• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Liten med Mindre

Moppy och Storasystern - ni bara måste dyka upp på nästa träff! Ingen idé att ni går och är hemliga längre - det leder bara till konstiga spekulationer om vem man är... ;) Och så kan det ju vara kul att få se nästa omgång magar. :D

• Liten med Mindre

Sweet - hur skulle din forskning påverkas om du blev gravid? Får du fortsätta att arbeta med radioaktiva isotoper och så, eller får någon annan göra ditt jobb?

*nyfiken*

• sweetstreet

Jag tror att man får fortsätta här ifall man vill. Men att man får en ny "dossa" som mäter halten av strålning och som gravid är den tillåtna dosen hälften än annars. Eller ngt ditåt??

Men jag är inte så orolig över detta för det är bara p32 jag jobbar med. Och de kropsdelar som främst är utsatta är händerna eftersom man ibland håller i rören. Men man jobbar ju i skydd av plexiglasskärmar så man exponeras inte. Bara man är försiktig och vet vad man håller på med.

Kan ta som ex att en labbkompis till mig som har sin bänk på andra sidan labbet jmfrt med där jag jobbar m isotop har också en sådan där "dosa" (alla som någonsin jobbat med isotop har det) och på den senaste mätningen visae hennes dosa högra värden än min. Trots att hon inte jobbar med radioaktivt material men jag ahr gjort det ganska mycket nu under vintern/våren. Så tydligen så har jag inte exponerats mer än vad bakgrundsstrålningen är.

• Lainan

Har följt tråden lite då och då, men känner att jag nu är redo att ge mig in i den jag med!

Ni verkar vara ett så härligt gäng!

Om 10 dagar gäller det, då blir vi man och hustru. Vi hade tänkte vänta med försökandet till bröllopsnatten, men kunde inte hålla oss! *ler*

Är inte så haj på det här med ägglossning och så vidare, men har förstått att det finns andra här som är det. Hade ont i magen i fredags, ca 14 dagar efter mens, kan det betyda att ägglossningen var den dagen? Eller inträffar det dagen innan eller efter?

Hjälp mig!

• sweetstreet

Fast jag tror att om jag var orolig och inte ville jobba med isotop så skulle min chef inte ha några problem med det heller.

Å andra sidan så är det väl som "farligast" under tiden som man knappt vet om man är gravid eller ej?? Alltså väldigt tidigt.

Äsch, jag vet inte. Jag är iallafall inte speciellt orolig faktiskt.

• sweetstreet

Lainan,

enda tipset jag har är att du kan köpa ett ÄL-test! Då kommer du veta mer exakt vilken dag du har ÄL.

Men troligtvis var det ÄL du kände runt dag 1. Om du har en cykel på ca 28 dagar så borde ÄL ligga runt dag 14. Men cykeln kan även variera i längd mellan olika individer, så om jag vore du skulle jag köpa ett test och prova så att du får koll på din cykel!

Grattis till blivande bröllopet förresten!
    Och lycka till!
    :)

• sweetstreet

dag 14 ska det stå!!!!!!! Inte dag 1

• juli07

Hur länge kan man ha ömmande bröst om det hänger ihop med pms?

• Lainan

sweetstreet - tack!

Jag tänkte införskaffa tester sen, just nu är det lite annat att tänka på...

Låt oss säga att jag hade ÄL i fredags, vilka var de bästa dagarna att ha sex på då? För säkerhets skull körde vi tisdag, torsdag och lördag, hihi...

Vad kostar tester förresten?

• Lainan

Hmm... det här med ömmande bröst, i vilket skede under cykeln är det vanligast att man har det, är det väldigt individuellt? Själv hade jag det, troligen, 2 dagar efter min ägglossning.

Svar på tråden När märker man av det?