• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • mugglesfan

Viktualia: jag är inte troende alls, för mig är det bara tradition. JAg gifte mig i kyrkan för att jag tycker att det är högtidligt och kändes fint, inte för att jag tror på gud (obs skrivet med litet g ). Hoppas ingen blir sur och tycker jag är en hycklare...
    Dop i kyrkan känns naturligt på samma sätt. Har inget emot att döpa hemma heller iofs men präst blir det nog iaf. För mig är det en av ritualerna i livet.

• Lapinette

Vi gifte oss i kyrkan så dop blir det nog för vår del. Jag skulle så gärna vilja döpa vårt barn för prästen som vi gifte oss för. Hon var helt underbar!

muggles - jag har ju redan tjuvstartat med lite rosévin till lunchen

Nu vet jag varför jag inte klarar av att jobba idag. Har ju inte jobbat full vecka sen jag vet inte när?! Kroppen är ju inställd på att det redan är helg!

• BrudSommar2006

Lapinette, varför kan de inte göra något förrän den 15:e juni om de inte blir klara?

Liten, jag kan tänka mig att det är lite jobbigt om det gäller mer avlägsna bekanta men när det är nära vänner och man känner många som är med så tycker jag att det bara är trevligt att sitta och prata efteråt.

• Lapinette

BS - kollade i min kalender och ser nu att vi rev ned tapeterna (optimistiska som vi var) redan den 4-5 maj...sen flytta vi ut möblerna den 17 maj. Renoveringen skulle ta 5 dagar.

• viktualia

hm.. jaaa det är ju hyckleri i någon mening att döpa någon till kristen tro men inte tro på det själv...

... men visst, jag är fullständigt medveten om traditionens roll i det här och kastar mig verkligen inte över varje människa i min omgivning som väljer att döpa sina barn... är bara nyfiken på hur man resonerar.

...det komiska är dessutom att maken är aktivt svenskkyrklig... men han har nog gett upp hoppet om att få se ev barn bli döpta som små...

• mugglesfan

Lapinette: har ni ingen möjlighet att kräva era hantverkare för ersättning för den försening som de orsakar? Jag tycker det var helt rätt av din man att skälla ut dem (man önskar att man själv var mer "fransk" el iaf mindre svensk i de lägena) men det verkar ju inte ha hjälpt. Det är väl ganska vanligt att hantverkare kör flera projekt samtidigt och de befinner sig nog där där det skriks högst för tillfället... Har ni redan betalt? El kan ni hota med atthålla inne betalning för det de redan gjort för att de ska få ändan ur vagnen?

• Lapinette

BS - missuppfattning. Om de inte är klara på tisdag (5 juni) så kan inte vi flytta in möblerna förrän 10 dagar senare. Först åker vi ju till Österrike och sen sticker maken till Israel. Jag orkar inte kånka in vår bokhylla, matsalsbord, skänk etc själv...så då får jag gå omkring i röran.

• Tinga

viktualia - jag är inte någon särskilt aktiv kristen, men känner ändå att religionen hör hemma i mitt liv, och då särskilt när det gäller de "stora" händelserna i livet. Vi gifte oss i kyrkan och får vi barn vill jag (och maken också) absolut att barnen ska döpas i kyrkan.

Nu hoppas jag att ni allihop får en riktigt trevlig helg, för nu ger jag upp på jobbet för den här veckan! Kanske ska hoppas att du, Brudsommar, sitter med en liten i famnen nästa gång vi "ses!

• BrudSommar2006

Muggles, jag håller med dig vad det gäller tro och kyrkor!

Vickan, annars är det väl konfirmationen som man bekräftar sin tro med här så hon får väl välja själv om hon vill konfirmera sig eller inte antar jag, döpt blir hon i vart fall! Fast jag konfirmerade mig ändå eftersom jag gillar traditioner men min bror valde att strunta i det så det kanske var ett dåligt exempel trots allt!

• mugglesfan

Viktualia: vad kallas det för, är det inte "invigningsriter", som är så viktiga för oss människor. Tex dop, konfirmation, bröllop, begravning, ... En högtid/ritual/symbol för att ett skede tar slut och ett annat börjar. Om vi hade haft fina alternativ så kanske jag hade valt det istället för att inte hyckla. Men jag tycker inte att de "namngivningsceremonier" som jag hört talas om känns lika fint och rätt som ett dop i kyrkan. Visst, man kunde ju själv lägga ner tid på att komma på ngt meningsfullt men jag har nog inte intresset.

Svar på tråden När märker man av det?