• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • mugglesfan

Lappis: hur mkt skulle det kosta för er att göra IVF? Jag håller med om att det är värt att betala privat för (och adoption kostar ju också). Har ni förresten hört att man kan få adoptionsbidrag från F-kassan? Vet inte om man kan få IVF-bidrag också?

• Lapinette

På Sophiahemmet kostar det 30 000 kronor men då ingår alla besök. Suckade över detta när jag pratade med maken efter mitt besök idag och han tyckte inte att det var något att sucka över (att vi inte kan göra det gratis). När det gäller "hälsa" så förstår han inte varför jag bryr mig om pengar. Hälsan går före allt.

• mugglesfan

Lappis: 30 000 är ju mycket pengar men jag skulle lätt betala det för en bebis. (Men jag är ju priviligierad som KAN betala det, jag är medveten om det.) Och adoption går väl på i runda slängar 100 000 mer resor och allt? Jag tror man kunde få typ 50 000 i bidrag från F-kassan dock, det är ju rätt schysst.

Det är kanske vi i Sverige som är vana vid att staten betalar allt - utomlands är det väl mer att man får punga ut själv, kanske därför din man tänker på ett annat sätt?

• Lapinette

Vi kommer definivt betala om det går så långt som till IVF. Vet inte hur lång kön är på Sophiahemmet men den borde ju vara betydligt kortare än 1,5 - 2 år som den är om man går via landstinget.

• start september

Lapinette,

vad skönt att det såg bra ut med provsvaren!

Appropå kostnad för IVF: Jag blev faktiskt glatt överraskad att det inte var mer än 30 000. Jag hade trott att det skulle kunna vara ännu värre. Vi är också så lyckligt lottade att vi skulle kunna betala det vid behov, och det känns tryggt.

• Lapinette

Jag var inne och lästa på lite om IVF på Sophiahemmet och det jag blev positivt överraskad över är hur många som lyckas samt att alla besök innan och efteråt ingick i priset.

• start september

Vårbrud,

jag hoppas så för din skull att det är ett plus!

Men jag förstår att det kommer att bli en orolig graviditet. Det är nog inte mycket att göra åt det. Om inget annat hjälper, försök komma ihåg att det är troligare att allt går bra än att det inte gör det.

Se till att du har folk att prata ,med när du är orolig. Och sen finns ju vi!

• Lapinette

muggles - har en fd jobbarkompis som betalade sin flickväns nya bröst. Vet inte om det var hon som önskade sig dem eller han. Huuuu...vad skrämmande med en pojkvän som klagar på ens utseende.

Svar på tråden När märker man av det?