Jag undrar om det är någon av er som har använt basala kroppstemperaturen som ett mått på om ägglossningen är i antågande? Jag slutade med p-piller i februari efter vår resa, och eftersom jag inte hade någon som helst aning om när ägglossningen skulle komma igång tänkte jag att det var bra att mäta tempen varje morgon, för att få koll på läget. Jag hade en väldigt jämn temperatur i början av cykeln, med varitaioner på max 0.1 grad upp eller ner, och efter drygt tre veckor kom den där hljningen som signalerar ägglossning, och sen låg temepraturen kvar på den högre nivån tills mensen kom.
Jättebra, tänkte jag, nu vet jag att det fungerar med temperaturmätning. Sen fortsatte jag mäta under den andra cykeln och i början var kurvan lika jämn och fin som under den första cykeln, men efter ett tag for den upp och ner några tiondelar. Först trodde jag att ägglossningen kommit tidigare än i förra cykeln, men sen sjönk tempen igen, så det verkade ju skumt. Så småningom förblev tempen på den högre nivån, så då tänkte jag att jag nog haft ägglossning, och jag var dessutom lite förkyld precis i den vevan ägglossningen var på gång, då jag tänkte att det kanske var den som var boven i dramat. Mensen kom dessutom exakt efter fem veckor även den här gången, så jag tror att cykeln var likadan som den första.
När det var dags för den tredje cykeln, som jag är i nu, var det dags för "skarpt läge" för första gången, så då var jag ju ännu mer intresserad av temperaturstegringen, men den här gången har det ballat ur helt; det finns inget som helst system i mätvärdena. Nu använde jag ju ägglossningstest den här gången, och fick utslag, så jag misstänker starkt att den här cykeln såg likadan ut som de två första (bekräftas förmodligen på söndag med mens), men lite skumt är det ju.
Har någon av er andra råkat ut för samma sak? Tack och lov för ägglossningstest får jag ju säga, eftersom det här med temperaturmätning inte verkar funka för mig.