• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • rocketqueen

Fredrik Lindström har ju en bra mycket mer laissez-faire-attityd än vad ni verkar ha... Vari ligger likheterna?

• rocketqueen

Lilla Li
    Men hur kan du bedöma när folk inte bryr sig om att stava rätt? Förklara gärna ingående...

• Lilla Li

rocketqueen: Bryr man sig om att stava rätt så kollar man upp stavningen innan man trycker saker, skriver menyer osv. Har man inte brytt sig om det så står det följdaktligen fel. Sen är det såklart så att vissa människor tror att de stavat rätt, och de vet jag inte vad jag ska göra med... Visa denna tråden kanske? ;)

• Gemma

Ni som har barn då, är det inte helt ljuvligt när de uppfinner egna ord och formuleringar som på pricken ringar in vad de vill säga? Ungefär som när min man ville beskriva en hal och oärlig person på sitt jobb: "Han bara håller på och... smyglar hela tiden."

• rocketqueen

Lilla Li
    Man kanske har kollat upp det, fast hos fel instans? Vad gör det om folk stavar fel, så länge man förstår vad som menas?

• Gemma

Sorry att jag kapat tråden och försökt flytta fokus till språklig uppfinningsrikedom... ska nog starta en ny tråd istället ;)

• Linum

Gemma: Det är ju som ordet fickla. Uppfunnet av en fyraåring för något år sedan tror jag. Fickla=tända och släcka en ficklampa. Hur bra som helst!

• Lilla Li

Gemma
    Jo det är jättekul! Min sambo är också som ett barn... ;)

rocketqueen
    Nej egentligen gör det väl ingenting. Jag tycker mest det är jobbigt att läsa. Så ja - det här är ju i grunden väldigt själviskt. :D

• Lilla Li

Linum: Nej nej fickla har funnits länge. Har flera kompisar som säger så. En av dem hävdar att det är en småländsk uppfinning, men det kan man nog inte veta. :)

• Gemma

Lilla Li: Slarv är alltid tråkigt. Fast ibland är man ju trött / full / försenad ;)

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!