• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Lapinette

Tinga - trist men som sagt inget ont som inte har något gott med sig! Det var ju bara första försöket och här inne så blev nog de flesta gravida typ vid försök fem tror jag, en otrolig boom i nov-december.

• BrudSommar2006

Tinga, vilken otur! Det är väl oftast så att man behöver några försök på sig så det är ju bara att komma igen nästa gång (så lätt det var att säga det där då när det inte gällde mig! ) men det KUNDE ju lika gärna ha tagit på första försöket! För oss tog det ju på en gång när jag väl fattat det där med ÄL tester så man kan ju ha tur.

• Oms

Snartis - skickar lite kramar till dig och tycker ni gör helt rätt i som åker in, man kan ju få lite problem i slutet även som mamma och det ska man lyssna på. och som sagt bebisen sparkar på så allt e nog bara bra!

• Bröllopstokiig

Hej!

jag mår bara bra... är hemma nu efter en hektisk förmiddag med möten etc. Sen gick jag och maken ut och åt lunch på Stureplan, nice.
    Sammandragningar har jag hela tiden, fast de gör inte ont alls. Vi får väl se hur det har gått i morgon! Jag känner mig lugn ag bebisens ankomst, när det nu blir, antagligen inte än...
    Åsö gymnasium och föräldarutbildningen var KANON bra. Min man var jätte positivt överaskad. Man fick allt klart för sig! Perfekt! Lärde mig massor!
    Nu ska jag jobba... ville bara kika in en snabbis och säga hej!

• BrudSommar2006

Hej Cicci, vet inte om du hunnit försvinna igen men vad gick er föräldrautbildning ut på? Vår var så där lagom 70-tal, det började med att man skulle gå fram till ett bord och välja ut en bild man tyckte beskrev en själv och så gick det laget runt och alla skulle prata om sina bilder. Sedan var det flera omgångar med jämna mellanrum där man skulle välja en bild man tyckte beskrev hur man kände inför förlossningen, inför att bli föräldrar osv. Vid ett tillfälle blev maken och alla andra killar ivägfösta in i ett annat rum för att prata om hur de skulle kunna stötta inför förlossningen och så skulle de komma tillbaka med små post-it lappar med kommentarer på som vi alla skulle gå igenom. Att jag överhuvudtaget fick honom att inte gå därifrån eller helt flippa ur är ett under.

• Tinga

Lapinette - nej, jag hade ju inte förväntat mig att det skulle hända något direkt, utan det var ju först när mensen blev sen som jag började undra. Det är bara på det igen som gäller!

Brudsommar - ja, varför är det alltid så lätt att vara klok när det gäller andra?!?

• Bröllopstokiig

BS, så var det absolut inte! Jag tyckte det var underbart bra samtidigt som föreläsaren var skit skoj, hon gjorde 2,5 timme till ingenting. Gick snabbt och var givande. Berättade allt och satte det i relation med annat, så att männen skulle förstå osv.
    Såg även Frullan & hennes man där Svårt att beskriva, men det var värt att gå dit i af!

• Liten med Mindre

Tinga - trist med tanten. Men du verkar ju hyfsat "uppåt", och redo för nya försök. Och det blir ju bra om ni hinner komma hem från resorna under nästa ÄL.

Handlar föräldrautbildning alltså om hur förlossningen kan gå, och hur det är att bli förälder? Är inte riktigt insatt. :?

Brudsommar - jag kanske var misstänkt vinköpare eftersom jag handlade en flaska körsbärsvin för 60 kr. Kanske något som går hem bland fjortisar? :? Tyckte hur som helst att det verkade roligt som dessertvin eller apretif - och det är ju kul att vinna något annorlunda du inte skulle köpa själv.

• BrudSommar2006

Det var ju i och för sig mycket som var bra med föräldrautbildningen vi gick också, det var mycket information om sista tiden av graviditeten, massor om förlossningen, amningsinformation och första tiden med bebis och så fick vi se en förlossningsfilm. Men vi hade just gått profylaxen som var otroligt proffsig och tog upp mycket av det där i alla fall och då var 70-talsutbildningen på vår lilla MVC liksom inget att jämföra med. Jag hade dessutom varit på deras separata amningsinformation redan så det kändes också överflödigt. Kan tänka mig att de är lite mer uppdaterade på typ MamaMia och Barnmorskorna i Gamla stan...

• BrudSommar2006

Liten, kanske var det valet av körsbärsvin som gjorde det då!

Hur har det gått med gördeln, Cicci? Den tog bort mycket av sammandragningarna för mig. Har du börjat använda den från Babyland så länge medan du väntar på din beställning? Lycka till på återbesöket imorgon!

Svar på tråden När märker man av det?