• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • Lilla Li

rocketqueen: Ja ska vi vara restriktiva i vårt språkbruk så kan vi ju gå tillbaka till när vi började tala och använda det sättet att tala. Intressant att se hur man stavar saker då... :) Svenskan idag är ju ett resultat av flera tusen års utveckling. Löjligt att tro att det inte kommer fortsätta utvecklas.

• Zozo

Penne

Rocketqueen: Jo, jag tror knappt att nagon sprakvetare skulle säga emot det! Sprak utvecklas naturligt och ändras efter epokens influenser och kultur. Att pasta att sprak är statiska eller över huvudtaget KAN vara det vore löjligt.

• rocketqueen

Zozo
    Menade på att vissa till varje pris vill behålla saker som de fick lära sig när de var barn, som att man bara kan skriva "de-dem" och inte "dom", eller att man inte kan säga "jätteliten".

• kentfantast

Fast det där med "de" och "dem" kan ju verkligen driva en till komplett vansinne när man läser nåt och folk har skrivit fel hela texten/inlägget igenom. Hellre då att de skriver "dom" om de inte kan se skillnaden, även om jag personligen inte tycker att "dom" ser särskilt bra ut.

• Linum

kentfantast: Håller verkligen med! Om man nu inte kan skilja på dem, varför då inte skriva talspråk? Det gör mig mindre förbannad än när man skirver fel på de och dem.

• rocketqueen

kentfantast
    Det kan jag förstå, en annan diskussion dock...

Linum
    De kanske är övertygade om att de skriver rätt som sagt?

• Gemma

Ni kör en skön stil härinne, dessvärre finns det en bister verklighet i Sverige och det är att folk med brytning ofta mobbas ut från arbetsmarknaden.

Jag höll också på och letade fel hos andra och mig själv en gång i tiden men usch, så tråkig man blir för sig själv och andra!

Nådastöten för alla polisiära aktiviteter var när jag gifte mig med en invandarman, insåg helt enkelt att jag hellre vill leva med någon som har ett personligt och uttrycksfullt språk än med någon som låter som en förstoppad gammal folkskolelärare.

• kentfantast

Fast det här handlar inte om invandraren som inte kan svenska. Här dyrkar vi Fredrik Lindström och anhängare.

• Gemma

Trodde att det handlade om språkliga felaktigheter, oavsett vem som säger dem?

• Lilla Li

Gemma: Nej det är självklart att man får ha förståelse för att folk med annat modersmål än svenska och människor med dyslexi och liknande inte kan skriva eller tala helt perfekt. Givetvis. Jag är duktig på engelska, men inte perfekt. Flyttar jag till Frankrike skulle folk nog förstå vad jag menar men inte skulle jag tala korrekt!

Nej som sagt - det här handlar om folk som helt enkelt inte bryr sig om att stava rätt.

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!