• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • BrudSommar2006

Apropå jobbet, det blev stressigt en stund precis vid lunch, ena chefen ringde på mobilen och stod på flygplatsen och var tvungen att fylla i adressen till hotellet han skulle bo på och den hade han inte. Hur kan man ge sig iväg utan att veta var man ska bo? Hursom så hade min mobil precis lagt av eftersom jag glömt ladda den så jag hade satt i kontakten i köket och kunde inte ta telefonen med mig eftersom den då skulle stänga av sig igen så jag fick säga att jag skulle gå in till datorn och kolla och sedan ringa upp. Medan jag kollar det så ringer maken på vanliga telefonen och vill att jag ska mäta någonting med hans kamera och objektiv så jag vaggar iväg och letar efter måttbandet för att få det gjort. Samtidigt ringer de från jobbet och frågar om hur de ska göra med en faktura och så står jag där med två telefoner plus att jag borde kolla adressen till hotellet. Är det det som kallas semester undrade jag då men det hela gick ju över på tio minuter!

• BrudSommar2006

Tinga, kul att du vill haka på, var bor du någonstans? Hur kommer det sig att ni väntat tills precis nu med att börja försöka? Antar att ni kört med ÄL-stickor eftersom du är så säker på när ÄL var? Du får hänga kvar här så att vi får veta hur det går för er!

Frejis, jag är väl den enda som tycker att det inte gjorde så mycket att solen försvann så att pressen att ge sig ut i det fina vädret också försvann! Bara det inte börjar spöregna så att jag blir tvungen att stänga fönstrena.

• sweetstreet

Muggles o Liten,

det där med placentabarriären är väl som med blod-hjärn-barriären? dvs att fettlösliga saker kommer igenom men inte vattenlösliga. Tror det beror på att fostret ju har ett eget blodomlopp som inte "sitter ihop med" mammans vilket gör att ämnen som kommer med blodet inte förs direkt över till fostret. Däremot kan fettlösliga ämnen passera till fostret för att de kan ta sig igenom cellväggarna (som ju består av just fett och proteiner). samma sak gäller hjärnan. Fettlösliga ämnen kan ta sig in till ens hjärna men inte vattenlösliga.
    Jag gissar att även joner och så kan ta sig igenom, alltså typ salter och så??

Är inte så hemma på detta, men om jag minns rätt från skolan (eh det var läääänge sedan....) så var det något liknande?! Någon annan som vet kan ju rätta mig ifall jag är helt ute och cyklar! :)

varför just jodopax skulle vara skadligt vet jag dock inte. Jod är ju bra i små mängder för vuxna, men kanske inte för ofödda barn???
    Tror ändå inte att du behöver vara orolig Liten!!! Så länge du inte hinkade i dig jodopaxen utan enbart gurglade dig så tror iallafall inte jag att det är någon fara!!!! :)

• BrudSommar2006

Muggles, jag minns faktiskt inte om jag var deppig i början, däremot är jag riktigt mesig nu, klarar knappt att se på film längre, alltid är det något elände i dem som får mig att börja storgråta. I går kväll tittade vi på The Break up med Jennifer Aniston, jag har länge varit nyfiken på den. Den började urtrist så att vi nästan tänkte ge upp men sedan blev den så klart jättesorglig fast det kunde maken inte riktigt se...

Hm, undrar om jag var deppig i början, ja, förutom att jag var rejält nere över att må illa förstås.

• sweetstreet

hej Tinga!

Välkommen in i tråden "på riktigt"!!! :)
    Skoj att du hängt med från början.

• sweetstreet

haha BS!!!!!! :)

jag är superblödig redan nu. Tjuter för ingenting (filmer och böcker alltså...) och kan även nu få utbrott för saker o ting. hm, undrar just om sådant förvärras vid en ev graviditet eller om det kanske bara fortsätter "som vanligt"?!?!?! :D

• BrudSommar2006

Victory, fast jag förstår ju att det inte skulle vara någon nackdel för er den här månaden BÅDE att få till det och att hitta ÄL!!!

Men det kanske blir en liten tjej för er då, det sägs ju att killspermierna är snabbare och kommer först fram så att om ägget ligger i startgroparna och precis ska lossna så blir det en kille medan om ägget inte rikgtigt är klart så ligger tjejspermierna och väntar och orkar fram efter det att killspermierna redan har gått åt... Så i så fall är ju hoppet inte ute i alla fall menar jag!!!

• sweetstreet

ja Frejis,

jag försöker också intala mig att det är jättebra att inte bli gravid såhär i början av sommaren eftersom det ofta är under sommarhalvåret jag verkligen skulle sakna vin och öl. Du vet, grilla med lite gott vin, eller picknick med lite gott vin, eller bara gå och sätta sig på en uteservering efter jobbet med kompisarna och dricka kall öl!!!! Mmmmmmm....!

hehe, man måste ju försöka se det positiva med detta. Annars skulle man gått under för länge sedan.....

Så just nu är vin och öl något som känns jädrans härligt att få dricka!!!!!! ;) :D

• BrudSommar2006

Ha, Sweet, du kanske skulle förvarna maken hur det kommer att bli efter operationen när ni kommer att plussa!!! Fast han kanske redan är förberedd!

Skulle kanske kolla upp det där med fettlösliga ämnen, vår avdelning är ju specifikt koncentrerad på fettsyror, men vet inte om jag orkar, jag har ju semester!!!

FruL, sitter du fortfarande i tusen möten hela dagarna och jobbar halva nätterna? Fungerar ridningen fortfarande?

• Lapinette

Oj, vilket dåligt väder det blev. Helt ok för mig som sitter och halvsover framför datorn och försöker utföra ett jobb som inte kräver allt för mycket av hjärnkontoret.

Frejis - en nyt som ska ned på listan (välkommen Tinga) och så finns ju jag där!!! *vinkar från Vasastan*

Svar på tråden När märker man av det?