• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • BrudSommar2006

Har förresten läst den där boken På smällen - från a till bebis nu. Den var rätt så bra men jag tror att jag läst för många gravid-böcker nu, det var ju inget som var några nyheter direkt längre. Fast jag hittade förklaringen till varför man inte ska bada offentlig jaccuzzi på grund av bakterierna när man är gravid, har ju trott att det var pga barnet och så har vi ju diskuterat att det ju inte kan vara någon fara för inga bakterier kan ju komma in där den vägen men det var ju inte det som var grejen. Problemet är i stället att man är mer infektionskänslig när man är gravid (ja, det har jag i alla fall märkt, varenda liten förkylning någon råkat ut för har jag smittats av, jag har nog aldrig varit sjuk så här mycket under så kort tid förut) och speciellt i underlivet så drabbas man lätt av infektioner så det är därför man inte vill utsätta sig för de bakterierna.

• Lapinette

Ahhh...trodde också liksom Brudsommar att endast IVF gällde om man liksom inte matchade vid sekretprovet. Måste kolla upp det där.

• BrudSommar2006

Frejis, lille George är en Westie (och nej, det var inte jag som döpte honom) . Jag bodde fortfarande i Skottland när jag fick honom, hade inte planerat vovve men en bekant till mig som aldrig haft hund förut skulle bestämt ha en. Hon stod ut i tre dagar och hade inte förstått att valpar gnällde så mycket så hon klarade inte av honom och jag tog över! Annars har jag bara haft större hundar tidigare.

Lapinette, hoppas att det går att göra allt på samma cykel, det vore väl skönt att få det avklarat.

• Liten med Mindre

Koko - jag börjar vecka 8 idag (eller 7+0 som tydligen också funkar om jag förstått rätt), så jag är inte så långt "före".

Jag började känna en klump i halsen i mitten av vecka 6, som sen till vecka 7 förvandlades till illamående. Har dock sluppit kräkas hittills. Tyvärr gör känslan att jag kännner mig nere, tycker det mesta är trist, och mår illa av att läsa bebisböcker/prata bebis med maken och släkten. Och de vill ju förstås prata.

Hoppas att det går över så att jag får vara glad!

• BrudSommar2006

Maken kom förresten hem med Anna Wahlgrens barnbok om allt från graviditet till barnuppfostran, han hade sett den på rea när han var i bokhandeln i annat syfte och tänkte att är den inte bra så kostade den ju inte många kronor i alla fall. Egentligen är jag ju trött på graviditetsböcker men jag började bläddra i den i alla fall och jag måste säga att det är inte mycket jag håller med om som hon skriver, på var och varannan sida hittar jag saker som jag vet inte stämmer. Får se längre fram om det kan finnas något vettigt om barnuppfostran i den men i övrigt måste jag säga att jag inte alls gillar människan.

• Frejis

Jaha, då menade vi olika saker när det gällde sekretet. Jag trodde att ni menade genomtränglighet medan det här verkar handla om ett annat test, om man är kompatibla med varandra. I så fall är det bara ivf som gäller. Är det detta som du ska kolla nu Lappis?

Ska kanske nämna det för min gyn fast han verkar vara av den åsikt att det räcker med 2-3 inseminationer och sedan får man gå vidare med ivf.

Dags att göra lite nytta ute i verkligheten.

• BrudSommar2006

Liten, tänkte du vänta till efter vecka 12 med att berätta på jobbet? Har ni funderat på NUPP/KUB?

Själv sitter jag här i v 39+0 och tycker att tiden går långsamt, fast inte så långsamt som jag minns att jag kände de första fyra månaderna när jag mådde illa, då trodde man att det aldrig skulle ta slut men det har det ju gjort!

• BrudSommar2006

Ja jag menade det kompatibla med varandra-testet som Lapinette ska göra men om ni inte ska göra fler än ett par stycken inseminationsförsök och ni dessutom redan har betalat för dem så kanske det inte spelar någon roll.

• Liten med Mindre

Brudsommar - vi hade tänkte göra KUB-test, och det ska BM ha fått veta. Antar att vi får veta mer när vi kommer dit. Jag tänkte försöka hålla mig från att berätta till efter semestern, v 18 (semestern börjar i v 14 så då kanske det inte syns så mycket).

Men som jag mår nu, och som de går på om extra arbetsuppgifter, så vet jag inte. Vill ju bara skrika ut JAG ÄR GRAVID OCH FIXAR INTE MER, TA ERA UPPGIFTER OCH DRA!

Tänk om min hjärna ändå ville fungera... (försöker just nu med extra socker. Hade lovat mig själv att inte äta godis på jobbet - men idag åkte chokladkakan med mint fram. Mint e gott!)

• Lapinette

Frejis - det är som du skrev för att kolla om simmarna klarar av att simma i mitt sekret men de testar ju även med andras simmare vilket innebär att det samtidigt är en test för att se om just min makes man gillar att simma där. Lite krångligt att hänga med i alla tester hit och dit.

Svar på tråden När märker man av det?