• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Oms

muggles - ang barnsängar. de sängarna du pratar om ÄR bra och smidiga att ha, jag hade det inte själv och det gick hur bra som helst men de som hade de har det gått "än bättre för". det viktigt är att man har en barnsäng m två olika höjdlägen för madrassbotten. de där man böjer sig ned till botten är urdumma och många barn vaknar av at man "tar bort de ur de varma famnen o svävar fritt" och så får man börja om igen...suck... 2 av mina väninnor m 3-åringar fick erfara skillnaden när barnen var bebisar - det sltuade med att hon m "dum" säng köpte en ny för dyra pengar för det var det värt (jag håller med jag var ofta barnvkat åt de båda och det var sååå jobbigt m den ena sängen)

• mugglesfan

Oms: tack för tips, klä på barnet sist! *antecknar i hjärnans minnesbank*
    En sådan sak som låter självklar när man hör den men som jag nog inte hade kommit på själv utan att göra det felet först

Min BM sa att barn ska ammas var 3:e timme el oftare i början. Vaknar de inte själva så får man väcka dem - är det ngt du känner igen Oms? Då får jag väl ställa kl var 3:e timme för av mig själv lär jag inte vakna på natten...

• Lapinette

muggles - det var precis min "pålästa" väninna hade hört fast jag tror det var varannan så vi frågade självfallet den "tankspridda" om detta när vi träffade henne rosenkindad ute på promenad men hon visste ju inte om det utan sov tills den lilla vaknade och ville ha mat. Hon var så cool och avslappnad och såg ut att må så himla bra jämfört med fröken "påläst" som oroade sig för allt man kunde oroa sig för. Själv hoppas jag på att kunna hålla mit på en nivå mittemellan.

• Oms

Lapinette - jag ser att du har vänenr o cläkt omkring dig som har barn (tänkte på tankspriddhet kontra rabiata mammor) visst e det så att även här gäller sunt förnuft, fast dt kan var asvårt när man har "glidigt" genom livet tidigare och så plötsligt tar det stopp, har en väninna som faktiskt blev utbränd genom att vara mamma - det var de värsta som hade hänt henne för barnen gjorde inte som det stod i böcker och de "respekterade inte deadlines" (jo hon sa så, behöver jag säga att hon jobbade på en tidning)

• Lapinette

Fast jag har svårt att göra något halvdant så risken är stor att jag blir en "orolig" mamma med lite sömn och stora svarta ringar under ögonen.

• Lapinette

Oms - denna "pålästa" väninna jobbar också på en tidning . Hon har alltid älskat barn men det kom ändå som en chock för henne att det var så jobbigt.

• mugglesfan

Lappis: jo jag vet, man kanske får en rosa prinsessa men jag tänker på nu när de är små - då är det JAG som väljer kläder. Den ska drillas till att inte bli prinsessa! *skojar bara* Jag kanske ska drilla min ev dotter till att bli pirat el nåt istället?? Ha ha...

Själv var jag förresten också en pojkflicka som klättrade i träd, lekte med bilar och alltid valde shorts/byxor före kjol/klänning när jag var liten. Först i vuxen ålder har jag börjat uppskatta kjolar och klänningar till fullo. Min mamma sa alltid att det var hopplöst att handla kläder till mig utan att jag var med (från det att jag var ca 7 år) för gillade jag det inte så tog jag inte på mig det. Och favoritfärgerna var rött, blått, vitt. Inte rosa... Man hade inte så mkt rosa på 70-talet väl? Jag kommer inte ihåg ngn som hade det...

• Lapinette

Oms - jag är ju nästan tant (37 år) så visst dräller det av ungar i min omgivning. Brorsans äldsta fyller 17 i sommar och makens brorsbarns yngsta är 6 månader. Däremellan ligger resten.

• mugglesfan

*barnen respekterade inte deadlines* - det var det roligaste jag hört idag!!! Hon måste varit ganska naiv...

• Oms

ang amning var 3.e timme...

är ditt barn fött för tidigt (som en av 3-åringarna jag nämde ovan samt dotterns lillebor som föddes nu i maj) ja då gäller rekomendationerna (obs inga regler utan rekomendationer)

men annars, herregud, barn som äter o går upp i vikt som de ska vaknar av att de e hungriga annars vakanr du av att du har jätteont i brösten och måste amma - svårare än så är det inte:)

MEN - om barnet inte äter som det ska, är håglöst, står still i vikt etc ja då konsulterar man läkare eller bvc som säger att "väck barnet och amma ca var 3:e timme så ska du se att det vänder efter några veckor"

Svar på tråden När märker man av det?