• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • kentfantast

Och ja: det där var engelska!

• brudkronan

Jag rättar också folk - även under en muntlig konversation. Oftast genom att på något sätt upprepa vad de just sa, men på korrekt svenska. Han säger "Ja, det var jag som togde tidningen", Jag svarar "Jaså, det var du som tog tidningen". Fast jag säger rakt ut om något är fel ifall felet innebär att det personen säger kan missförstås. Så, jepp, jag är också en besserwisser och en obrhsglig språkpolis...

• malin&eric

Mitt irritationsmoment nr 1 är en klassiker: särskrivning

Trådar som "Tips på snygg hår uppsättning" och "Hur gör man fest program" driver mig till vansinne

• rocketqueen

brudkronan
    Varför rättar du folk i konversationer? Bara undrar...

• brudkronan

obhrsglig = obehaglig *suck*

• Gemma

MJ: Ja, just mitt exempel kanske var konjunktiv... men det finns ju en massa urmodiga sätt att böja verb på i alla möjliga former, typ "vi skola", "de gingo", "om jag finge"... och jag blir lika störd varje gång det dyker upp i lokaltidningsrubriker och speciellt om det är fel. Helt enkelt för att det är omodern och oskön svenska (enligt min högst personliga smak).

• Linum

Under min uppväxt sade alla mina vänner "Tomases boll" om Tomas boll. Även uttryck som fantastiskaste (som är fantastiskt svårt att ens uttala...) fanns också.

Jag har precis lärt min sambo att det inte heter expresso (även om det går ganska fort att göra en espresso)

• Gemma

Brudkronan: Det är helt OK att du snubblade på tangenterna ;)

• Gemma

rocketqueen: Jag hänvisar till MJ:s inlägg när det gäller korrekta ändelser i ålderdomliga böjningsformer.

• brudkronan

Rocketqueen: Jag har många vänner som inte har svenska som modersmål och som kämpar med att lära sig en god svenska. Jag har pratat med de flesta av dem om detta, och de vill få hjälp att rätta till uppenbara språkfel - ett enkelt sätt för dem att komma vidare i sitt lärande är att få hjälp under vardagskonversationer. Och som sagt, jag rättar oftast inte genom att säga "nu sa du fel" - utan jag försöker presentera ett korrekt alternativ utan att trycka upp misstaget i ansiktet på personen i fråga. Sen' får de ju själva välja om de vill ta till sig det jag sa eller inte.

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!