• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • BrudSommar2006

Frejis, gör inseminationsförsöken först då om maken vill det så kan ni ju gå vidare med IVF sedan, det kanske inte spelar så stor roll med ett par månader hit eller dit? Vore det inte bra i alla fall att tjata sig till ett sådant där sekrettest som Lappinette ska få göra, det skulle ju spara flera inseminationsförsök i så fall om någonting dök upp där?

• Liten med Mindre

Hmm, citerar tillverkaren av nyodex gurgelvatten:

"Hej!

Nyodex gurgelvatten med jod bör endast användas ytterst begränsat under graviditet och amning och om så uttryckligen angivits från läkare. Detta eftersom jod kan passera placentabarriären och utsöndras i bröstmjölk.

Vänliga hälsningar XXX"

Med tanke på att Mindre går på gulesäck fortfarande, så hoppas jag att ingen skada är skedd för att jag gurglade under en dag i förra veckan. Men givetvis kommar jag nu vara orolig för detta.

Att livet är så komplicerat ibland...

Och så gör magen ont efter maten, trots liten portion. :(

• mugglesfan

Liten: men en gång måste ju räknas som "ytterst begränsat". Ngn som vet vad placentabarriären är? Är inte det "moderkaksväggen" typ? Hur fasen kommer den dit då, till moderkakan menar jag? Genom slemhinnorna i munnen el?

• Liten med Mindre

Ingen aning om hur det är tänkt att fungera. Placenta barriären är väl där moderns blod lämnar över näring till bebisen? Ska nog besluta mig för att ett par gånger under en dag inte var någon fara.

Klart!

Och nu kanske det är läge att försöka jobba igen.

(av någon anledning inte lika klart)

• Frejis

Brudsommar - jag hade ju hund som nu bor hos mina föräldrar och hade lämnat honom på hundpensionatet Chang Dobel`s några gånger. Han trivdes väl ok, men de tyckte att han var väldigt krävande. Här talar vi om en vovve som ogillar att vara ensam (kan yla i flera timmar och riva sönder lägenheten), är väldigt väldigt smart och vet vad han vill. Rasen är självklart tax ;)

Tycker att en del av de spontana saker som annars gör försvinner om man har hund, men jag tänker per automatik "hund som inte kan vara hemma själv". Och sådana hundar är inte så många, pust... säkert uppfostran och resultat av min doktorandtjänst då jag var hemma med honom större delen av tiden. Dåliga vanor sedan barndomen ;)

Vilket OT ämne! Kan fortsätta om det här i timmar.

När det gäller ivf har jag inte så bråttom, vad som stressar mig är att vi inte vet om det någonsin blir barn. Min mor blev ju gravid först efter fyra år så att det kan vara någonting ärftligt.

Inseminationerna gör att man kommer förbi sekretet, har jag förstått, och då innebär det att det inte är där felet ligger om det nu finns något fel.

• Frejis

Lapinette - när ska du till läkaren nästa gång? What`s the plan?

• _koko_

Lappis - det var du, GRATTIS!!! Och krya på dig, inget roligt alls att vara förkyld. :(

Liten - vilken vecka är du i? Och när började illamåendet? Jag har precis fått veta att jag går in i v6 i morgon. :)

• BrudSommar2006

Liten, jag tror inte heller att det kan vara någon fara att gurgla några gånger en enda dag med jod, det måste ju absolut räknas till kategorin ytterst begränsat. Kan ju vara onödigt att upprepa proceduren i någon hast nu dock.

Frejis, vi hade vovven på Chang Dobels en utav gångerna vi var borta och mina föräldrar var där och hämtade honom men när de kom vid elva på förmiddagen var han helt desperat kissnödig och verkade inte ha fått vara ute ännu på morgonen så sedan dess har vi strukit det alternativet.

Annars så har jag ju haft honom i snart 10 år nu så jag är ju van att ha honom att tänka på och att man inte kan gå ut direkt efter jobbet t ex utan att man måste hem till hunden.

Ja visst blev det här OT! Men diskussionen startade ju lite som barnsurrogat och det är ju faktiskt också en liten varelse att ta hand om så heeelt OT kanske det inte är ändå.

Jaså, tar man sig förbi sekretet med inseminationerna också, det hade jag inte förstått, jag trodde att IVF var enda alternativet om det var det som var problemet men jag vet ju faktiskt ingenting om det här!

Jippi, nu ser det ut att bli sämre väder och solen har gått i moln, nu behöver jag kanske snart inte ha dåligt samvete för att jag funderar på att inte gå utanför dörren idag!

• Frejis

Brudsommar - vad är det för ras du har?

• Lapinette

Frejis - planen är att jag ska ringa Sophiahemmet så fort jag har fått min mens. Vore därför idealiskt om hon kom idag då jag är hemma och kan ringa ostört. Ska kontakt två ställen, ett för sekret och ultraljud och en för kontraströntgen. Ska då även höra med dem om det är ok att köra båda dessa tester med bara några dagars mellanrum eller om det är bättre att vänta med en av dem till nästa cykel.

Svar på tråden När märker man av det?