• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • Saltakatten

Dom är något som avkunnas av en domstol.

Ser mycket hellre att folk använder de eller dem fel än att de använder ett helt annart ord betyder en helt annan sak.

• rocketqueen

Saltakatten
    Så är det ju faktiskt inte, "dom" kan betyda de eller dem. Eller domkyrka, eller ett kupigt tak på byggnad.

• Saltakatten

Hihi, borde nog inte skriva här när jag inte ens kan stava till "annat"

Skyller på att jag inte kan använda ett tagentbord lika bra som jag egentligen kan stava

• Lilla Li

Håller med Saltakatten. Är allergisk mot "dom".

• Lilla Li

För mig låter det lika fel att säga "dom" som att säga "jag gillar han".

• rocketqueen

Fast ingen kan ju säga (och ha rätt) att "dom" inte kan betyda "de" eller "dem"...

• Penne

Det här var roligt!

Jag stör mig pa folk som inte kan skriva à la carte (inte a là carte el ala cartè...). Och chèvre. Har sett chevré/chevrè och andra konstiga varianter. Har även sett det pa "finare" restauranter, vilket bara gör att det ser himla oproffsigt ut. Skriv getost om ni är osäkra ;)

• Kajsa.D

rocketqueen
    Men det läser man ju till och med i aftonbladet, året runt eller var som helst. Jag tycker det ser urdumt ut.

• rocketqueen

Och jag stör mig på folk som avkunnar domar över andras språkanvändning utan att tänka efter varför de tycker som de gör eller vad det finns för grund till åsikten... Språkpoliser som själva stavar fel och dylikt är ju också roligt! :D

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!