• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • vårbrud2008

Liten med Mindre
    Ja, vi får försöka peppa varandra.
    Det är väl vad den här tråden är till för.

• Frejis

Liten (det känns konstigt, men jag vänjer mig nog vid ditt nya nick så småningom) - Jag har inte satt min fot på SATS i snart två veckor - den elaka förkylningen som drabbar en massa människor, inklusive Sweet före semestern! Krya på dig Sweet, hoppas att den aldrig hinner bryta ut! Ses gärna imorgon om Mindre inte är rädd för snuviga människor.

Lapinette - väntar nyfiket på en rapport efter läkarbesöket. Hoppas att de inte har hittat något fel.

Vårbrud - att du kan hålla dig från att testa? Jag tror att du inte är ensam längre och att det finns en böna i din mage! :)

Koko - jättestort och försiktigt grattis till de två finfina äggen som börjar dela på sig! :) Ska det bli tvillingar om äggen är lika fina eller ska ni spara ett?

• Lapinette

muggles - visst man kan ju inte rösta på en kvinna enbart för att hon är en kvinna. Problemet med Royal tycker min man har varit att hon inte har haft något program. Hon säger att hon lyssnar på folket och därefter, typ denna vecka, har satt upp ett valprogram. Lite svårt att rösta på någon som man inte vet vad hon står för. Debatten igår blev nog rätt lika. Royal var som en blodhund och angrep medan Sarkozy satt cool lugn och sa åt henne, ja vi har alla olika åsikter. Faktum är att hon är känd för att vara lugn och han för att ha ett hett temperament så hon försökte få honom ur spel så han skulle haspa ur sig något dumt...men hon lyckades inte.

Sorry, detta var verkligen så långt ifrån graviditetshormoner och annat man kan komma.

• mugglesfan

Vänner: jag tror att man kan känna lite "after-pregnant-blues" (som "after-wedding-blues" ung) efter förlossningen. En fas är över och en ny börjar och det kan ju kännas lite vemodigt. Man får hoppas att det inte utvecklas till en depression. Att man känner sig nedstämd är väl ganska vanligt (och man löper säkert mindre risk att drabbas av det om man är förberedd på det) men att det utvecklas till en riktig depression är väl ganska ovanligt. Men jag har också oroat mig lite för det fast som med allt annat tryckt bort det och tänker "jag får ta det problemet sedan". Jag tänkte säga till min man att han får köra in mig till vård om jag blir alldeles håglös och konstig JAg har själv inte haft ngn seriös depression men däremot har min mamma haft det och det kan ju gå i arv...

• Liten med Mindre

koko - förresten, skriver du in Liten (Mindre) i din lista, istället för bara Mindre?

Hoppas att det går bra för äggen och dig idag!

• Vänner-fan

Åh, vad spännande det är idag med Lappis och Koko! Jag håller tummarna!

Muggles,
    Ja, enligt vad de sa på vår föräldrarutbildning så drabbas 70 % av nedstämdhet, håglöshet etc. på tredje dagen (även kallad Stora gråtar-dagen). För de allra flesta går det snabbt över, men inte för alla. Så länge man åt och skötte sin och barnets hygien var det inget att oroa sig för. Jag hoppas att det är så att man löper mindre risk av att drabbas om man är förberedd, men jag är inte helt säker på att det går att lura de där hormonerna. Men skulle jag drabbas kommer jag definitivt söka hjälp den här gången iaf. Och så mycket mer än det jag gjort hittills (att prata med maken och med BVC) kan jag ju inte göra just nu ändå.

Usch, jag har också åkt på nån skit igen. Har ont i halsen idag och känner mig hängig. Får ta det riktigt lugnt så inget bryter ut. Vill inte föda när jag är sjuk, det vore inte toppen precis...

• Moppy

Vårbrud: vill bara säga att jag känner med dig. Även om inget liknande har hänt mig, är jag livrädd att det ska hända. Har haft personer i min närhet där missbildningar på stora UL har upptäckts och man fått göra sent abort, så det är på ngt sätt mer verkligt för mig. Ärligt tror jag att jag inte kommer att kunna slappna av ordentligt förrän efter stora UL. Jag önskar att jag vore mer avslappnad, men det ligger inte i min natur... Jag tänker också att eftersom de flesta av mina vänner fått friska barn kanske jag är den som får ett sjukt barn. jag vet, man får inte säga så högt men så går mina tankar och jag hoppas jag kan lufta det i denna tråd....

Ja ja, jag tror man får ta detta i etapper, först komma ur 12 veckor-fasen, sedan testerna och sedan UL etc.

Jag hoppas dock att ni är på banan igen och att du testar plus i helgen! Det kommer gå bra denna gång!

Koko och Lappis - lycka till idag!!

Angående franska presidentvalet - jag är inte så insatt alls som du Lappis, men kvinnokämpe som jag är hoppas jag att det blir en kvinna ! :)

• mugglesfan

Vänner: om du känner börjar till halsont så är ett jättebra tips att gurgla med Jodopax el likn från Apoteket. Oftast tar det udden av hela förkylningen, inte bara halsontet. Fick tipset av en farmaceut på Apoteket för många år sedan inför en tenta, och det funkar!

• Vänner-fan

Muggles,
    Perfekt! Tack för tipset! Jag funderade faktiskt på att gurgla med whiskey, så desperat känner jag mig!

• mugglesfan

Ngt jag inte fattat innan jag själv kom dit är att man inte bara känner sparkar, man känner hur hela varelsen vänder sig. Ibland känner man nästan att "det där kan ha varit huvudet" (el rumpan, en större rund grej iaf). Det är häftigt! Alla bara pratar om sparkar hela tiden men just att känna att det verkligen är en liten krabat därinne som stökar runt, vrider sig, gör kullerbyttor mm - det hade inte jag fattat innan. De verkar gilla det här med vattengympa också för det var flera av tjejerna igår som sa att det kom igång ordentligt därinne igår och jag kände det också.

Svar på tråden När märker man av det?