• maka2b

28/7 2007

Som Gullan79 skrev i vår gamla tråd så stängs den snart så dax för en ny.

Idag är det bara 109 dagar kvar till vår dag

Den här tråden kommer räcka nästan ända fram. Hoppas att alla hittar hit, det vore roligt att följas åt hela vägen.

• Svar på tråden 28/7 2007
  • esposa

maka2b: vad roligt att ni gör lite annorlunda saker!! Det gör ju att det blir så mycket mer personligt!!

Bouncing Bunny: Kul att ni ska besöka lokaler etc! Spännande för din m2b om det är första gången!! Hihi!

• M+J

Hej igen brudarna!

jag som är tillbaks igen, skrev just ett långt inlägg till er alla här, men sen skulle jag gå tillbaks i tråden för en kommentar och allt försvann !

men lika bra det för det var så långt att ni kanske inte hade orkat läsa iaf. ;)

Hur som helst, hade jag tänkt återkomma till er när jag också hade sån där imponernade lista på allt som var avklarat men det är tusen andra saker på gång här så jag har inte hunnit så mycket längre... och därför pendlar migg humör och hela varande mellan en idisslande kossa på en svensk sommaräng(förträngning av stora mått) och en skuttande duracell kanin som inte kan stå still(o tycker att allt det här "#¤%¤% kanske inte var en sån bra idé trots allt...)tror ni fattar humörsvängningarna :)

Så nu hoppas jag på er välorganiserade tjejers hjälp! Det som känns mest akut är att få ut inbjudningarna(eller vad tycker ni som redan fått in svar! 'avundsjukt ironisk') och fixa en hemsida med praktisk information eftersom vi har många gäster som ska fixa med resa och boende för flera dagar och det är mitt i högsäsong och redan börjar bli fullbokat!

Så mitt första Mayday går till er alla som vet något som helst om hemsidor, men kanske i första hand till Esposa och Bouncing bonny, eftersom jag just var in och kikade på era :) Jättekul att se era fina hemsidor! och få "lära känna er lite" :) så nu funderar jag på hur komplicerat det är att fixa en sida på weddingannouncer och vad det finns för alternativ? Den som erbjuds här på BT är ju *kortfattat' och bröllopshemsidan.se mejlade jag för 2 veckor sen men en massa frågor och har fortfrande inte fått svar därifrån så det känns inte så aktuellt...

jag har tusen till frågor och funderingar men ska se hur långt det här blir först och om någon av er hör mitt nödrop!

• M+J

ESPOSA

om jag som nykomling får tycka till lite åxå tycker jag absolut du kan ha morning has broken, den är jättefin!

Man kan ju tolka det på flera sätt, den nya dagen gryr, (... oändligt är vårt stora äventyr som Karin B. skulle ha sagt ;)). I kyrkan vid giftermål skulle jag tolka det som att du och din blivnade nu började något nytt tillsammans, er gemensamma morgon har just grytt, solen skiner och koltrasten sjunger... och ni har en underbar dag framför er! (dvs. min enkla snabba metafor tolkning: livet är så vackert det kan vara och allt ser strålande ut inför framtiden...)

En sak att tänka på dock om du tänkt ha den som allsång psalm är att den går väldigt högt! jag kan åtminstone inte sjunga den rent så ni riskerar att få en ganska "tyst" / svag allsång. Men ni har inte tänkt ha solist annars som kunde framföra den solo och rent, så alla får njuta av orden och ta in dem ordentligt? (bara en tanke, hoppas du inte tar illa upp och tycker att jag tycker för mycket när du inte känner mig än...)Sen visste jag faktist inte ens att det var en psalm men den passar ju i kyrkan hur som helst.

Annars är det lite kul för jag har tänkt precis samma sånger som dig, vi kommer ha många utländska gäster så det vore bra med något på engelska. Jag kärade helt ner mig i Annies sång när jag bodde utomlands för många år sen och har alltid sagt att jag vill ha den på mitt bröllop, let me drown in your laughter - finns det något vackrare? men nu måste jag ju passa på och fråga dig då om du har hittat texten och noterna till den, och kanske tom en version jag kan spela upp den för min blivande? jag har iofs inte ens börjat söka än, det kommer långt ner på göra listan men har du redan gjort det jobbet kanske jag kan kryssa av det snabbt :)

Mitt hjärta är ditt är en underbar folkvisa vi lite funderar på att ha som tema till hela bröllopet(dvs hjärtan, kontroversiellt va? ;)) men vi har heller inte bestämt oss för solister i kyrkan. Någon eller några ska vi ha, men ung eller gammal, oskolad eller skolad röst, män eller kvinnor eller både och? tusen beslut och jag har så lite tid!

Lycka till iaf. och kör på din favoritpsalm! Det är din / er dag och ni bestämmer! jag skulle tycka det var ett väldigt vackert o ovanligt val och inte ett dugg konstigt!

(om jag får tycka, måste lyssna in lyckorus också sen...)

• maka2b

esposa
    såklart att du kan ha din favorit psalm, jag håller med M+J att man behöver inte tolka den så boksatvligt. den är vacker oavsett tidpunkt. tyvärr så hör jag inte lyckorus på er sida, hoppas att jag kan få igång den på nåt sätt...

• maka2b

M+J
    Jag kan som sagt inte hjälpa dig med hemsida men jag kan skicka en liten "puff" att starta med inbjudningarna. Har du tänkt göra dom helt själv, beställa kort att printa ut på eller helt färdiga från tryckeri?? Vi beställde från www.romance.se/index.aspx&Lang=sweden dom har underbara kort. Vi valde att skriva ut texten på vår skrivare hemma och det blev supersnyggt.

• M+J

Tack maka2b för puffen!

jag vet det är bråttom nu, vore ju bra om inbjudningarna kom ut under maj månad... :), så vi kunde osa iaf en månad innan dagen D! tss

Men du, och alla ni andra, får gärna ha en åsikt om våra tänkta inbjudningar! eftersom vi inte bestämt något färgtema osv än tänkte vi oss enkla vita med bara 2 guldhjärtan på. Inte speciellt kontroversiellt men stilrent, lagom sött och framför allt snabbt och billigt! Vi har köpt en hjärtstans, små dubbelhäftande klisterkuddar(så hjärtana kommer upp en bit från underlagspappret) och styvare guldpapper så det går supersnabbt att stansa ut på med klisterkudde och på pappret :) och sen blir det väl samma stil till vigsel- och festprogram, placeringskort, menykort, tackkort... ja vad allt behöver man?

Vi kollade calligraphens katalog faktiskt, de har en liknande enkel modell med tryckta guldhjärtan, men eftersom vi räknar med 150 gäster på dagen D med kyrka o restaurangmiddag, dagen efter lunch-kaffe för långväga gäster o barnfamiljer som inte kan komma samt troligen grillkväll för alla tillresta om vädret tillåter. Dessutom ännu ett tredjekalas i höst här i hemstan för dem som tyvärr inte får plats på riktiga dagen(så nu kanske du fattar varför jag känner mig lite småstressad! :)) blir det lite väl dyrt med färdig beställda trycksaker till allt o alla helt enkelt... och snabbt måste det gå att göra dessutom med den mängd som ska tillverkas.

Mitt dilemma nu är om jag ska ha ett vitt pärlemormorpapper i varmare nyans, golden white tror jag det hette, eller ett grövre vanligt vitt struktur papper, båda 120 grams. Och om jag till pärlemorpappret ska ha champagnefärgat organzaband eller 2mm guldtråd jag i så fall tänkt ha till det grövre pappret... sen funderade jag lite på stämplar också, dels med texter som inbjudan, tack, meny etc. o dels en bröllopsbakgrund från reprint med en massa ord att stämpla svagt med guldfärg och ha bakom mina upphöjda guldhjärtan! ??? vilka svåra beslut va? ;)

Så kom gärna med åsikter du och alla andra, även om det är svårt utan att ha sett grejerna förstås, men jag tänkte ni alla här redan är så insnöade på inbjudningar att ni fattar vad jag menar iaf. om ni inte redan hunnit glömma denna delen av bröllopsbestyren :)

• M+J

vilka jätteinlägg jag gör, sorry, men jag har ju några månader att ta igen! ;)

Kan man gå tillbaks och redigera sina inlägg här på BT eller helt ta bort dem?

• maka2b

M+J
    Vad jag vet så kan man inte ta bort eller ändra i sina inlägg, dom får man stå för
    Ang era inbjudningar så låter det redan som ni bestämt hur dom ska se ut, köpt det mesta och det låter jätte fint och stilrent. Så vad väntar du på?? Det är bara att börja *spark*
    Dom andra trycksakerna är ju inte lika akuta...

• esposa

M+J: Tack för dina råd och åsikter ang våra låtval! Tycker absolut inte att du lägger dig i utan uppskattar all respons jag kan få

Ledsen att jag inte har svarat på ett par dagar men har varit och hälsat på mina föräldrar ett par dagar och kom just hem.

Angående dina frågor om inbjudningarna så håller jag med maka2b- tycker det verkar som ni vet vad ni vill och det låter jättefint! Vill du ha ännu mer råd så skulle jag föreslå att du gör några olika prov-layouter och sen visar upp dom här/mailar dom. Då blir det lättare att komma med konstruktiv kritik. Annars kan du ju göra dom bara för er egen skull - brukar göra att man får lättare att bestämma sig när man ser olika alternativ framför sig och vet hur mycket pyssle som ligger bakom varje..

Över till hemsidan! Jag kan rekommendera weddingannouncer men å andra sidan är det den enda hemsida jag någonsin gjort Men jag tyckte den var enkel att arbeta med och att alla de funktioner jag vill ska finnas med finns. Du kan lätt ändra rubrikerna till svenska och även välja bort dom du inte vill ha med.

Mitt råd skulle vara att:
    1. Bestäm hur inbjudan ska se ut
    2. Tillverka!!
    3. Skicka ut
    4. Starta upp hemsidan och skriv att mer info kommer! På så sätt vet gästerna att adressen de fått stämmer och att ni håller på och jobbar med den.

Har du frågor om hur Weddingannouner funkar så hör bara av dig så försöker vi hjälpa dig så mycket vi kan!! Allt kommer ordna sig, det gäller bara att strukturera upp vad som måste göras först och göra det (men jag vet precis hur det känns att vara trött och irriterad på allt planerande. Det drabbar nog oss alla ibland, så håll ut )

• esposa

M+J om du skriver din mailadress så kan jag maila text och en låtvariant på Annies Song!

Svar på tråden 28/7 2007