• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Liten med Mindre

Muggles - eftersom blivande barn nummer 1 "döptes" till Mindre för länge sedan, och jag bara lånade namnet för att motivera bebben att bli till - var jag ju tvungen att lämna tillbaka det. Kanske inte helt smart drag från början...

Men det hade blivit så förvirrat att kalla bebben Mindre hemma, och själv vara Mindre här...

Det är ok för mig att ni är förvirrade - jag förstår nog ändå, och har dragit problemen på migsjälv. :D

Minst är nästa bebbe om det blir någon. Vi har inte hunnit fantisera så långt som till en nr 3... :?

Victory - satsa på ett gäng CBdigital stickor kommande cykel, börja 1 vecka efter första mensdagen, och mät sen.

För mig har det fungerat. (Fick ÄL på dag 11-12 ett par gånger så att börja på dag 10 hade känts vågat.) Vi började vårt varannandagsguppande i samband med ÄL testerna.

Och sen kan det ju som Muggles sa vara klokt att registrera hur kroppen känns under tiden, för att känna igen sig i en ev nästföljande cykel.

• Liten med Mindre

Snartis - se till att ta det grymt lungt i flytten. Se till att det första som kommer in i lägenheten är en skön fåtölj som du kan sitta och dirigera i. :)

Så spännande för er som har nytt att boa in er i med nya lilla familjen. Inser att vi får det trångt om vi blir kvar i lägenheten. Fast det blir ju mindre yta att städa förstås...

• mugglesfan

Victory: jag tror att det var CBs digitala, det var i okt detta så det är ett tag sedan... Men det är det testet där man ser en tydlig svart helböj om man har ÄL. Jag tror jag köpte ngt paket som kostade 279 kr på Apoteket. Visst svider det men å andra sidan, det är det ju värt.

• mugglesfan

Dessutom är det ju rätt härligt att få se den där böjen... I brist på plus så vet man att man åtminstone har ÄL, dvs chans.

• Liten med Mindre

Glömde ju, beräknad förlossning blir i dagsläget 7 januari. Och med den superjulhelg som blir i år, räcker det med 2 veckors semester för att kunna vara ledig 3 veckor före förlossningen. :) Och då har jag ytterligare dagar att ta av under hösten.

Hur fungerar det - får jag mer semester under de månader jag är föräldraledig, eller är det bra att ha något sparat till efteråt?

(Jag vet att jag går händelserna i förväg, men men. :) )

• Vänner-fan

Mmmmmm, nygräddade kanelbullar med kardemumma och ett glas mjölk? Kan det bli bättre? Mycket förvånad insåg jag att bullarna inte bara blev goda utan också rätt snygga. Misstänkte nästan att nån annan hade varit framme och lagt in andra bullar än mina i ugnen, för de var verkligen inte vackra när jag ställde in de. Och eftersom jag normalt sett är fullkomligt kass i köket så blir jag så himla glad när jag väl lyckas med nåt?

Koko, fantastiska nyheter! Hoppas på lika bra fortsättning! Det är ni verkligen värda!

Tack för alla Lycka till! Jag kommer nog skriva nåt här varje dag, men sen får som sagt Mugglan ett sms när det är klart, så ni får veta! (Och så kommer hela den blodiga berättelsen här senare om ni önskar det).

Japp, vi har boat och fixat. Jag har ju varit hemma i 2 ½ vecka nu i rätt så god form, så jag har pysslat och grejat med en massa saker. Och än är jag inte trött på det, så det gör mig inget om det dröjer ett tag till, även om jag är väldigt nyfiken på att träffa den som bor där inne.

Ja, lugn och cool. Det stämmer nog rätt bra med hur jag känner mig. Faktiskt tänker jag knappt på förlossningen längre. Jag är redan ute ?på andra sidan? och läser om spädbarnsvård etc. Gällande bedövning och hur jag ser på förlossningen, så är jag säkert naiv men då får jag vara det då. Min utgångspunkt är att jag vill se hur långt jag kan komma med avslappning, profylaxandning, värme/kyla, massage, rörelse och bad innan jag överväger nåt annat. Förmodligen kommer jag prova lustgas, men alla andra grejer verkar så läskiga, så jag är nästan mer rädd för de än för att ha ont. Som det känns nu när jag sitter här smärt-fri. Min man bara skrattar och säger att det låter som jag tror att det är ett spa vi ska åka till. Men jag har en bra grundkänsla och är väldigt förväntansfull och ser det lite som ett äventyr. En riktig utmaning där man får ett sanlöst häftigt pris i slutändan som jag är väldigt nyfiken på. Är det en tjej/kille, vem kommer den vara lik, hur kommer den bete sig, hur kommer det kännas att vara mamma???? Och så får man ju uppleva nåt som inte är alla förunnat och som man funderat över ända sen man fattade att man är tjej. Jag skulle bli otroligt besviken om någon nu kom och sa att vi skippar det där med förlossning, vi ger dig barnet direkt i famnen i stället. Jag är alldeles säker på att det kommer göra fruktansvärt ont, men det gör ju inte ont hela tiden och psykisk smärta är ändå värre än fysisk. I slutändan tror jag att det för min del har rätt så stor betydelse hur jag känner mig när det hela drar igång. Jag tror det är bättre om det startar efter en god natts sömn i stället för när man precis ska lägga sig och är jättetrött.
    Men vi får se, spänningen stiger!

Liten, Viss del av föräldrarledigheten är semestergrundande. Har inte riktigt fattat hur stor del, men på mitt företag får jag 13, dvs. hälften om jag är hemma i ett år.

• Vänner-fan

13 dagars semester alltså.

• vårbrud2008

Koko
    Vårbrud2008, Skåne, 29år, Max 25/12 2004, MF feb 07

Grattis till äggen och jag håller tummarna för fortsättningen!

Start september
    Ännu har inte tanten dykt upp, men känner inga symtom på graviditet heller, så som jag har gjort förut, men det kanske är annorlunda tredje gången?????
    Kommer nog inte att testa mig förrän till helgen. Är livrädd för ett minus, nu kan man i alla fall hoppas.

Victory
    Vad jag vet så är jag inte gravid men jag har som sagt inte testat mig än.

• Moppy

Vänner-fan: Åhh vad härligt det låter att du är så avslappnad till förlossningen. Jag hoppas jag också kommer vara det när den tiden kommer... Ska bli intressant att höra din story, kommer inte ihåg om vi fick ngn blodig redogörelse från A.M?

Nyblivna mammor har en tendens att snabbt glömma bort "plågan" under förlossningen och bara se det underbara som hänt (vilket ju är precis som det ska vara).

• vårbrud2008

Moppy
    Jag har definitivt inte glömt smärtan från mina två förlossningar, men jag berättar bara om man verkligen vill höra. Jag ville inte höra några berättelser innan jag gick igenom min första förlossning, ville vara så neutral som möjligt.

Svar på tråden När märker man av det?