• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • rocketqueen

Yes, det gör jag, har nästan precis flyttat hit!

• brudkronan

Jag har bott i Malmö i 34 år, men pratar inte alls Malmöitiska eller Skånska. Min mamma kommer från Fjällbacka i Bohuslän och pappa kom från Stockholm - så jag talar nog precis den där fisförnäma mellansverigesvenskan ni talar om - alldeles naturligt, utan att göra mig till... Har faktiskt ofta fått höra att jag talar för "fiiint", lite som i svenska gamla 40-talsfilmer - men det är faktiskt min egen äkta dialekt. Dessutom är det praktiskt i mitt jobb som sjuksköterska att naturligt artikulera ordentligt, även om folk ibland retar sig på HUR jag låter så har det aldrig någonsin varit någon som inte FÖRSTÅTT vad jag sagt.

Eftersom jag sjunger folkmusik en hel del har jag alltid sörjt att jag inte har någon riktig dialekt att sjunga på, men min fuskskånska är rätt bra - och jag pratar en riktigt grym bimbomalmöitiska när jag är på det humöret... Alla Malmöbor förstår vad jag menar. :)

• rocketqueen

brudkronan
    Ah, vad schysst med någon som har den artikuleringen naturligt!

Är det någon som vet om det finns en speciell man med stockholmsdialekt som brukade tala (sådär snabbt och karakterisktiskt) i t ex gamla filmer om Stockholms uppbyggnad? Finns det någon som är speciellt känd?

• brudkronan

Jag tror du tänker på Gunnar Skoglund - han som pratade på nästan alla de gamla journalfilmerna från SF.

• rocketqueen

Aha! Det ska jag kolla upp direkt - tack så mycket!!

• Fröken Malm

Jag kommer från Västergötland, närmare bestämt Borås. Tycker den dialekten är sååååååååå ful!!!!
    Bor numera i Göteborg och har tagit efter en del utryck som, "änna".

Min kille är infödd göteborgare och säger, "tossdag", "ättsoppa", "tosslanda", "tösstig".

Tycker det låter lite illa med riktigt grov göteborgska, ex bössen=bussen, mobbro=morbror

• rocketqueen

Boråsdialekt är nog den värsta dialekt jag vet... :D Tänk att man har så mycket fördomar gällande språk.

• rocketqueen

Åh tack brudkronan! Fler länkar med filmer mottages tacksamt!

• oddmolly

Jag har bott i Malmö och min blivande + en massa kompisar kommer från byar utanför Malmö (där man faktiskt pratar mindre grov skånska jämfört med inne i stan). Jag gör mina tappra försök att prata skånska jag med, mestadels på fester kan tilläggas och INTE till vardags, men det går ganska obra (om man ska använda ett norrländskt uttryck :) )
    Jag får höra att jag pratar med franska r, så det blir mer lundensiska än malmöitiska. Dessutom blir det av någon anledning alltid att jag pratar med väldigt mörk röst, prova själva att säga pulversläckare på grov skånska så förstår ni vad jag menar...

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!