• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • kentfantast

InaHjärtarAdam:
    Ha ha ha ha ha!
    Ja just DE rutinerna är ju EXTRA viktiga!

• Linum

När jag skrev b-uppsats för några år sedan var det en av tjejerna som var mästare på att särskriva. Jag lärde henne det bästa knepet av alla: Om man inte kan andas mellan orden skall det inte särskrivas.

Finns det någon från Göteborg här? Har ni läst Ahres bostadsannonser? De kan se ut så här:

Härliga Haga. Mysiga kvarter. Lugna gatan. En halv trappa upp finnes tvåan med egen uteplats! Genomgående. Glasparti mellan kök och vardagsrum där ljuset strålar. Kök i vitt med svarta detaljer. Snyggt.

Jag kräks varje gång jag läser deras annonser...

• Lilla Li

Linum: Hahaha!

Bra tips för övrigt. Det ska jag komma ihåg och tipsa andra om. :)

• bröllopsängeln

Men hallå!!! Alla vana internetanvändare och chattare vet ju att rättstavning inte förekommer det är ju som att rättstava någon som pratar. Vitsen med internet är att det ska gå lika fort att chatta som att prata. Så jag fortsätter med mina konstanta fel när jag skriver elelr och annat snyggt!!

Sen håller jag med om att särskrivningar och andra fel i redaktionella texter osv är störande

• Lilla Li

bröllopsängeln: Förstår vad du menar, men håller inte med. Förstår varför vissa människor slarvar mer på nätet, det gör jag också till viss del. Men för det första så är BT inte en chatt utan ett forum och för det andra så är det (för mig) inte en bra ursäkt att börja bli slarvig med sitt språk. :)

• Linum

bröllopsängeln: Det handlar inte om småfel man gör när man skriver fort... Det jag reagerar på är när folk uppenbarligen inte kan stava ordentligt efter 9+2-3 år i skola... Dyslektiker är givetvis undantaget.

• rocketqueen

bröllopsängeln
    Det är ju jättemånga som rättar andra för felsägningar (som har med ordval att göra) i samtal också, helt otroligt.

• rocketqueen

Linum
    Varför skulle nio år i skolan göra att man tillägnat sig en korrekt stavning? ;-?

• Lilla Li

Vill bara klargöra här nu också att jag ALDRIG rättar folk när de talar eller skriver "fel". Däremot märker jag det och tänker på det, men skulle aldrig påpeka det. Därför är det skönt med denna tråden där man kan klaga lite. ;)

• rocketqueen
    -gubben skulle det vara.
Svar på tråden Språkpolisen anhåller!