• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • sweetstreet

Å Lappis det låter härligt!!!!! :) :)

• sweetstreet

ja, jag tror det.
    iallafall så ska vi väl prata mer om operationen och sådär. Sedan tror jag han ville göra VUL för att se var jag är i cykeln för att då kunna boka en tid. Man ska tydligen vara i början av cykeln när man gör op.

Så egentligen hade jag ju helst velat att det skulle gå att göra så snart som möjligt. och eftersom jag fick tantbesök i slutet av förra veckan (några dagar sedan) så kasnke det vore lämpligt nu?? Men eftersom min mamma kommer på besök i övermorgon så vet jag inte om det kommer fungera praktiskt. vill ju inte att hennes besök här ska "äventyras" på något vis. Allt beror på hur lång op kommer att vara och hur ont man kommer få efteråt etc. Så jag är inställd på att det troligen inte blir förrän i juni ändå, efter nästa tantbesök.

• Lapinette

Det blir det säkert även om jag personligen tycker att det nu blir lite väl mycket resor på rad. Men, men det är någon slags återträff vi ska på, lördag. Tänk dig en kanin tillsammans med ett gäng franska tekniker och deras fruar. Ser verkligen fram emot det!

• Lapinette

Håller tummarna för att det är ett mindre ingrepp som de kan fixa trots att din mamma är på besök. Sen har du hela sommaren på dig att få till en liten knodd.

• mugglesfan

Jag hade för mig att placenta är moderkaka på engelska (och det är det, jag kollade) så därför var jag fundersam hur i friden jodet kommer ner dit. Men resten av förklaringen kan jag förstå, att vissa ämnen går igenom barriären och andra inte.

Välkommen Tinga - kul med en ny på listan!

Jag är lika nyfiken på din tant och var hon håller hus som du Lappis! Man blir ju skitotålig på att tiden ska gå så man får veta hur det går...

Lycka till idag hos läkaren Sweet!

• sweetstreet

jag tror du kommer få det superbra i Paris!!!! Himmel en helg i Paris i maj låter hur härligt som helst!!!! :)

ang op så får vi se. Ska höra vad läkaren säger. kanske går det ändå inte att göra op nu för att man måste veta längre i förväg för detta??

Känner just för tillfället ingen superstress ändå. En månad hit eller dit. Har ju redan väntat och hållit på hur länge som helst, Så vad f-n. Om det blir i juni blir det säkert bra det med.

• Lapinette

Min tant kan dra ut på tiden och normalt kommer hon smygandes på natten så troligen i natt då imorgon borde vara den längsta dagen över tid som hon brukar gå. Jag har känningar i magen så jag tror hon är på gång...hon bara drar ut på eländet i det längsta.

• Lapinette

Det har du rätt i Sweet - en månad hit eller dit. Själv vill jag hinna med så mycket undersökningar som möjligt innan folk börjar gå på semester.

• BrudSommar2006

Tinga, vad var det för långresa ni var ute på senast då?

Jag började läsa den här tråden, fast det var väl några trådar sedan nu, precis i början när vi försökte och det är jag glad för, annars hade jag aldrig kommit på det där med ÄL-tester så snabbt som jag gjorde. Jag hade inte någon som helst aning om att man bara hade ett par futtiga dagar på sig varje månad att få till det! Helt aningslös var jag!!!

Nu har jag precis ätit jordgubbar med glass och ikväll ska vi ut till mina föräldrar och hämta vovven så nu tror jag att jag kommer att klara av att strunta i att vagga till affären för en chokladkaka.

Sweet, har också kollat det där med vad som överförs till fostret och det är tydligen så att det mesta går över till fostret; läkemedel, joner, proteiner m.m. undantaget verkar vara en del stora proteinmolekyler såsom antikroppar (dock verkar vissa antikroppar ändå passera).

Enligt vad man har kommit fram till på min avdelning i alla fall. Bäst verkar vara att varken äta, dricka eller andas tills bebisen kommer ut i fall att man skulle få i sig något olämpligt...

• sweetstreet

Ja Mugglan det där med jodet fattar jag inte heller.
    Om man dricker det kan jag förstå. För då kommer det väl till moderkakan på samma vis som annat man äter/dricker. men om man gurglar och sedan spottar ut????

Kanske är det den lilla del av jodet som man ändå får i sig. Man lär ju svälja lite av det gissar jag?
    Men jag vet inte vilken form jodet har i jodoapx???

Det finns ju jod i salt också. Men då är det kanske itne skadligt? Eller ska man inte äta salt med jod när man är gravid???
    Om man bor nära havet får man ju i sig jod från luften också. För det finns ju i havsluft. Ska man inte andas om man är gravid och bor vid havet??? :o :o :D :D :D

Svar på tråden När märker man av det?