• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • c_t

Språkpoliserna kanske borde se över sitt eget sätt att skriva?
    Man börjar inte en ny mening med liten bokstav tillexempel.

Jag tycker att särskrivning förekommer allt för ofta. Det ser illa ut.
    Men som Rocketqueen skrev, det är inte kul om människor avhåller sig från att delge sin åsikt av rädsla för att skriva fel.

• kentfantast

Hjälp vad många inlägg det kom på kort tid! Fler som jag alltså.

• kentfantast

Jag hatar när folk inte använder punkt i sina inlägg! Särskilt om det är långa haranger!!

• Penne

Och jag kan inte skriva ut bokstaven före ä eftersom jag sitter vid en utländsk dator... Vad folk skriver i mail och dylikt skulle jag inte bry mig om sa mycket, men när man lägger ner massa pengar pa en fin meny eller dyra skyltar (t.ex fryst kyckling lever), förstar jag inte varför man inte är säker pa att fa det rätt. Speciellt om man använder utländska ord. Och ser ingen i hela "tryckeriprocessen" att det är fel och kan patala detta?

• Lilla Li

Vi diskuterar bara. Vissa saker är rena fakta, typ regler och dylikt, andra saker är bara åsikter om vad vi tycker ser dumt ut. Tycker inte det handlar om att vi klankar ner på andra eller påstår att vi är perfekta när vi skriver.

• Kajsa.D

litet istället för lite.

Och en annan sak. Dricka the. Dricka te. The är väl ett ord i engelskan, om jag inte minns fel

• rocketqueen

Penne
    Det är ju många som är helt säkra på att de har skrivit rätt och använder därför uttrycket eller orden i fråga. Men vissa gånger undrar man ju, när det är ett stort företag som brukar - eller borde - vara måna om att uttrycka sig rätt och som ändå skriver fel.

• FruÖlandstok

Jag vet själv att jag inte alltid stavar 100% på nätet (skriver för snabbt, har försökt lugna ner mig men det är svårt ;) )

I alla fall.. något jag stör mig på är något som dykt upp på senare tid att folk istället för sparar skriver/säger tjänar.

Ex. köpte en tröja på rea å då tjänade jag 50kr.. NEJ man SPARAR 50kr.. om man tjänade pengar på alla reaplagg man köper skulle man ju kunna leva på de..

tom tidningarna börjar skriva detta (aftonbladet ett antal ggr)

• rocketqueen

Kajsa.D
    Jovisst, men det är inte det som lärs ut som standardspråk i skolorna idag.

• rocketqueen

Ölandstok
    Det är väl en eufemism för att mildra köpångesten? :D

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!