• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • Lilla Li

Kajsa.D: Ja! Sånt hatar jag också. Och när folk inte kan använda de och dem på ett korrekt sätt. Det finns (tycker jag) en lätt regel för detta:

"De" kan man alltid byta ut mot "hon" eller "han".
    Ex: De var ute och gick = Hon var ute och gick.

"Dem" kan man alltid byta ut mot "honom" eller "henne".
    Ex: Jag gillar dem = Jag gillar honom.

Fast problemet är ju att inte alla vet när man ska använda hon och han längre... *suck*

• rocketqueen

Det är ju faktiskt väldigt många som är dyslektiker eller har läs- och skrivsvårigheter. Då är det inte så lätt alla gånger.

Sedan finns det ju också personer som inte tycker att det är så viktigt att stava eller skriva precis rätt alla gånger, bara man förstår vad som menas.

• Kajsa.D

Jag kan ju skryta med att jag hade 2:a i svenska, men ibland låter det så uppenbart fel tycker jag. Men det är ju jag det.....

• fru Vargtass

Rocketqueen: Fast när folk inte kan skilja på de och dem så är det inte alltid man fattar vad som menas. Bättre i så fall att alltid använda "dom", det funkar ju överallt eftersom det är talspråk.

Jag stör mig på när folk inte kan använda punkt, stor bokstav och kommatecken! Då blir det väldigt svårt att fatta någonting alls. Känner mig stressad och nästan anfådd ;) när jag läser sådana mail eller inlägg. Det blir ju inga naturliga "pauser".

• Pumpkin

Vargtass: Jag blir också stressad och nästan anfådd när jag läser hela stycken utan något stopp alls!

• rocketqueen

Vargtass
    Nej, det har jag inte sagt något om. Det jag menar är att det vore tråkigt om alla som inte kan stava eller skriva till 100% rätt skulle avhålla sig från att delge andra sin åsikt i forum.

"Dom" är inte bara talspråk längre, det kommer mer och mer i offentliga sammanhang. Sedan tror ju många att de kan skilja på "de" och "dem" och använder därför de orden.

• Akvavit

rocketqueen, jo visst, och om man faktiskt uttalar sitt namn så så har jag verkligen inget emot det. Det jag menar är, även om jag kanske inte skrev det så tydligt är att hon uttalar sitt namn som Therése, men skriver det som Thérèse.

• rocketqueen

Akvavit
    Aha. Tänkte bara att eftersom du "träffade en som heter Teräs" och stavar "Thérèse" (som ju blir Teräs i uttalet) så skulle man säga "Teräs" i det fallet. Men nu är jag med!

• Kajsa.D

ett annat exempel: hon öppnade dörren litet. Vadå litet? Heter det inte lite??
    Det står ofta litet i olika texter och jag tycker det ser lika dumt ut varje gång

• rocketqueen

Kajsa.D, "litet" går precis lika bra som "lite", används oftare i äldre texter.

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!