. :D)

Mest fasar jag för att inte kunna ha mina vinterskor. Men jag har ju några kängor - och i alla fall vandrarkängorna kommer man ju alltid i. Men undrar vem som ska knyta dem? :?

Svar på tråden När märker man av det?