• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • oddmolly

Hej!
    Här har ni en norrländsk språkpolis!
    Vilket jag tror jag mig vara ganska så ensam om :)
    Jag kommer från Ångermanland och när jag är hemma på besök kan jag inte låta bli att le lite för mig själv över alla uttryck och uttal (sfel). Gam- används tex hela tiden. Likaså prefixet o-.
    Dessutom betonas ord väldigt lustigt ibland. Min blivande, som f ö är skåning, har mycket kul åt att jag som barn uttalade paket-hållare "packet-hållare" för att ta ett exempel.

• rocketqueen

Hehehe, "Bert Karlsson-dialekten"...han har nog bidragit till att många med samma dialekt uppfattas som lite Bert Karlsson-ig oavsett om de är det eller inte...

• rocketqueen

Jag tänker på Nilecitys Weiron i ottan när jag hör riktigt grov göteborgska och kan först inte hålla mig för skratt...

• oddmolly

Jag är inte heller så överdrivet förtjust i göteborgska, låter lite flås-hurtigt och överdrivet käckt i mina öron. Eller, om man ska vara lite snällare, glatt och fryntligt.

Någon mer än jag som tycker att folk i allmänhet är otroligt slarviga med språket när de e-mailar? En sak hur man skriver privat, men när det handlar om jobbmail får man skärpa sig lite tycker jag. Åtminstone sätta ut punkter...

• Lilla Li

oddmolly: Tycker du göteborgska låter glatt? Första gången jag hört det... :O Norska däremot! Det GÅR ju bara inte att inte le när man hör norska. Och en norrman som är arg - det går ju inte att ta honom på allvar heller. ;)

• oddmolly

Min favorit-humor-dialekt är faktiskt skånska! Jag kan nästan börja skratta bara
    av själv dialekten. Någon som sett hysteriskt roliga Tiffany Persson från Staffanstorp (bl a i Itzhaks Julevangelium)? Helt underbar!

• rocketqueen

oddmolly
    Haha! Samma här! Hör det varje dag, vissa uttryck är såå roliga i mina öron - jag är ju inte alls van vid dem! Klart jag sett Tiffany... :D

• oddmolly

Nu är jag ju ingen direkt vän av göteborgska, men jag kände mig så elak som klankade så... Såg stand up med Klas Malmberg för en tid sen och han var (trots sitt ursprung) otroligt rolig och glad. Så en bra dag kan jag tycka att göteborgska låter glatt (om än aningen överdrivet hurtigt)!

• oddmolly

Rocketqueen: råkar du bo i Skåne?

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!