• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • kentfantast

Hm... Rättstava folk som pratar... Kan minnas att jag, iaf i huvet, har rättstavat ett antal personer när de sagt saker som "jag skärde mig" och "det var det dåligaste jag sett". I mitt huvud skriker en röst bara "SKAR! Jag SKAR mig!!!" vid sånna tillfällen...

• Gemma

Okej då, eftersom jag trots allt gillar att det finns en språktråd sällar jag väl mig till er skara och erkänner att jag också STÖR MIG! Tänker speciellt på en grej: När folk vill briljera genom att använda riktigt dammiga arkaismer - och sen så gör de fel! Praktexempel: Verbböjning. Typ... "Om vi ändå finge ha lite mer semester". När det borde vara "fingo". På artonhundratalet. Sedan rätt länge heter det nämligen "fick".

• BrendaStarr

Jamen Gemma, det är ju konjunktiv... "Om" - används mest i tyskan men vi har en variant på det i svenskan också... "Kungen är död, leve konungen!" t ex. "Finge" är dessutom korrekt om man talar i första person singularis, "fingo" heter det om det är plural...

• rocketqueen

Gemma
    Men "vi finge" används ju flitigt i litteraturen...hur menar du att det är fel?

• kentfantast

Öh?! Det där var överkurs för mig...

• BrendaStarr

..."bleve det bara vår snart" eller "hade jag ändå en ny cykel" är exempel på konjunktiv i svenskan. "Ich hätte gern.." heter det i tyskan... *språkpolis minsann*

• InaHjärtarAdam

kentfantast:
    hahah, jag brukar rätta mig själv i huvudet när jag säger skärde;)
    jag har vuxit upp i en förort och haft mycket få svenska vänner under min uppväxt. därav har mitt språk blivit lite naggat i kanterna. jag pratade till och med med brytning. när jag började gymnasiet i stan på en fin skola var det som att en hel värld öppnade sig för mig!
    mitt första svåra ord som jag lärde mig var "ambitiös", och fortfarande använder jag det ordet i var och varannan mening;)

kan tillägga att nu på senare år har jag gått en skönlitterär skrivutbildning. men grammatiken, den kan jag inte ännu!

• Lilla Li

rocketqueen: :D Hahaha. Du är verkligen jättejobbig just nu - och det tycker du är roligt! ;) Om man bara svarar att JAG TYCKER det är fel, godtar du det då? :D

• rocketqueen

Lilla Li
    Eh, okej... Vad kul att du vet vad jag tycker och talar för mig! Eller inte...

Visst kan man tycka att något låter fel och därför är fel och inte ska användas, men det beror ju oftast på fördomar och har då ingen grund i verkligheten.

• kentfantast

oh please, kan vi släppa sånt här gnabb nu?!

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!