• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • sweetstreet

De som blivit gravida inne i vår tråd verkar ha haft 6 varje eller varannan dag under veckan före ÄL samt på "böjdagen" dvs dagen innan ÄL. Vissa även dagen efter böj, dvs själva ÄL dagen,

Så ni verkar ha gjort helt enligt "regelboken"! :)

• Storasystern

Sweet, jag lider med dig. Gillar f.ö. inte southern. Har aldrig riktigt kommit överens med just isotoperna... :(
    Föredrar Western! :)

Liten, lustigt att du frågade om lab-arbetet (visserligen om Sweets isotoper, men ändå! ;) ). Det är ett av mina ångesthål med att vara i Japan och jobba nu. De har inte riktigt samma syn på säkerhet som vi har i Sverige, och det är väldigt obehagligt. Nu använder jag visserligen inte radioaktiva saker, men väl akrylamid och cancerframkallande ämnen. Det är nog ett under om bäbisen vill stanna kvar och bli normal!!! :(

Och ja, jag vill gärna komma på nästa träff! Men det har tajmat så dåligt, med Japan-resor och ombyggnad! :(

• sweetstreet

Många får ömma bröst någon vecka eller så innan mens. Det är ett pms symptom. Men alla får inte ömma bröst!!! och det kan även variera hos samma individ. Jag har t ex oftast ömma bröst innan mens, men inte alltid.

• Lainan

Vad skönt! Ibland är det riktigt roligt att följa regler... *fniss*

• Lainan

Nu kommer jag med ytterligare en "nybörjarfråga". Hur tidigt är det vanligt att man känner av att man är gravid? Efter 5 veckor?

• sweetstreet

Syrran!

jag tror att om man bara är medveten själv om risker och säkerhetstänk så är det ingen fara!!!
    Har kompisar som varit gravida under sin labbtid och det gått betydligt längre innan de visste om att de var gravida. Så de har labbat på som vanligt. Och det har blivit helt friska barn ändå! :)

Jag tror att om man alltid jobbar säkert (vilket jag tror de flesta svenskar gör) så är det ignen fara.'

Ang isotoper så tycker jag iten alls det känns så läskigt. Det kan man ju lätt kolla genom Geigermätare etc...
    Känns isåfall värre med t ex Etidiumbromid!!!! Det är ju itne dirket så att man har UV-lampor i labbet som man kan tända för att kolla ifall ngn spillt EtBr.

Men som sagt, om du själv är medveten om vad du arbetar med och hur du bäst skyddar dig så tror jag itne alls det är ngn fara! :)

• sweetstreet

Akrylamiden?

Gör du egna geler då Syrran eller???
    För du vet väl att när akrylamiden väl har stelnat är den inte farlig!! Bara i flytande form innan den härdat.

Men har du handskar och ev munskydd då så ska det inte vara ngn fara alls!!! :)

Och om du enbart använder "färdiga" geler så är det inte heller ngn fara!!!!

• sweetstreet

Lainan.

man brukar räkna grav-veckor efter sista mensen. detta innebär att du redan är i vecka 2-4 ca, när du kan få ditt plus. Och de flesta har inte haft några tydliga symptom innan. Detta har vi lärt oss här inne. Alla symptom som man kan känna innan BIM (beräknad icke mens) kan lika gärna vara pms. Så inget är säkert förrän man ser plusset på testet.
    Tyvärr.

• Moppy

Go Sweet! Du kan ju öppna sexspalt här på BT med alla dina kloka svar! Underbart!

• Lainan

Haha, håller med Moppy!

Vad skönt att få svar på frågor som dyker upp i huvudet... *ler*

Hade gärna läst igenom hela förra tråden, men tyckte att det var lite väl saftigt med uppemot 1000 sidor...

Svar på tråden När märker man av det?