• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Oms

muggles - ja då förstår jag om det kan var svårt att sätta sig in i "problematiken" speciellt om man idag har störtkoll på det mesta och som jag planerar varja timme av dagen *kontrollfreak- moi? haha*

jag fick ju mina 2 första brorsöner när jag var 14 år och sen det har dt rullat på, sen var jag iofs först m barn i bekantskapskretsen och det var jobbigt då ingen kunde ge mig råd om ngt och inte hade jag internet hemma heller, men redan efter 1½ år kom barn nr 2 och inom några år så kryllade det av barn blenad mina vänner - idag har jag ingen nära vän som inte har barn, jo en jobbarkompis som är 41år fyllda men ingen annan.

täntke inte på det men självklart är det därför jag har "koll" på hur det kan bli efter när barnet är fött, sorry Frullan menade inte att trampa på tårna, var bara lite oförstårnd esjälv till hur folk inte kudne känna til det uppenbara (uppenbart för mig och andra som har bebisar omkring sig)

• Liten med Mindre

Kanske Cicci står med piskan över byggjobbarna? Å andra sidan lät det inte som att hon hade bråttom att få köket tillbaka - äta ute är ju bekvämt. :D

• Oms

Muggles - när barnet skriker, vidrör bröstet eller börjar suga på bröstvårtan ja då sticker det liksom till i bröstet och det bli spänt och man känner hur mjölken rinner till, barnet behöver då INTE suga på bröstet ett tag för mjölken kommer av sig själv och det rätt så mkt faktiskt, mjölken är då blåvit (som minimjölk/lättmjölk i färgen)

barn som kräks lätt och inte har helt utvecklad sväljreflex alt reflux (när magmunnen inte stänger som den ska) gör det oftare om de får i sig mjölk för fort och sen kräks upp allt igen och de barnen ska man pumpa ut mjölk först innan man ammar (handpump finns att ta med sig)

när sen mjölken blir tjockare så slutar bröstet spruta av sig själv och om man handpumpar då så får man ta i lite för att få ut mjölken, mjölken är då tjokar, sega och mkt gulare i färgen och det är den mjölken som mättar.

• Liten med Mindre

Vad mycket nyttigt jag lär mig här idag. Mer än förstärkarinstruktionen jag försöker läsa på betald tid. :D

• Oms

ett litet tips till er nyblivna mammor och mammor 2B, är att ALLTID ha digj själv, barnvagnen och skötväskan och din egna handväska etc etc klart och att alltid klä på barnet sist när man ska ngn stans -och då menar jag det, för fy sjutton för barn som blir för varma, uttråkade etc inan man ska iväg, det kan ta timmar att trösta dem igen och så är hela dagens planer förstörda!

ofast(jag säger inte att det e så men ofta)vaknar barnet tidig morgon och är jättehungrig, speciellt om de har sovit en längre stund. då ammar man ordentligt (ofta båda brösten med rapning emellan) och sen somanr bebisen ofta om... DÅ ska man som mamma passa på o duscha, välja kläder till sig själv o bebis, sminka sig etc (jag vet, kl är kanske bar 6-7 på morognen) så att man sen är klar m sig själv till dess att bebisen vaknar igen, för då e det itne alls säkert att du får mer en max 10 min över de närmaste timmarna om du har tur, och ska du då ngnstans blir du stressad coh så fungerar inte amningn och så e den onda spiralen igång...

• Lapinette

Ahhh... räkna med lite sömn och inga duschar de första månaderna ! I princip ALLA min vänner har både ett och två barn och det har varit väldigt individuellt. En av kompisarna som är en sån där som rycker på axlarna, glömmer bort var hon bor, tappar bort plånböcker, henne träffade jag bara några dagar efter de kom hem från BB. Hon var ute och promenerade och såg frisk ut som en nötkärna. När vi frågade henne hur det gick på nätterna så sa hon ja, hon vaknar lite då och då och mat ger jag när hon är hungrig. Sen har jag en annan väninna som läste på allt, åt alla vitaminer man ska äta, undvek all mat man skulle undvika under graviditeten, gav mat varanna timme dygnet om etc. etc. Hon var helt förstörd! Det tog månader innan hon kom ut och då såg hon ut som sju svåra år.

• mugglesfan

Apropå barnkläder så är jag med i klubben som inte gillar rosa/ljusblått och rysch och pysch el nallar. Vill ha tuffa barnkläder, gärna i "könsneutrala" färger som gult, grönt, brunt, och gärna lite rött och blått (oavsett kön då). Jag har hittat åtminstone en butik här i Götet som säljer sådant (och det lär ju finnas fler i Sthlm!), har inte kollat in deras priser. Men de hade lite retrostuk på sina barnkläder och det gillade jag! Och sedan kan jag tänka mig att handla fräscha second hand-kläder, där har jag också fått tips på en butik.

Ni som redan köpt spjälsäng - har ni valt en variant där man kan sänka en sidan (när man lägger i/tar ur barnet)? Jag tycker det verkar käckt men det kanske är onödigt?

• Oms

oj vad stavfel, men ni hajar va;)?

• Lapinette

muggles - köpte kläder i bl a rött till makens brorson. Tycker också om tuffa kläder och köper inte alls de färger som man bör men ibland är det ju så att de små liven har en favoritfärg. Brorsdottern vill vara princessa i rosa och då spelar det ingen roll vad vi andra tycker.

• mugglesfan

Lappis: fniss! Tyvärr känner jag igen mig mer i nr 2 av dina kompisar (förutom det rabiata ätandet för där har jag varit ganska avslappnad) för jag är ju en sån som läser på. Fast å andra sidan är jag ju rätt tankspridd också och glömmer tex nyinhandlade kläder för 1000 spänn på uteserveringar och så... Men jag har inte glömt var jag bor än!

Svar på tråden När märker man av det?