• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • Zozo

Penne.. ja.. och sa heter det restaurang pa svenska, inte restaurant...

• Lilla Li

Fredrik Lindström följer faktiskt bara vad riksdagen beslutat om. Se punkt nr 4:

Den svenska riksdagen beslutade den 7 december 2005 om en samlad svensk språkpolitik med fyra överordnade mål:

- Svenska språket ska vara huvudspråk i Sverige
    - Svenskan ska vara ett komplett och samhällsbärande språk
    - Den offentliga svenskan ska vara vårdad, enkel och begriplig
    - Alla ska ha rätt till språk: att utveckla och tillägna sig svenska språket, att utveckla och bruka det egna modersmålet och nationella minoritetsspråket och att få möjlighet att lära sig främmande språk.

• rocketqueen

Lilla Li
    Fast det säger ju inte så mycket, varken om svenskan i sig eller Lindströms inställning till språket...

• Lilla Li

rocketqueen: Med tanke på hans inställning till språk så tycker jag att han lever upp till punkt fyra.

• rocketqueen

Lilla Li
    Hur menar du att hans handlingar lever upp till det? Bara en undran...

• MrsNyberg2B

rocketqueen - det är sant, helt säker kan jag inte vara, men eftersom jag är språkbesserwisser så vet jag ju..

• Lilla Li

rocketqueen: Att han främjar och själv utvecklar och tillägnar sig språket. Han är inte bara fast besluten att bibehålla språket som det ser ut idag, utan tycker att vi ska vidareutveckla det - vilket ju sker helt naturligt. Men många är ju lite mer konventionella när det gäller språk och är mer eller mindre emot förändringar.

• rocketqueen

MrsNyberg2B
    Haha, det är klart!

• rocketqueen

Lilla Li
    Aha! Jo naturligtvis, det vore ju helt absurt om man skulle stoppa språkets utveckling. Tror väldigt många språkvetare har den inställningen... Konstigt att vara mot naturliga förändringar i språk, undrar om det finns någon som skulle ha hållbara argument för ett sådant tyckande?

• Penne

Zozo - sorry ;)

Jag har alltid tyckt att restaurang-restaurant varit som jos-juice.

Tur att det inte är jag som skriver menyerna eller har en sadan rörelse.

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!