• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • rocketqueen

Lilla Li
    Det finns väl inte så mycket "rena fakta" när det gäller språkregler, det finns ju ingen kommitté som sitter och bestämmer vad som är rätt respektive fel...

• FruÖlandstok

rocketqueen
    hehe.. sant

• brudkronan

Fast "the" är ju en ålderdomlig svensk stavning på "te" - så det borde ju inte ses som dålig svenska. Jag tycker t ex fortfarande att "juice" känns som en bättre svensk stavning än "jos", även om det senare ses som god svenska numera, så där är ju jag lite gammeldags, men båda stavningarna är ju korrekta.

• BrendaStarr

Apropå accenter på till exempel é, så är det rätt komiskt i "köp och sälj"-spalter när någon försöker sälja en capé. En "kappee" blir det ju för mig - inte en "kääp" eller "kejp" som det nog skulle vara... (en så'n där kappa man har över axlarna, alltså)
    När det handlar om särskrivningar så är det alltid lika roligt med t ex "en lång hårig man" - min M2B har långt hår, men om han är så hårig vet jag inte...
    Å så finns det en och annan som har problem med verbändelser: "Jag har varigt och blivigt klippt".

• Lilla Li

www.sprakradet.se har en massa kul läsning för oss besserwissrar. :P

"Vart" är ett annat ord som folk verkar ha problem med. "Vart" är en riktning. "Vart ska du?" - inte "Vart är du?".

Sen finns det ju dialektala skillnader som gör det här ännu svårare...

• kentfantast

rocketqueen:
    Trodde kommittén hette Fredrik Lindström Fast han är väl kanske bara en guru och ett ansikte utåt.

• kentfantast

Lilla Li:
    Appropå "vart". Jag är språkpolis, men syndar genom att säga "vars". Ett arv från ett gammalt ex. Extremt svåravvänjt!

• rocketqueen

kentfantast
    Haha! :D Han propagerar ju iallafall för ökad tolerans gällande mycket inom språkanvändning, så det är ju något positivt...

• MrsNyberg2B

MJ2007 - Kappee! Klockrent!

Jag blir jätteirriterad av att se stavfel överallt. Om jag läser en meny utanför någon restaurang och den innehåller särskrivningar och/eller mycket stavfel så kan jag inte med att gå in och äta där, för jag tycker det är så slarvigt och på något vis nonchalant att inte lägga ner någon tid på att få saker rätt.

Ofta är det ganska uppenbart, tycker jag, om någon lider av dyslexi eller om han/hon inte har svenska som modersmål och därför inte stavar rätt. Då har jag inga problem att acceptera felen - men när det bara är uppenbart slarv och brist på ork att vilja stava rätt, då är det inte okej.

• rocketqueen

MrsNyberg2B
    Men hur kan du veta så mycket om intentionerna som dessa personer har när det gäller att skriva?

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!