• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • Dallas

Linum
    Jag känner igen det där från skoltiden: "Tomases boll", flera av mina vänner säger så ännu! Ibland slår någon till med: "Vad mycket bil det är". Stör mig oerhört...

• rocketqueen

brudkronan
    Trodde nog att det var något sådant eftersom du använde exemplet med "togde"... Om de själva vill bli rättade så är det ju bara bra.

Gemma
    Menar att det ändå används (användes) så flitigt, så varför skulle det vara fel... Men jag förstår din poäng med ålderdomliga uttryck!

• Gemma

Apropå att rätta varann under konversation, så undviker jag just nu sådana människor hur väl de än menar. Är nämligen i färd med att lära mig mitt sjätte språk, kinesiska. Har hunnit bli hyfsat flytande under det halvår vi bott här i Shanghai. För mig handlar språkinlärning om en kombination av disciplin och självförtroende. Och... självförtroende får i alla fall inte jag genom att omge mig med folk som rättar mina astronomiskt många felaktigheter på ett plumpt sätt medan jag kämpar för att erövra deras modersmål. Mina kinesiska vänner utgår tack och lov från att jag frågar själv om det är något jag inte vet, så många frågor blir det!

(Sen tycker jag att det är OK att på ett vänligt sätt förklara att något är fel, om man hör att personen i fråga gör ett stort och viktigt misstag om och om igen.)

• rocketqueen

Tänker främst på sådana människor som rättar obetydliga "fel" som "bättre än mig" eller "bättre än jag"... Det är riktigt oförskämt tycker jag!

• Gemma

Rocketqueen: Eftersom jag inte gillar den typen av ord så stör jag mig extra mycket om de böjs och används på ett felaktigt vis :) Vad krångligt det blev nu.

• rocketqueen

Jo, precis...men vad säger att bara det ena är rätt i ditt exempel? Men visst kan det vara skrattretande om någon prompt ska använda ett ålderdomligt, "fint" uttryck och gör det fel!

• Gemma

rocketqueen: Jag är bara en sån där falskt folklig person, egentligen är jag übersnobbig ;) Men shit vad lärorikt det är att själv vara invandrare.

• Lilla Li

brudkronan: Exakt det där är mammas filosofi när det gäller att rätta småbarn som säger fel. Att helt enkelt upprepa det de sa, fast korrekt. :) Mycket pedagogiskt!

Kan för övrigt tillägga att jag antagligen är en språkpolis eftersom min mamma är det. Har vuxit upp med att bli rättad och lära mig "korrekt" svenska.

Sen jag flyttade till Småland har jag också lagt mig till med en del mycket medvetna språkliga "fel". Typ "nycklen" istället för "nyckeln". Jag tycker det är hysteriskt roligt. :D

• rocketqueen

Lilla Li, du vet väl att studier gällande upprepning av den rätta frasen och barns inlärning visar att den metoden inte alls främjar inlärningen av den rätta frasen? Alltså är det inte alls pedagogiskt...

Tyck du att jag är "jättejobbig" om du vill, men du behöver väl inte skriva det, eller tala för mig? Jag uppskattar det inte det minsta och tycker att det är otrevligt.

• Linum

Lilla Li: Har man bott i Halmstad under 5 års tid finns det en hel del dialektala "gulliga" saker man kan störa sig på... Bibelen och cykelen är två exempel.

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!