• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • Fröken Malm

Jag tycker det låter illa med "typ" och "ba".
    Jag ba, hon ba, vi ba......

• Lilla Li

Fröken Malm: Det säger jag också... *skäms* Försöker verkligen jobba bort det! Men i vissa lägen blir jag liksom pressad och tror att jag måste skynda mig att säga nåt och då blir det lätt slarvigt tyvärr.

• Fröken Malm

Lilla Li,
    *erkänner* Jag säger också "ba" och "typ"! Tycker ändå det är fult......

• kentfantast

Hm... säger väldigt mkt ba och typ. Men så bor jag i den hatade huvudstaden oxå...

Själv klarar jag inte av småländska. Blir nästan förbannad när jag hör det (hm, vad är det den dialekten väcker i mig? och varför?).

Var på Kvarteret Skatans liveshow och måste säga att jag älskar sån skånska som JOhan Glans och David Batra pratar.

• ;o)

Kentfantast -

Oj, tur att inte dialekten hörs i inläggen här då... vill ju inte göra nån förbannad ...

Själv är jag ibland tvungen att "rikssvenska" till språket när jag pratar i telefon på jobbet, för att folk (främst danskar och norrmän) ska fatta vad man säger... Men jag försöker in i det längsta att låta bli... Heja dialekterna!

• kentfantast

Ja norrlädska är ju en väldigt mysig dialekt som jag önskar att jag hade... Danska skulle ju kunna betraktas som en svensk dialekt men jag fattar helt ärligt inte ett ord. Hade en dansk klasskompis på högskolan och bara nickade och log typ när han prata...

• Linum

Det är ganska intressant att så många inte gillar våra säregna dialekter. Det är ju språket som gör människan...

Jag måste nog säga att jag irriterar mig mycket mer på olika ord som hör olika dialekter till än just själva dialekten i sig. Människor som använder för mycket "liksom" i sitt språk kan jag inte at på allvar. Många stockholmare gör detta... Vet inte hur många det var som såg på Let's Dance, men Ebba Hultqvist sade två meningar i intervjun på slutet och lyckades få in tre "liksom"... Tyder på en klar brist på annat intelligent att säga...

• Linum

Jag tryckte visst iväg texten för snabbt...

När någon använder för mycket "änna", "liksom" och "ba" i sitt språk tappar jag intresset för att lyssna. Min sambo använde mycket "liksom" förut men jag fick honom att ändra sig och nu blir han lika irriterad på det ordet som jag!

• brudkronan

Hehe! Tror många danskar skulle bli rätt upprörda om de he hörde dig kalla danska en svensk dialekt... *fnitter*

• kentfantast

En ny grej jag stör mig på:
    När folk börjar varje mening med "eee..."!!

"Eeee... jag vet inte riktigt"
    "Eeee... det skulle vara kul!"
    "Eeee... det var en bra match men..."
    Hörde bl a en intervju med Måns vad han nu heter efter Melodifest. (på rix fm imorse). Han började verkligen varenda mening med "eee".

Eller som Henke Larsson och hans fotbollsbröder:

"Nae... vi gjorde så gott vi kunde men.."
    "Nae... jag känner mig ganska bra"
    Nae, nae, nae!!

• silvera

Jag har inget emot stavfel, om det inte blir alldeles för många...

(Jag har en kompis som har dyslexi, och hon skriver alltid i word, och kör en liten rättstavning, innan hon publicerar något. Men det är hon det!
    Det är bra för både henne och andra, för dels blir det läsligt, då hon har ganska svår dyslexi, och så slipper hon att folk blir irriterade på henne.

Nyss läste jag ett inlägg, och genomgående i texten står det "d" i stället för "det". Sådant klarar jag inte av att läsa.
    Förkortningar i sms, är jag tveksam till, men det är OK, om man har mycket man vill få plats med.
    Men i ett inlägg? Nej tack, säger jag.

Usch vad jag låter sur och grinig idag...

• kentfantast

silvera:

Jag håller med till viss del.

Det känns lite fjortis att skriva "Ska vi cs?" och "D e inte nåt ja vill" etc.

Jag kan dock acceptera stavningen "oxå" i sms och inlägg... Samtidigt är ju sms också en förkortning. Min man envisades jättelänge med att säga "textmeddelande" (han var 21 när vi träffades, inte 45...). "Jag skickar ett textmeddelande och berättar när jag är på väg" medan jag hade förkortat "sms" ytterligare till "ms", något folk ju faktiskt använder ("Messa mig och säg till")...

• Cornellia

Kentfantast

Jag håller så mycket med dig. Sådana förkortningar gör mig helt galen.

Detta har kanske sagts tidigare i tråden, men något jag stör mig otroligt på är när man använder dialekt när man skriver,
    t.ex. de som skriver "hon" när det ska stå "henne" osv.

Irriterande.

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!