• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • A.M.

Muggles: Vi använde liggdelen till Livia i bara ca 5 månader - sen blev hon för stor ... Så ni gör nog en smart grej om ni köper en beg. liggvagn och sedan satsar på sittvarianten!

• mugglesfan

Ja herregud BS, det har inte jag heller tänkt på att de kan bli åksjuka i vagnen. Jeesus...

Ha, snart dags att åka hem - jippieee...!

Jag har inte heller helt fokus på jobbet längre men eftersom jag har nästan 2 mån kvar får jag försöka engagera mig lite iaf. Och nästa vecka är mitt seminarium - numera över 70 anmälda...

• Tinga

Mugglesfan,

Japp, det var på nordön som vi kavade runt i lysmaskgrottor. Håller med om att det verkligen var svinkallt, trots våtdräkt, men ändå en häftig upplevelse!

Du har verkligen något att se fram emot om du åker till syön! Maken till fantastisk natur har jag sällan skådat, ocg det finns så många trevliga saker man kan göra där för att verkligen njuta av den. Det allra bästa vi gjorde var att paddla havskajak, vilket vi gjorde på ett par olika ställen, bl a i en fjord. Det var en helt otroligt härlig känsla att sitta där i sin lilla havskajak och sticka upp max en meter över vattenytan medan man var omgiven av höga berg på uppt till 1 700 m. Sååå coolt! Jag får gåshud bara av att skriva om det!

• mugglesfan

Hej AM: kul att se dig här igen!
    Hur gick förresten din amning - inga problem med mjölkstockning, svamp, el likn? Jag har hört så himla mkt från olika kompisar - tycker att var och varannan haft problem. Men det kankse är som vanligt, man hör bara om dem som har problem (likt förlossningar).

• mugglesfan

Tinga: jag pluggade i Sydney ett år och på hemvägen passade jag på att besöka NZ men hade då bara några dagar på mig. Så sydön finns kvar för jag har förstått att den är mkt häftigare än nordön. Ngn gång ska jag def tillbaka till NZ för de är så supertrevliga nyazeeländarna också! Tom ännu trevligare än australiensare...

Lite kul också att NZ sägs vara ganska likt Island (vulkaniska nordön) och Norge (sydön med sitt Fjordland) och så åker folk tvärs över jorden för att se det som finns på mkt närmare håll...

• BrudSommar2006

Det låter ju hur mysigt som helst med grotta med lysmaskar (bara de inte trillar ner?) men kylan låter ju mindre attraktivt!

Gillar Sweets utflykt med sköldpaddan också!

Vi var ju på St Lucia och Tobago i juni förra året, Tobago känns det som att man har sett men jag skulle gärna åka tillbaka till St Lucia. Fast det är väl som med allt annat, det är så många ställen man vill se att man ogärna åker tillbaka dit man redan varit när det är så långt bort. Dessutom, nu var det ju visst det här med Bamseklubben också som man kanske ska ha med i åtanke...

• BrudSommar2006

Muggles, det där med begagnad liggvagn och sedan ny sittvagn är nog inte alls dumt, då kan man ju skaffa en smidig sulkyvariant, det är ju trots allt den vagnen man kommer att använda mest. Kanske bäst att ta tag i det där med vagn snart i alla fall om ni vill vara säkra på att hitta en bra som ni tycker om. Och ja, jag håller med om att det är lite av en djungel, tur att vi fick vår så att vi inte behövde fundera mer!

AM, vill också höra hur det har gått för dig med amningen, har också hört om alla problem men har ju en och annan i bekantskapskretsen som det gått bra för också, kanske är det lite av ett lotteri, man kan ha tur eller otur. Fast om man alls kan påverka det själv så vore det ju bra förstås.

• mugglesfan

BS: jag har säkert tipsat om det förut men du som det är så aktuellt för kanske ska läsa amningstipsen på growingpeople.se? Jag tyckte de verkade bra och har tänkt läsa igen när det närmar sig. Dvs hur det ska kännas när det är rätt (att barnet liksom suger sig fast och inte tappar taget tex), hur det känns om det är fel osv.
    www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp

• Lapinette

Jag ska nog höra med mina kompisar om de har en vagn till salu eller göra som Muggles, köpa på Blocket. Fast å andra sidan så tror jag att maken skulle gilla uppgiften att köpa barnvagn. Han skulle nog sluka all info, ställa tusen frågor och sen när den är köpt skulle han plocka isär den för att sedan sätta ihop den igen.

Nåja, ligger i sängen och är jättevarm. Det där med barnvagn känns avlägset. Maken sa t o m åt mig att hur ska han kunna lämna ett barn till mig då jag inte ens kan ta hand om mig själv. Har inte tagit något febernedsättande. Hatar piller!

• mugglesfan

Lappis: om du är svettig så betyder det väl att febern är påväg ner (och frossa att den är påväg upp)? Så då är den på rätt väg iaf. Jag brukar också undvika piller...

Min man är lite vårdeppig - jag tycker det känns lite jobbigt. Borde han inte vara glad nu när vi har flyttat till vår nya fina lägenhet, vi ska snart ha barn, sommaren är påväg...? Fast vem kan vara glad jämt? Det kanske är hans tur att vara hormondeppig?! Han har ju inte direkt varit skengravid på ngt annat sätt - i takt med att min mage växer har hans blivit mindre (han har varit duktig på att träna även om jag har lagt av).

Svar på tråden När märker man av det?